2 грудня, у Всесвітній день боротьби за скасування рабства, за ініціативи Міжнародної організації з міграції (МОМ), стартувала національна кампанія з протидії торгівлі людьми. До її розроблення й реалізації долучилися комунікаційна агенція Ogilvy Ukraine, національне медійне агентство IQ Media та продакшн-студія BRIX.
За оцінками МОМ, починаючи з 1991 року, від торгівлі людьми постраждали понад 260 000 українців. З них майже 50 000 зазнали експлуатації протягом останніх трьох років. Торгівля людьми — це сучасне рабство, що поширене значно більше, ніж може здаватися.
Хто сказав, що це не про тебе?
Креативну концепцію кампанії розробила команда Ogilvy. Вони запропонували вибудувати комунікацію на помилках, яких припускаються при працевлаштуванні до неперевірених роботодавців. Адже й досі існують міфи про работоргівлю, через які кожен думає: «Це не про мене». Наприклад, що в рабство продають лише молодих дівчат, що експлуатація може бути тільки сексуальною, що в такі ситуації потрапляють виключно малоосвічені люди тощо. Ці поширені упередження заважають розгледіти загрозу й замислитися про свою безпеку.
Кампанія з протидії торгівлі людьми складається з відеоролику, що містить приклади негативного досвіду постраждалих і водночас ламає стереотипи про работоргівлю, транслюючи ключовий меседж усієї кампанії: «Не існує єдиного портрета — постраждалим може стати будь-хто. Навіть ти». Так, за допомогою різних облич і голосів, розповідаються історії, які, насправді, про одне — торгівлю людьми.
Окрім того, з допомогою продакшн-студії BRIX було реалізовано серію навчальних відео. Кожне повідомляє про реальну історію постраждалого та містить правила безпеки при працевлаштуванні, а також контакти для отримання консультацій і допомоги.
До того ж для кращого усвідомлення проблеми та її масштабів було створено зручну й інформативну веб-сторінку, де можна ознайомитися зі статистичними даними, вивчити довідку про види експлуатації та навіть взяти участь у навчальному квесті тощо.
За розробку медіастратегії та організаційну координацію кампанії відповідало агентство IQ Media.
Мотивуємо бути обачними
«Долучитися до проєкту з подібною проблематикою — це неабияка відповідальність перед суспільством. Адже наше головне завдання полягає в тому, щоб мотивувати аудиторію бути обачними й дізнатися більше про безпеку працевлаштування, оскільки вік, стать, походження, рівень освіти та досвіду не мають значення, коли мова йде про сучасне рабство», — стверджує Ірина Дудка, керівна партнерка IQ-Group.
Так, у ході кампанії команді вдалося успішно гармонізувати декілька стратегічних рішень. Зокрема, забезпечити широке охоплення на телебаченні, а за допомогою digital-інструментарію знайти тих, хто був у пошуку роботи в Україні чи за кордоном і міг повторити помилки попередніх постраждалих. І, мабуть, найважливіше досягнення кампанії в тому, що саме завдяки чітким діям з планування й налаштування повідомлень проєкту в регіональних потягах і на вокзалах, важливий застережливий сигнал лунає для тих, хто вже в дорозі на заробітки.
А ми нагадуємо, що до міжнародного Дня прав людини Platfor.ma спільно з Amnesty International відкрили Музей справедливості.