Вебсайт або додаток як один з основних каналів комунікації бренду, в цілому вже став досить звичайним заняттям щодо розробки та потреб бізнесу. Однак, хорошими сайти виходять далеко не завжди, і на те є безліч причин.
Роман Гаджимурадов, керівник Digital Production департаменту у provid, розповідає про деякі камені спотикання на шляху розробки вебсайту.
Дисклеймер
- Цей матеріал не про UX, а про недостатню увагу до нього.
- Матеріал підійде менеджерам на стороні клієнта та агенцій.
- Кейси, які тут будуть описані, не можна зарахувати до всіх проєктів.
- Тут наведені досить прості ситуації, але вони все ще трапляються.
- Мета цього матеріалу — пропаганда вирішення таких ситуацій.
Проблематика
Дві основні проблемні точки, які, як показує практика, є і будуть під час розробки вебсайту або додатку:
- UX погодили без запитань або, навпаки, залишили багато коментарів.
- Є ідея, але агенція не має розуміння в оцінці.
А тепер по черзі та з урахуванням картини світу всіх учасників. Поїхали.
UX погодили без питань або навпаки з безліччю коментарів
Дуже часто клієнти говорять щось на кшталт «Це все добре, але де, власне, дизайн?». Я не хочу викликати «флешбеки з В’єтнаму» у менеджерів агенції або образити когось із клієнтів: те, що таке питання може виникнути, цілком зрозуміло.
Якщо узгодження прототипу сайту пройшло без питань, це можна пояснити трьома причинами:
1) дуже простий проєкт;
2) велика довіра з боку клієнта;
3) клієнт готується вносити правки на етапі, коли буде готовий весь дизайн.
Річ у тім, що UI — дизайн кнопок та полів — зрозумілий клієнту, а UX — інтерфейс з погляду вражень користувача — далеко не завжди.
Зворотна ситуація — величезна кількість коментарів щодо UX — може виникнути, коли робота зроблена неправильно або клієнт не повною мірою оцінив результат роботи.
Таке непорозуміння трапляється через те, що менеджер агенції практично щодня захищає UX — він уже давно все знає, тому може опускати незначні, на його погляд, деталі. Клієнт далеко не завжди має досвід розробки вебсайтів, а деяким доводилося натикатися на несумлінних виконавців. Тому головне завдання менеджера агенції — пояснити, як усе влаштовано, як відбувається процес, що потрібно від клієнта на кожному етапі розробки.
Своєю чергою, завдання клієнта — постаратися розібратися в кожному етапі створення, особливо в UX, де проєктується весь майбутній вебсайт. Якщо UX матеріали не зрозумілі, агенції варто пропрацювати це. Адже чим менше змін буде потім на етапі UI, тим більш цілісний та опрацьований дизайн ви отримаєте. Якісний дизайн — це про те, коли одразу є розуміння завдань та реалізації. І добре, якщо на зміни закладено достатньо часу.
Є ідея, але агенція не має розуміння в оцінці
Така ситуація виникає, коли:
- дуже великий або інноваційний проєкт;
- немає чіткого розуміння, що має бути на виході. Іноді або бракує інформації для оцінки, або на її збір потрібно багато часу, якого звісно ж немає.
Насамперед ця оцінка потрібна клієнту. По-перше, як правило, у компаніях йде бюджетування на рік. По-друге, перш ніж йти з якоюсь ідеєю до вищого керівництва, потрібно оцінити та зрозуміти, актуальність запиту загалом. Іншими словами, є багато реально адекватних причин, коли оцінка є дуже важливою, а конкретика відсутня.
У такому разі, по можливості, потрібно почати з етапу UX. Його практично завжди можна коректно оцінити та домовитися про зрозумілі терміни, бюджети та кінцеві результати.
У вас має сформуватися розуміння про те, що це буде за проєкт, для кого, які будуть розділи, що буде на цих розділах, які функції, скільки грошей і часу буде потрібно, скільки людей потрібно залучити, і таке інше. В окремих випадках можна включити в цей етап попереднє дослідження, яке допоможе в коректному проєктуванні або навіть дозволить зробити валідацію ідеї, тобто перевірити продукт на відповідність вимогам клієнта. Таке ж дослідження можна зробити на етапі кінцевого результату, щоб зрозуміти реакцію потенційної аудиторії та вчасно скоригувати напрямок.
В результаті у вас на руках буде прототип, чітке розуміння функціональності та коректна оцінка. До того ж ви зможете спланувати свої інвестиції в проєкт більш раціонально. Наприклад, відкласти реалізацію менш пріоритетних завдань на наступний етап, щоб заощадити бюджет.
Тому, якщо ви клієнт і вам пропонують не розібравшись в ситуації відразу доробити UX — обговорюйте. Якщо хтось назвав цифру зі стелі — навіть якщо вона вам підходить, зважте все за і проти. Можливо, ця агенція щось знає, але з більшою ймовірністю в результаті роботи ви отримаєте зовсім не те, що вам потрібно.
Агенціям хочеться побажати в таких ситуаціях сміливо говорити все як є. Не рахувати бюджети пальцем у небо, а робити все за списком завдань клієнта.
Клієнт: Потрібен нам розділ новин?
Агенція: Ні, але ми його зробили.
К: А ось цей модуль?
А: Так, і він важливіший за новини.
К: Зробимо?
А: Ні, ми ж новини вже зробили.
Такі справи.
Читайте також:
Опера й цирк заради картоплі в новому ролику Albert Bartlett