«Якби 20 років тому ви сказали мені, що я буду виступати в іншій груповій виставці Південної Азії, я був би пригнічений», — каже Шезад Давуд, куратор Hawala, групового шоу британсько-південноазіатських художників, яке зараз проходить у Лондоні.
Очевидно, часи змінилися, і хоча в якийсь момент об’єднання на основі етнічної приналежності можна було вважати не більше ніж культурною геттоїзацією, відродження інтересу до спадщини та ідентичності робить цю виставку — рідкість, попри величезне населення Південної Азії — більш актуальною, ніж редуктивний. «Я не можу придумати іншого великого шоу такого характеру, яке відбулося в цьому столітті, — додає Дауд. — Такі рухи, як BLM та Decolonise This Place, розпочали необхідні розмови, але південноазіатська спільнота Великобританії ще має належним чином розповісти свою історію».
Для шоу Дауд зібрав десять художників, включаючи себе, фотографів Суніла Гупту та Чілу Кумарі Сінгх Бурман, які показують автомобіль, одягнений у її фірмові неонові прикраси. Їхні роботи представлені поряд з такими менш відомими іменами, як Джаслін Каур, яка народилася в Глазвеї, та нещодавнім випускником Королівської академії мистецтв Харміндер Джадж.
Виставка відкриває Paradise Row Projects, однорічну некомерційну кураторську програму в Mayfair, яка відроджує комерційну галерею Paradise Row у Східному Лондоні, яка була закрита у 2016 році. Двомісячні виставки-розпродажі будуть організовані в галереї, весь прибуток від продажів направляється різним неурядовим організаціям, обраним кураторами та художниками шоу. «Йдеться про запровадження ідеї стійкості та довіри в систему, яка історично не стосувалась таких речей», — каже співдиректор галереї Нік Хекворт, який сподівається струснути світ комерційного мистецтва, надавши широкому артринку можливість «альтернативна модель».
Концепція довіри є центральною не тільки для бізнес-моделі Paradise Row, але й для кураторського бачення шоу. Його назва належить до системи кредитування грошей «hawala» — децентралізованої форми передачі вартості на основі бухгалтерської книги, поширеної в Південній Азії та в усіх її громадах, яка включає широкі глобальні мережі кредиторів, які дотримуються системи, заснованої на честі. З його етимологією, що походить від перської, і її структурою, яка протягом багатьох століть формувала європейську банківську практику, Давуд каже, що він знаходить hawala багатим швом, коли він думає про художників південноазіатської діаспори та про довгу, міцну спадщину, яку вони створили в цій країні з середини 20 ст.
Про важливість неформальних мереж також свідчить список виконавців шоу. Наприклад, Гупта провів Давуду своє перше інституційне шоу на OVA в Лондоні, яке підкреслює, як спільнота південноазіатських художників Великобританії покладалася один на одного протягом поколінь.
Ряд молодших художників шоу, таких як кераміст Ануша Пейн та художниця Харун Хейвард, визнають, що у минулому вони ухилялися від південноазіатських групових виставок, боячись, що їх відправлять за ґрати. Але зараз «здається ідеальний час для цього шоу», — каже Пейн, який висловлює бажання налагодити міцніші зв’язки зі старшими поколіннями. По всій виставці простежуються тематичні зв’язки між молодшими та старшими художниками, наприклад, сучасні повороти традиційних міфів, знайдені як у глазурованих керамогранітних та ротангових скульптурах Пейна, так і в шикарному автомобілі Бірмана.
Виставка також буде продаватися як єдиний NFT, створений Давудом, відомим як Mangrove Institute of Contemporary Arts (MICA), який розміщено на платформі метавсесвіту Somnium Space. Кожен художник із шоу мав роботу, надану в цифровому вигляді для NFT, а виторг від її продажу буде розподілена порівну між художниками та благодійними організаціями Conservation Action Trust, Індія та WWF Пакистан.
* Hawala, Paradise Row Projects, до 5 листопада
Читайте також:
5 міфів про Вінсента Ван Гога