Ви розумна людина: цікавитесь наукою, знаєте щось про технології, живете у 21 столітті. Але дайте відповідь: чи могли б ви зробити щось таке просте, як олівець?
Mark Pagel так не вважає. У презентації на конференції Falling Walls у Берліні еволюційний біолог запропонував цей дуже продуманий експеримент — все-таки виробництво олівців передбачає видобуток та перероблювання графіту, заготівлю та обробку деревини, механічну обробку, збирання гуми та багато інших складних процесів.
Його висновок: «У повсякденному житті нас просять приймати рішення щодо речей, про які ми знаємо дуже мало». Від письмового приладдя до іпотеки, автомобілів або замороженої курки, ми значною мірою відключені від процесів, які генерують те, чим ми користуємось. «Якщо ми будемо чесні з собою, — продовжував Пейдж, — більшість із нас — це просто прославлені співаки караоке в більшості аспектів нашого життя, які використовують речі, зроблені іншими людьми. І ми насправді цього не розуміємо».
Але перш ніж зневіритися або записатися на курс виготовлення меблів, заспокойтеся тим, що це незнання не є чимось новим. Ми поширюємо більшість практик поколіннями з тієї простої причини, що «так було завжди». І все ж ми, люди, придумали кілька досить чудових речей за тисячоліття. Як це стало можливим? Звідки беруться ці нововведення?
Наша колективна міфологія відповідає тому, що Pagel називає «поглядом великих мислителів на інновації — якщо ми просто досить довго і наполегливо думаємо, спалах натхнення спадає нам на думку». Але це просто неправда: «Великих стрибків практично немає. Майже всі технології будуються на попередніх технологіях».
Це також той самий процес, який може стати реальною історією «великого мислителя». Thomas Edison, наприклад, не створив лампочку жодним геніальним ударом, а скоріше змінив попередні версії та зробив більш довговічну лампу. Як і у випадку з мутаціями ДНК, більшість відхилень від шаблону буде контрпродуктивними. Але з достатньою кількістю людей, які спробують незначну кількість модифікацій, людська технологія прогресує з достатньою швидкістю.
Тож як цей спосіб інновацій протримається у XXI столітті? Pagel пропонує і песимізм, і надію. З одного боку, простота доступу до інформації загрожує нашим критичним міркуванням: «Якщо ми думаємо, що Google подумає за нас, — попередив він, — Інтернет може зробити нас дурними». З іншого боку, глобалізація та наш безпрецедентний зв’язок можуть добре підготувати нас до подолання глобальних проблем. Таких як дефіцит ресурсів, бідність та зміна клімату. «Світ з’єднаний так, як ніколи раніше не був пов’язаний, — сказав Pagel, — тож колективний розум формується так, як ніколи раніше».
Фото на головній: Jr Korpa
Читайте також:
«Чутливість. Сучасна українська фотографія»: Мистецький арсенал відкрив нову виставку
Обличчям фешн-напрямку ROZETKA стала віртуальна блогерка Астра Старр