• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Аналітика

PR-ринок в умовах пандемії 2021: особливості, тенденції, прогнози

20 Жовтня, 2021
Час прочитання: 3 хв.
A A
PR-ринок в умовах пандемії 2021: особливості, тенденції, прогнози
Share on FacebookShare on Twitter

11 жовтня 2021 року в ІА «Інтерфакс Україна» відбулася Інтернет-конференція на тему: «PR-ринок в умовах пандемії 2021: особливості, тенденції, прогнози». Експерти обговорили ситуацію на українському ринку PR, оприлюднили результати досліджень і спрогнозували подальший розвиток ринку Public Relations в Україні.

На початку заходу, Руслана Плис, провідний консультант Publicity Creating зі стратегічних PR, розповіла про етапи розвитку українського ринку PR: «Український ринок PR існує в нашій країні вже майже 30 років. За цей час були і злети, і падіння. Галузь PR істотно залежить не тільки від економічної, а й від політичної ситуації в країні, а також від рівня розвитку свободи слова, від ситуації на ринку медіа. Тому численні кризи не могли не впливати на нашу піар-галузь. Однак певною мірою ці кризи давали поштовх до подальшого розвитку піар-ринку і особливо — піар-методів і технологій, адже треба було вирішувати завдання в тих умовах, які склалися, шукати нові підходи».

5 етапів розвитку українського ринку PR:

1 етап — з середини дев’яностих і до 2004 року. У цей період в Україні з’явилися перші агентства. Як правило, вони були створені іноземними громадянами або закордонними структурами. Також з’явилися перші філії міжнародних мереж. До речі, в 1998 році з’явилося і перше локальне українське піар-агентство — Publicity Creating. Це був період зародження ринку, першого знайомства компаній і фахівців з абсолютно новою технологією — Public Relations (нагадаю, що перше у світі піар-агентство з’явилося ще в 1900 році в Бостоні, США).

2 етап — 2004-2007 рр. У цей період активно зростала кількість піар-агентств. Їх кількість сягнула 80-100. Також з’явилися піар-підрозділи в рекламних холдингах, також в структурі маркетингових і рекламних відділів компаній з’явилися окремі піар-фахівці, а пізніше — і піар-підрозділи (служби, прес-служби, відділи). Важливим процесом, що почався в цей період, було відокремлення PR від реклами. Як свідчить міжнародний досвід, цей процес є ключовим для розвитку PR-ринку. Україна не стала виключенням. Одночасно с цим створювалися галузеві асоціації, почали виходити тематичні статті та програми, спеціалізовані рубрики та окремі видання.

3 етап — 2008-2013 рр. Попри економічну кризу 2008-2010 рр., відбувається подальший розвиток піар-ринку, вже проводяться окремі тендери на піар-послуги, також відбулося відокремлення від івент-ринку (івент-агентств). Спеціальність PR фахівця вже визнана на державному рівні, понад 10 ВНЗ готують фахівців за даною спеціальністю. У ці роки були проведені перші дослідження піар-ринку, провадилися сотні тендерів на рік. Ознакою якісного розвитку ринку стала поява спеціалізованих агентств з різних галузей і напрямків.

2014-2019 рр. Політична й економічна криза, анексія Криму та війна на Сході України знову ускладнили розвиток галузі. Але найбільш досвідчені та сильні спеціалізовані структури збереглися. Головний тренд цих років — це усвідомлення ролі і місця Діджитал-реклами і встановлення балансу між піар та діджитал-сферами.

2019-2021 рр. Пандемія Covid 19 істотно вплинула на ринок маркетингових послуг взагалі, і на ринок PR зокрема. Багато клієнтів частково або повністю скоротили свої активності, і відповідно, скоротилися бюджети. Однак, частина клієнтів зберегла рівень піар-активності. Зовнішні комунікації зосередилися в онлайн-ЗМІ та соціальних мережах, а також в напрямку внутрішніх піар-комунікацій (працівники, партнери й т.д.).

2021  рік є важливим для галузі, оскільки з’явилися ознаки відновлення піар-активностей клієнтів. Компанії, підприємства та організації вже пристосувалися до роботи в реаліях пандемії. Вони шукають спеціалізовані структури, які мають відповідний досвід, для розробки стратегій, довгострокових і середньострокових піар-програм.

Деякі результати досліджень і опитувань, проведених у 2020-2021 рр. Publicity Creating для своїх внутрішніх потреб

— Аналіз тендерних запитів, які надходили в агентство і до деяких партнерів протягом 2020-2021 рр. Всього проаналізовано 47 запитів (запрошень до участі в тендерах на піар-послуги з відповідними брифами).

– Аналіз звичайних (не тендерних) запитів, які надходили в Publicity Creating за аналогічний період (понад 50 запитів).

– Телефонне опитування українських і закордонних компаній (130 компаній В2В і В2С сегментів, з 6 різних сфер діяльності). Отримано 34 результативних інтерв’ю і 17 відмов.

