Агенція newage. опублікувала щорічне дослідження українського digital-рину. Аналітики презентували розрахунок кількості інтернет-аудиторії, наявної в Україні, оглянули онлайн-звички українців та розповіли, як відновлюється ринок диджитал-маркетингу. В цій статті ми зібрали основні цифри й інсайти.
Як змінилась українська аудиторія та скільки її зараз?
Наразі в Україні немає офіційної інформації про кількість населення; останній звіт Держстату з цього питання датований січнем 2022 року. Але від початку повномасштабного вторгнення росії населення України суттєво змінилось: мільйони людей стали біженцями, внутрішньо переміщеними особами, або опинились в окупації. Аналітики newage. розрахували обсяг впливу цих факторів і запропонували власну естимацію кількості населення.
Внутрішньо переміщені особи
За рік кількість внутрішньо переміщених осіб зменшилась на 1 млн. Частина ВПО повернулись у свої рідні місця, частина рушили за кордон, але так чи інакше загальна їх кількість зменшилась із 6,3 млн в червні 2022 до 5,4 млн в червні 2023, за даними Міжнародної організації з міграції.
Біженці
Темпи виїзду людей за кордон зменшились відносно перших пів року війни. Загальна кількість біженців продовжує збільшуватись, але наразі йдеться про приріст у кілька тисяч на два тижні, а не про сотні тисяч, як це було від початку вторгнення до жовтня 2022.“Загалом, на момент оцінки даних, UNHCR повідомляло про 8,3 млн українців за кордоном, з яких 5,1 млн отримали статус біженців в країнах Європи. На той момент організація зараховувала до “українців за кордоном” дані про людей, які перетнули кордон з росією та білорусією. Ми не знайшли переконливих приводів довіряти інформації від країн-агресорів, тож були змушені провести власну естимацію на основі відкритих даних. У своїх підрахунках ми дійшли висновку, що станом на червень 2023 за кордоном перебували 5,8 млн біженців”, — пояснюють в агентстві.
Українці в окупації
Кількість людей, що знаходяться на окупованих територіях зменшилась із літа 2022, коли агентство проводила попереднє дослідження. Причина в тому, що з часу попереднього підрахунку ЗСУ звільнили Херсон, частину Херсонської та Харківської областей.У розрахунку кількості людей, які залишились на окупованих територіях, агентство опиралось на дані Держстату про населення відповідних районів до повномасштабного вторгнення та доступну інформацію про кількість ВПО. За таким підрахунком, наразі в окупації залишаються 4,3 млн українців.
Загальна кількість інтернет-аудиторії в Україні
Загалом протягом року, що пройшов із попереднього дослідження, значно зменшилась кількість внутрішньо переміщених осіб та людей, котрі опинились в окупації. Водночас збільшилась кількість біженців, які подались на офіційні програми захисту за кордоном.
Як змінилась поведінка інтернет-користувача?
Технології
Від початку повномасштабного вторгнення, в Україні стрімко зросла частка мобільного трафіку. Пройшовши пік, використання смартфонів почало зменшуватись, але досі не повернулось на “довоєнний” рівень. Тож спеціалісти радять підприємцям звернути особливу увагу на адаптацію сайтів й рекламних матеріалів під мобільні платформи. Цікаву зміну відзначають і й поширенні браузерів — для смартфонів помітним гравцем став вбудований переглядач сторінок Google News, забравши 3% трафіку.
Використання Google News може стати перспективною точкою зростання для компаній, які продукують новини на своїх сайтах. Варто відзначити, що інтерес людей до новин зберігається. Посилаючись на дані Kantar, дослідники стверджують, що 98% користувачів продовжують читати новини щодня.
Новинні сайти залишаються важливим джерелом інформації, хоча й поступаються у регулярності відвідувань месенджерам й соцмережам.
Загалом трафік майже всіх популярних в Україні сайтів від початку вторгнення зменшився, адже зменшилась кількість аудиторії загалом. Порівнюючи дані Gemius про трафік найпопулярніших сайтів в березні 2022 та травні 2023, помітна просадка по трафіку навіть у таких непохитних лідерів як Google, Youtube та Facebook.
Натомість “В топі бачимо “нові” сайти, як-то Rozetka, Olx, Prom та інші. Ці сайти і раніше входили в топ найпопулярніших майданчиків України і є “новими” лише відносно березня 2022, адже в цей період ми спостерігали значний приріст відвідувань новинних сайтів, а е-комерс почав повертатись в топ у червні”, — пояснюють дані в newage.
Як змінився рекламний ринок? Рекламна сфера відновлює роботу
Дослідники зібрали дані галузевих опитувань Iab, аби проілюструвати відновлення роботи компаній. Наразі 56% агентств та 70% рекламодавців повідомляють, що відновили комерційне навантаження до рівня січня 2022 року.
Рекламна сфера посилює свої позиції як експортера. Наразі 84% рекламних агентств, які беруть участь в опитуваннях IAB, знайшли клієнтів за кордоном, і цей відсоток постійно зростав від травня 2022.
Ринок праці в маркетингу
Ринок праці в маркетингу, як і до вторгнення, залишається ринком роботодавця, тобто шукачів роботи більше, ніж вакансій. Навесні 2022 кількість нових вакансій на тиждень впала в 5 разів, поки кількість нових резюме приростала. Станом на літо 2023 співвідношення вакансій та резюме повернулось до показників зими до вторгнення.