Власники маленьких бізнесів (принаймні, частина з них) дотепер впевнені в тому, що PR доступний виключно власникам корпорацій, а єдиний спосіб позбутися від негативних відгуків в мережі — видаляти їх.
У статті Олександр Нігматулін, СМО контент-маркетингової платформи PRNEWS.IO, розвінчує популярні міфи про PR для маленьких компаній. Читайте про те, коли малому бізнесу насправді потрібен PR, як публікації в мережі підвищують ефективність таргета і як генерувати цікавий контент.
Міф № 1. Піар тільки для великих компаній
Найчастіше малі підприємці та власники кав’ярень, ресторанів, б’юті-салонів, барбершопів тощо страждають від дефіциту бюджету на просування. В основному, вони просувають свої послуги через один-два канали.Тому PR для них виглядає дивно: з одного боку, це досить дорогий інструмент, а з іншого, малозрозумілий стосовно вимірювання ефективності.
Дотепер існує думка, що PR — це виключно для обраних, селебріті та корпорацій-гігантів. Насправді ні. Для грамотного й успішного PR-просування достатньо чітко розуміти власну аудиторію і нічного не робити навмання: працюйте тільки з тими каналами, що мають попит саме вашою аудиторією. Тоді бюджет витрачатиметься ефективно, а ви отримаєте нових клієнтів.
Щоб не «злити» гроші, використовуйте можливості спеціальних сервісів, зокрема, онлайн-платформи по розміщенню PR-матеріалів у ЗМІ PRNEWS.IO. Як це працює? Дуже просто.
Наприклад, ви запускаєте бізнес-проект в новому місті, і навіть гадки не маєте, які саме медіа читають в цьому регіоні. А в нашому каталозі якраз представлено 70 тис. ЗМІ (мінімум 20 ключових медіа в розрізі певного регіону). Вартість розміщення різна, що дозволяє навіть при мінімальному бюджеті вибрати для себе оптимальну в співвідношенні «ціна-якість» публікацію. Далеко не всі знають про те, що існують справжні перлини — онлайн-медіа, які читає велика і якісна аудиторія, — а розміщення в них не буде коштувати всіх грошей світу. І платформа PRNEWS.IO допомагає знайти такі «перлини».
Міф № 2. Молодій компанії не потрібен PR
Чимало власників бізнесу впевнені в тому, що молода компанія або тільки-тільки відкритий салон краси не потребують PR. Це ще один поширений і дуже шкідливий міф.
PR — це не примхи багатих і не спосіб відвернути увагу аудиторії від неприємного прецеденту за участю вашої компанії. В першу чергу, PR — це взаємини компанії або публічної персони з громадськістю.
Як і в будь-яких відносинах, вони можуть бути пасивними та активними. Якщо перефразувати відому приказку про те, що честь необхідно берегти змолоду, працювати над іміджем компанії потрібно з першого дня її діяльності. На те, як вона буде сприйматися учасниками ринку і клієнтами, впливають звичайні речі: назва, юридичне оформлення, можливість без зусиль знайти необхідну інформацію про бізнес та ін.
Зазвичай, оптимальну PR-діяльність компанії починайте з базових складових. Вони не потребують активних дій, залучення висококласних фахівців і значного бюджету.
На початковому етапі досить створити офіційний акаунт компанії в соціальних мережах, розмістити її на Google-Картах, завести Google Мій бізнес і додати туди картки товарів. Активно і систематично оновлюйте соціальні мережі, адже онлайн-користувачі будуть шукати в інтернеті вашу компанію, читати інформацію про вас, знайомитися з новинами в соціальних мережах про послуги та акції. Саме ці прості, на перший погляд, складові формують позитивний імідж компанії. Якщо про вас нічого не знайдуть в інтернеті, це стане жирним «мінусом» для репутації.
Крім цього, PR має один цікавий «побічний ефект»: він допомагає залучати нових співробітників і розв’язувати питання кадрового голоду. Це важливо, особливо, для молодого бізнесу. Правильно вибудовуючи імідж, ви отримаєте більше шансів залучити до своєї команди висококласних фахівців. А вже разом з ними можна буде згортати гори та займати провідні позиції на ринку.
Міф № 3. Нам нема про що писати!
Якщо розглядати роботу салонів краси, барбершопів і інших невеликих бізнесів, які працюють у висококонкурентному середовищі, то, як правило, у них досить потужна SEO частина, таргет і реклама. Для роботи з PR, на жаль, у них вже не вистачає ні сил, ні грошей. Проте, працюючи в цьому напрямку, навіть з мінімальним бюджетом можна отримувати нових клієнтів.