– Поглиблені інтерв’ю (5 осіб, керівники маркетингових служб компаній).

— Дослідження «Таємний покупець» — 15 комунікаційних агентств, серед основних послуг яких були заявлені PR-послуги.

Крім того, провадився постійний аналіз інформації з відкритих джерел (ЗМІ, корпоративні сайти, сторінки в соцмережах).

Валерій Курейко, директор компанії стратегічних комунікацій Publicity Creating презентував загальні результати досліджень.

В цілому, результати свідчать про те, що у 2021 році активність на ринку PR зросла. Якщо у 2020 році більшість опитаних компаній призупинили свою діяльність, і типові відповіді були: «не плануємо», «не проводимо», «робимо тільки найнеобхідніше і своїми силами», то в поточному році понад 80% опитаних вже висловлюють свою зацікавленість в піар-діяльності. Типові відповіді – «так, плануємо певні заходи та активності найближчим часом», «так, є програма на найближчі півроку», «так, зацікавлені в розробці стратегії на наступні 1-3 роки». Також показовим є співвідношення позитивних відповідей (результативних інтерв’ю) і відмов – якщо у 2020 році в опитуванні взяли участь тільки 60% початкового списку респондентів, то у 2021 році – понад 80%.

Якщо аналізувати звичайні запити (нетендерні) від потенційних клієнтів, то найпоширенішими були наступні:

  • Проведення піар-кампанії в ЗМІ;
  • Проведення та організація заходів з чиновниками та експертами;
  • Внутрішній піар;
  • Піар першої особи;
  • Підтримка корпоративних майданчиків в соц.мережах;
  • Проведення прес-заходу.

Найбільшу зацікавленість в піар-послугах можна відстежити на наступних ринках:

  • Будівництво / нерухомість;
  • В2В (інжиніринг, складне устаткування, інновації);
  • Агробізнес;
  • Виробничі підприємства;
  • Продукти харчування, продуктовий ритейл;
  • Холдинги.

Відповідаючи на питання про те, чи змінився за останні 2 роки «портрет» клієнта і агентства, Валерій Курейко зазначив: «Що стосується клієнтів, то вони стали більш вимогливими щодо прозорості процедур. Вони хочуть заздалегідь розуміти, які результати будуть досягнуті. Також більшість клієнтів почала пов’язувати піар-діяльність з маркетинговою, раніше вони часто існували кожна як би сама по собі. Іншими словами, піар як мистецтво заради мистецтва – сьогодні вже не популярний. Дуже тішить той факт, що багато клієнтів усвідомлено залучають зовнішні структури для консалтингу, розробки PR-стратегій, різних програм (лояльності, антикризової і т. д.) для розвитку практичних навичок персоналу. Вони розуміють, що сьогодні не потрібно винаходити велосипед самостійно. Щоб утримати свої позиції, багатьом компаніям довелося перебудуватися, стати більш мобільними й гнучкими. І саме цього вони чекають від піар-агентств».

Водночас Руслана Плис вважає, що більшість піар-агентств і піар-фахівців, які працюють у складі компаній, не були готова до кризи, пов’язаної з пандемією. «Це не дивно, якщо згадати загальний стан антикризових PR в Україні. У багатьох компаній не було відповідних антикризових програм, а навіть якщо вони були розроблені, то з початком пандемії, у персоналу не було вироблено відповідних планів дій і навичок. Більшість компаній обрали легкий шлях: скоротили піар-активності, скасували заплановані заходи та поточні проєкти. Звичайно, такий варіант не найкращий. Насправді криза завжди надає нові можливості для піар-просування, треба тільки їх побачити і відповідно використовувати. На жаль, якщо говорити взагалі, то на нашому ринку цього не сталося. Ми маємо дуже мало прикладів, коли компанії перебудували свої програми, згенерували нові меседжі, в цілому — пристосувалися до ситуації. Це залежить, з одного боку, від позиції власників і топ-менеджерів, а з іншого — від кваліфікації персоналу, а її рівень з 2014 року помітно знизився. Варто зазначити, що частина клієнтів могла б зберегти або навіть збільшити свої піар-активності, якби піар-агентства, з якими вони працювали, запропонували їм програми просування з відповідним обґрунтуванням. Але це виявилося неможливим для більшості агентств. Вони пропонували стандартні кроки, які вже не відповідали  реальному стану справ. Тобто, склалася ситуація, коли і „низи“ (агентства), і „верхи“ (компанії-клієнти) в даному випадку не змогли на потрібному рівні продовжити піар-діяльність», — зазначила експерт.

