Американські науковці стверджують, що вони знайшли спосіб зробити уроки хімії інтерактивнішими для учнів. Особливо для тих із них, які мають порушення зору. Для свого нового дослідження вони створили цукерки у формі молекул, які діти можуть спокійно покласти до рота, щоб вивчити їх форму язиком, а не очима.
Автором дослідження є Браян Шоу, професор хімії з Бейлорського університету, що в Техасі. За його словами, можливість задіяти рот для візуалізації складних структур могла б стати в пригоді взагалі будь-кому. Але поштовхом до цього дослідження стала саме потреба зробити 3D-моделі доступними для незрячих учнів.
Дослідники проаналізували, як учні взаємодіють з кількома типами спроєктованих ними моделей. Ці моделі наслідували форму білкових молекул, наприклад гемоглобіну, мали різний розмір і зроблені були з різних матеріалів. Одним з таких матеріалів був желатин, який використовується для виготовлення жувального мармеладу.
Неїстівні моделі було прикріплено до «страхувальної» нитки, щоб учні не проковтнули їх ненароком. Загалом всі ці експерименти з’ясували, що діти, як зрячі, так і незрячі, можуть гратися цими моделями, не завдаючи собі шкоди. А вивчення їх язиком дозволяє їм потім пригадати доволі точно форму об’єкту.
«Язик та губи здатні допомогти вам візуалізувати складні тривимірні наукові моделі, навіть якщо ці моделі завбільшки з рисове зерня, – пояснив Шоу. – Ми скористалися моделями великих білкових молекул і з’ясували, що рот людини здатен «пригадувати» вивчену у такий спосіб форму різних молекул із точністю 85%, що доволі схоже на пригадування побаченого очима. Тобто язик здатен бачити майже так само добре, як і очі!»
Навчальні посібники для язика
Такі інноваційні навчальні посібники можна виготовляти швидко і дешево, та й зберігати їх в класі буде нескладно. Для неїстівних моделей використовується смола, витрати на яку становитимуть десь 10 центів за одну модель. А цукерки у формі молекул, імовірно, обійдуться ще дешевше, навіть якщо виробники не зможуть виготовляти їх у найменшому з можливих форматів.
Шоу та його команда планують і надалі вдосконалювати свою розробку. В наступних версіях вони збираються додати до них текстури та відповідний смак. Як результат, вони сподіваються створити щось таке, що буде широко застосовуватися в школах і допоможе поглибити наукові знання учнів, і особливо тих із них, які живуть з порушеннями зору.
«Хімія – одна з основних наук. Але вона історично ігнорувала потреби незрячих учнів. Але якщо ви не навчаєте дітей хімії, ви ускладнюєте для них розуміння й інших точних наук, – стверджує Шоу. – Нам потрібно виправити цю ситуацію, і це – наше рішення проблеми».