Головне, зрозуміти, як працюють великі медіаресурси та принцип роботи ЗМІ в цілому. Не секрет, що це — бізнес. Тому вони повинні отримувати гроші за те, що роблять. Всі медіа заробляють або тим, що відкручують рекламу на статтях, які опублікувало їх видання, або отримують гроші за статті, які ви їм висилаєте для розміщення. Тому, якщо бюджет обмежений, відносини з редакціями потрібно будувати за геть іншим принципом. Пропонуйте їм несподівані, якісні інформаційні приводи: тоді ваш матеріал можуть розмістити абсолютно безкоштовно і навіть передруковуватимуть інші онлайн-ресурси.
Цілком природно (але малоефективно) пропонувати журналістам реліз, в якому барвисто розповідається про те, що у місті N відкрився ще один барбершоп. Такий контент розміщується виключно на комерційних умовах, в іншому вигляді він немає для редакції жодної цінності. Тому запропонуйте оригінальний матеріал: наприклад, розкажіть не про барбершоп, а про перший барбершоп-музей (захопіть читачів історією про те, як колекціонуються машинки для стрижки, якісь раритетні бритви, пляшечки або баночки з-під спеціальних косметичних засобів тощо).
Музей як інструмент для генерування інформаційних приводів відмінно працює навіть в тому випадку, коли грошей поки що вистачає лише на створення полички. Якщо працювати з цією ідеєю далі, вона згодом залучатиме до компанії увагу журналістів і читачів, а також допоможе генерувати цікавий контент для соцмереж. А поява нового експонату одного дня може стати новиною, про яку напишуть як профільні видання про стиль і моду, так і регіональні.
Є ще один спосіб створення новин, який ідеально підходить для невеликої компанії та демонструє її експертність. Він називається «зазирнути за завісу» або бекстейдж.
Люди влаштовані так, що їм завжди цікаво дізнатися, що відбувається по той бік роботи компанії, виробництва і т.д. Тому не соромтеся, покажіть їм залаштунки свого бізнесу, захопіть, поясніть. Завдяки цьому методу можна яскраво і цікаво розповісти про роботу власного б’юті-салону, команду професіоналів, інструменти та новинки, які ви використовуєте. Також в легкій і доступній формі можна обґрунтувати свою цінову політику і те, наприклад, чому вартість послуг у вашому закладі вище, ніж у конкурентів. Як це зробити? Розкажіть про те, що ваші майстри користуються не лише якимись там ножицями, а унікальними інструментами, для роботи з якими за японською методикою вони проходили спеціальне навчання.
Актуальним для невеликого бізнесу стане ще один метод — Data Driven PR, який базується на збиранні та аналізі даних. Хто сказав, що майстри б’юті-салону цього не зроблять? Працюючи з волоссям клієнтів, можна отримати дуже цікаву інформацію та цифри, і підготувати від імені салону низку матеріалів. Наприклад, «Київ лідирує за кількістю блондинок», «Як волосся українців пережили зиму» або «Від яких проблем з волоссям найчастіше страждають українки». Збагатить його інфографікою або фотографіями, коментарем професіонала-трихолога — і вперед! Така статті обов’язково зацікавить галузеві медіа та соціальні мережі.
Ще один важливий момент стосовно підготовки публікацій: доповнюючи матеріали коментарями експертів, ви отримуєте нову аудиторію, адже вони напевно поділяться контентом у власних соціальних мережах або на сайтах.
Міф № 4. Негативні відгуки треба видаляти!
В жодному разі! Якщо негативний відгук про вашу компанію з’явився в інтернеті та мати конструктивний характер, в першу чергу, необхідно зробити правильні висновки стосовно продукту, сервісу, якості послуги та ін. Проаналізуйте ситуацію і дайте повноцінний розгорнутий коментар, якщо компанія дійсно припустилась помилки. Але категорично не можна відмовчуватися, якщо стався прецедент, і будь-хто може прочитати про вас негативні відгуки.
В першу чергу, необхідно визнати помилку (ні в якому разі не сперечайтеся і не генеруйте у відповідь негатив!). Знайдіть час, і вдумливо розберіться з тим, що відбулося насправді, зробіть правильні висновки і опублікуйте відповідь.
Якщо відгук фейковий, то за таким же принципом пишіть обґрунтоване спростування, яке дасть іншим користувачам мережі розуміння того, що цей коментар не зовсім адекватний. Але ніколи не залишайте без уваги негативні відгуки!
До того ж не забувайте про те, що медіа необхідно заробляти. Тому, якщо в компанії трапляються якісь робочі казуси або інші неприємні речі, вони можуть стати для медіа відмінним інформаційним приводом. Він дозволить заробити на темі та продати рекламу. Тому ЗМІ все завжди тримають руку на пульсі, раптом у когось щось не відкриється, вишикується черга або комусь не вистачить подарунків на роздачу. Простий приклад: на відкритті розважального центру для дітей роздавали морозиво і комусь… не вистачило. На жаль, правда життя полягає в тому, що ЗМІ ніколи не пишуть про те, що на заході безкоштовно чимось пригощали, але обов’язково напишуть, якщо комусь не вистачає цього морозива. Тому що негатив поширюється набагато швидше, ніж гарні новини.
