Створене ЮНЕСКО браузерне розширення The Cookie Factory дозволяє користувачам за допомогою файлів cookie створити для себе фейковий профіль, показуючи, скільки наших особистих даних витікає в інтернет. А також, як сильно все, що ми бачимо онлайн, залежить від того, що про нас знають (або думають, що знають) алгоритми стеження.
Штучний інтелект присутній повсюдно в нашому житті: від алгоритмів рекомендацій до медицини та освіти. Потенційно він здатен вирішити деякі з найгостріших проблем нинішнього століття. Але водночас штучний інтелект може становити значну загрозу для прав людини. Особливе занепокоєння в цьому сенсі викликає той факт, що чимало інформації онлайн потрапляє до нас, спершу проходячи крізь AI-алгоритми, які легко можуть перетворитися на джерело дезінформації і поставити під загрозу свободу слова.
Тому, власне, ЮНЕСКО і наполягає зараз на прийнятті всіма країнами ООН «Рекомендацій щодо етики штучного інтелекту», які порушують одне з найнагальніших питань сьогодення: захист конфіденційності.
Всі системи штучного інтелекту натреновані використовувати наші дані. Вони враховують наші зацікавлення та стиль одягу, переконання та політичні симпатії, стан здоров’я і навіть орієнтацію. І деякі з цих особистих даних збираються всім відомими файлами cookie.
Щоб привернути увагу широкого загалу до проблеми цифрової конфіденційності, ЮНЕСКО створила браузерне розширення під назвою The Cookie Factory. За допомогою підробних файлів cookie воно дозволяє своїм користувачам приміряти на себе чужу подобу онлайн, демонструючи, скільки наших особистих даних постійно витікає в інтернет.
Розширення The Cookie Factory пропонує користувачам вибір з приблизно сорока фіктивних профілів, які варіюються від «японського хакера» до «любителя теорій змови». Це розширення тимчасово замінює всі ваші власні файли cookie підробними файлами вашого обраного аватара на всіх сайтах, які ви відвідуєте (навіть на YouTube і Amazon).
Такий експеримент є можливим за допомогою того ж таки штучного інтелекту, який перегортає понад сотню вебсторінок, клацаючи на ключові слова, які відповідають профілю обраного вами аватара. Ці сторінки відстежують користувацьку інформацію так само, як і будь-які інші, які ви зазвичай відвідуєте, заповнюючи ваш браузер файлами cookie, підлаштованими під вашого аватара. Щойно ці нові файли cookie будуть згенеровані, браузер дійсно повірить, що ви — то не ви, а хтось інший.
Власноруч фейковий профіль створити можна також, обравши будь-яку комбінацію чотирьох тем із запропонованих 76. Тобто загалом користувач отримує мільйони «масок», щоб перехитрити алгоритми стеження.
А щоб повернутися до своєї реальної особистості, достатньо просто деактивувати це розширення.
Такий пізнавальний експеримент було реалізовано агенцією DDB Paris і продакшн-студією Makemepulse після цілого року розробок.
Читайте також:
Харків приєднався до Мережі креативних міст ЮНЕСКО в категорії «Музика».