Найактуальніші завдання, які ставлять сьогодні компанії перед PR-агентствами

  • Вихід на ринок нового продукту, компанії, напрямку діяльності або бренду;
  • Вихід в ТОП-10 / ТОП-5 / ТОП-3 свого ринку;
  • Запуск нового підприємства, збільшення виробничих потужностей (PR-супровід процесу);
  • Репозиціонування, реконцепція, коригування маркетингової (і відповідно, PR) стратегії;
  • В цілому, актуальні стратегічні продукти — розробка PR-стратегії, довгострокової програми PR-просування.

Три топ-продукти Publicity Creating:

  • Інформаційна модель
  • Просування товарної категорії в прив’язці до бренду
  • PR-аудит.

Інформаційна модель — це ланцюжок ключових повідомлень, які формують необхідні думки і асоціації у цільової аудиторії, причому як кожне повідомлення окремо, так і весь ланцюжок в цілому. Іншими словами, за допомогою Інформаційної моделі можна спрогнозувати результат через формування необхідної думки (про компанію, продукт, бренд, персони або ідею — в залежності від об’єкта просування). У поєднанні з грамотним комунікаційним планом (за умови, що для кожного ключового меседжу прописаного в Інформаційній моделі, добираються найбільш ефективні і релевантні канали та форми комунікацій) можна досягти вражаючих результатів.

«У нас були такі успішні кейси, коли ми, наприклад, просували різні товари: ноутбуки як мобільну і зручну альтернативу десктопам, біопрепарати, електровентилятори, або червону ікру … Тут головне завдання — викликати інтерес до продукту, показати його унікальні переваги, змінити думку споживача. А зміна думки завжди призводить до зміни поведінки. Наприклад, якщо раніше не купували і не вживали той чи інший продукт, то тепер почали купувати. Або якщо раніше вживали його час від часу, то тепер — постійно. І якщо піар-агентство працює професійно, то найбільше „дивідендів“ отримає саме той бренд, який просувається в прив’язці до даної продуктової категорії. Звичайно, інші гравці цього ринку теж отримають певні вигоди, але тільки лідер „збиратиме вершки“ у вигляді маркетингових і репутаційних результатів. Зрозуміло, що такі програми зазвичай довгострокові, але для клієнта вони точно виправдовують витрачені кошти і зусилля», — підкреслила Руслана Плис.

Актуальним залишається і PR-аудит (аудит піар-діяльності за попередні 12-24 місяці). Це спеціальний вид дослідження, який допомагає визначити сильні і слабкі сторони піар-діяльності компанії, а також рівень розвитку репутації компанії як такої. За його результатами можна значно поліпшити і підвищити ефективність піар-програм, а якщо це необхідно – то внести зміни в піар-стратегії, чи, наприклад, організувати додаткове навчання персоналу.

На завершення Інтернет-конференції, Валерій Курейко зазначив, що найпоширенішим варіантом роботи з клієнтом сьогодні залишається комбінована схема — частина робіт клієнт робить самостійно, а частину доручає зовнішньому піар-агентству.

«Тут компанії важливо правильно визначитися з пріоритетами і об’єктивно оцінити свої сили. Зазвичай агентствам доручають складніші або більш відповідальні завдання, перш за все розробку піар-стратегії. Серед простіших, але теж важливих робіт – організація і проведення масштабних прес-заходів або піар-заходів, комплексні піар-кампанії в ЗМІ. Якщо компанія знаходить надійного і досвідченого партнера в області PR, то такий тандем може дати відмінні результати», — підсумував В. Курейко.

Фото в заголовку


Читайте також:

Фінські дизайнери створюють одяг із прихованими сонячними панелями

Теги: PRпандеміяринки та дослідження

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

“Зароблені” комунікації проти “оплачених”: як знайти гармонію для бренду
Аналітика

“Зароблені” комунікації проти “оплачених”: як знайти гармонію для бренду

27 Травня, 2025

Український ринок комунікацій балансує між традиційними підходами та новими викликами. З одного боку, ми спостерігаємо зростання Digital ринку – за даними Всеукраїнської рекламної коаліції, у 2024 році він збільшився на...

Читати даліDetails

Понад 400 учасників об’єдналися для обміну досвідом подолання комунікаційних перепон: як пройшов PR Марафон 2024

PR Марафон 30 жовтня: етика в комунікаціях під час війни

РЕКОМЕНДОВАНО

Маркетинг і Комунікації

Ukrainian Creative Stories 2025 в Києві 29-30 травня: як звучить креатив сьогодні?

27 Травня, 2025
Бізнес та Інновації

MAKE SENSE розробили міжнародну маркетинг стратегію для Motorimpex — українського лідера у сфері гідравліки

9 Травня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

Оголошено переможців Київського Міжнародного Фестивалю Реклами 2025
Маркетинг і Комунікації

Оголошено переможців Київського Міжнародного Фестивалю Реклами 2025

2 Червня, 2025
Оголошено переможців конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025
Маркетинг і Комунікації

Оголошено переможців конкурсу Ukrainian Design: The Very Best Of 2025

2 Червня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.