Компанії краще працювати на випередження. Якщо у вас правильно побудована схема просування бренду в інтернеті та захист її онлайн-репутації, то не варто боятися негативних відгуків і навіть фейкових коментарів.
Але для цього необхідно постійно поповнювати інформаційний простір вашої компанії позитивними або нейтральними новинами. Пишіть статті, колонки, коментарі та думки з того чи іншого приводу, якщо вийде, публікуйте їх в медіа. А з часом, коли люди будуть гуглити інформацію про бренд за запитами «ваша компанія» або «ваша компанія відгуки», вони знайдуть тільки позитивні матеріали.
Також пам’ятайте: завдання пошукової системи Google полягає в тому, щоб давати про кожну компанію інформаційну довідку. І не просто демонструвати користувачам негативні або позитивні відгуки за результатами запиту, а видавати максимально різноманітний результат (посилання на соціальні мережі, YouTube, фотосервіс Youcontrol, презентацію компанії, сайт, рекламу). Чим більше різноманітного контенту, тим складніше негативу потрапити до провідних сходинок пошукової видачі.
Міф № 5. На контенті можна заощадити!
Ні, ні та ще раз, ні. На контенті економити не можна! Ми багато разів зіштовхувалися з тим, що компанії купують на нашій платформі розміщення статті за кілька тисяч доларів, але при цьому не готові витратити сто доларів на підготовку якісного тексту. Адже від того, який результат надасть публікація в медіа, залежить безліч чинників (і місце публікації статті є не найважливішим з них).
Більш детально зупинюся на якісних показниках. По-перше, матеріал має бути правильно структурованим, щоб люди залишалися на сторінці та дочитали його до кінця. По-друге, це важливо для пошукових систем, які, по суті, виступають посередниками в діалозі між компанією та її аудиторією.
Тобто, пошуковик повинен проаналізувати сторінку з інформацією, зрозуміти по її обсягу, структурі, наявності відео і фотоматеріалів, відгуків та ін., наскільки цей матеріал цікавий. Якщо він релевантний ключовим запитам, за якими нашу компанію шукатимуть в інтернеті, то вона може зайняти гідні позиції в пошуку. Тобто, чим краще (якісніше) публікація, тим вище її позиція.
Створення контенту потребує зусиль і ресурсів. Він не має бути відпискою для роботів або набором стандартних фраз з мінімальним інформаційним навантаженням.
Чи можна продавати завдяки PR-матеріалам? Підбиваємо підсумки
Основне питання кожного, хто планує зайнятися просуванням бізнесу за допомоги PR, звучить так: чи можна продавати за допомогою PR-матеріалів?
Так, можна. У цьому випадку відмінно працює такий інструмент, як ремаркетинг із зеропікселями. Також можна (і потрібно) готувати матеріали, які будуть провокувати аудиторію на покупку. Наприклад, стаття про те, що ви взяли участь у якомусь заході або у вас відкрився новий салон, навряд чи призведе до збільшення кількості клієнтів. Але якщо в матеріалі звучатиме заклик, який обмежений часовими рамками (наприклад, пропонується промокод для перших двадцяти відвідувачів нового салону), тоді у людей з’явиться стимул прийти, використовувати, купити.
При цьому PR — це лотерея. Необхідно постійно пробувати різні інструменти і формати, які максимально підходять під діяльність вашої компанії. Експериментувати, розміщуватися і знову пробувати — так буде більше шансів на те, що контент вистрілить.
Шанси на перемогу різко знижуються, якщо робити ставки «все на червоне»: підготувати один контент і чекати, що ось-ось настане успішний успіх. Потрібно робити безліч різних спроб, в різних напрямках — і може статися просто приголомшливий ефект.
Наведу приклад. Одного разу наш клієнт підготував, здавалося б, пересічну статтю на тему «Що вдягнути до літа?», І через платформу PRNEWS.IO опублікував її в популярному онлайн-виданні. Стаття сподобалася читачам, мабуть, спрацювали якісь поведінкові фактори (час, місце розміщення, сезонність і т.д.) і трапилося … 71 тис. переглядів матеріалу! Завдяки цьому він зайняв провідні позиції в пошуковій видачі, а кількість переходів на сайт компанії та кількість замовлень збільшилися в рази.
Читайте також:
Як харківська Academy Smart допомагає ізраїльському Cloudyn збільшити покриття коду до 80%
Сміливі та красиві: серія ілюстрацій Sylwia Kubus