Великим здобутком на шляху до євроінтеграції є збільшення обсягів підтримки Європейським Союзом сектору культури та креативних індустрій в Україні. Йдеться про відкриття можливості повної участі України в конкурсах підпрограми Медіа Програми ЄС “Креативна Європа”, що передбачено Річною Робочою Програмою 2025. Підрограма Медіа програми ЄС “Креативна Європа” спрямована на підтримку європейських кіно- та аудіовізуальних індустрій та на розвиток, розповсюдження і просування європейських творів, беручи до уваги сучасне цифрове середовище. Обсяг фінансування проєктів, що здобувають підтримку за умовами конкурсів цієї підпрограми становить 58% від загального бюджету програми ЄС “Креативна Європа”.
Станом на зараз вже відкрито вісім конкурсів підпрограми Медіа, а саме:
- Європейська спільна розробка European slate development (CREA-MEDIA-2025-DEVSLATE)
Бюджет: 18 000 000 €
Дедлайн: 05 грудня 2024, 17:00 за брюссельським часом
Ключові моменти: для розробки від 3 до 5 робіт для комерційного розповсюдження, призначених для показу в кінотеатрах, в сітці телевізійного мовлення або комерційного розповсюдження на цифрових платформах чи в мультиплатформеному середовищі в таких категоріях: анімація, креативна документалістика або художні фільми. Заявники можуть додати до свого проєкту короткометражний фільм від молодого таланту (за бажанням).
- Розробка відеоігор та іммерсивного контенту Video game and immersive content development (CREA-MEDIA-2025-DEVVGIM)
Бюджет: 7 000 000 €
Дедлайн: 12 лютого 2025, 17:00 за брюссельським часом
Ключові моменти: для європейських продюсерів відеоігор, XR-студій та аудіовізуальних продакшн-компаній, щоб розробляти відеоігри та інтерактивний іммерсивний контент.
- Телевізійний та онлайн контент TV and online content (CREA-MEDIA-2025-TVONLINE)
Бюджет: 20 000 000 €
Дедлайни:
05 грудня 2024, 17:00 за брюссельським часом, 40% бюджету
14 травня 2025, 17:00 за брюссельським часом, 60% бюджету
Ключові моменти: для телевізійного та онлайн-контенту (художні фільми, анімація та документальні фільми), призначені для показу на лінійних та нелінійних медіа.
- Розвиток талантів та навичок: SKILLS AND TALENT DEVELOPMENT (CREA-MEDIA-2025-TRAINING)
Бюджет: 7 500 000 €
Дедлайн: 24 квітня 2025, 17:00 за брюссельським часом
Ключові моменти: особлива увага буде приділятися підтримці нових креативних процесів (наприклад, міждисциплінарна співпраця, інноваційний сторітелінг, що поєднує креативні та цифрові навички), впровадженню цифрових інновацій у виробництві (віртуальне виробництво, постпродакшн) і поширенню (маркетинг, просування, залучення аудиторії); використанню цифрових інструментів для виробництва та розповсюдження відеоігор; підвищенню ефективності використання прав інтелектуальної власності; та переходу до екологічно стійких практик.
- Медіа 360°: MEDIA 360° (CREA-MEDIA-2025-MEDIA360)
Бюджет: 21 000 000 €
Дедлайн: 09 січня 2025, 17:00 за брюссельським часом
Ключові моменти: метою ініціативи MEDIA 360° є розвиток аудіовізуальних хабів, здатних запропонувати стратегічний набір заходів, що відповідають ключовим можливостям і викликам на європейському рівні. А також впровадженню нових технологій чи бізнес-моделей в аудіовізуальному секторі. Заявники мають представити всебічну стратегію, узгоджений пакет заходів і значну додану вартість та структурний вплив на європейську аудіовізуальну індустрію.
- Інноваційні інструменти та бізнес-моделі: Innovative tools and business models (CREA-MEDIA-2025-INNOVBUSMOD)
Бюджет: 8 000 000 €
Дедлайн: 16 січня 2025, 17:00 за брюссельським часом
Ключові моменти: розробка та/або поширення інноваційних інструментів і бізнес-моделей для покращення видимості, доступності, охоплення аудиторії та різноманітності європейських творів у цифрову епоху, а також підвищення конкурентоспроможності та сприяння екологічній трансформації європейської аудіовізуальної індустрії.
- Промокампанії європейських кінофільмів: Films on the Move (CREA-MEDIA-2025-FILMOVE)
Бюджет: 16 000 000 €
Дедлайни:
20 березня 2025, 17:00 за брюссельським часом, 40% бюджету
17 липня 2025, 17:00 за брюссельським часом, 60% бюджету
Ключові моменти: для ширшого розповсюдження нових ненаціональних європейських фільмів, зокрема шляхом стимулювання продажів та інвестицій з боку агентів і кінотеатральних дистриб’юторів у просування та належний розподіл ненаціональних європейських фільмів.
- Розвиток аудиторії та кіноосвіта Audience Development and Film Education (CREA-MEDIA-2025-AUDFILMEDU)
Бюджет: 6 000 000 €
Дедлайн: 27 березня 2025, 17:00 за брюссельським часом
Ключові моменти: збільшення інтересу та знань аудиторії, особливо молоді, про європейські фільми та аудіовізуальні твори, включаючи спеціальні програми з кінематографічної спадщини. Заходи мають включати події, орієнтовані на аудиторію та інноваційні або транскордонні ініціативи з кінопедагогіки. Заохочується співпраця між кіноінституціями та онлайн-платформами.
Загальний обсяг фінансової підтримки проєктів, що здобудуть гранти в рамках вищезазначених конкурсів — 103 мільйони євро.
Відповідно до Річної Робочої Програми 2025, бюджет програми ЄС “Креативна Європа” становить 340 мільйонів євро.
Програма ЄС “Креативна Європа” є гнучкою та адаптивною щодо викликів на Європейському континенті. У зв’язку з цим, програма передбачає спеціальні заходи у відповідь на потреби українського культурного та креативного секторів, пов’язані з військовою агресією рф проти України. Так, Річною Програмою 2023 було запроваджено спеціальний конкурс для українських організацій культурних та креативних секторів, митців та професіоналів. У 2025 році “Креативна Європа” продовжить підтримку українських митців, культурних операторів та вимушено переміщених осіб для забезпечення їх доступу до культури у часи цих надзвичайних викликів. Наприкінці жовтня цього року чекаємо на оголошення нового спеціального конкурсу для України з загальним обсягом підтримки 5 мільйонів євро.
Більше інформації за посиланням:
“Креативна Європа” – це програма Європейського Союзу, спрямована на підтримку культурного, креативного та аудіовізуального секторів. Метою програми є захист, розвиток та промоція європейського культурного та мовного розмаїття та спадщини, а також підвищення конкурентоспроможності та економічного потенціалу сектору культурних та креативних індустрій, зокрема аудіовізуального. Україна стала учасницею програми у 2016-му році. З того ж часу українські заявники можуть отримувати грантову підтримку у понад 30 різних конкурсах. Загальний європейський бюджет програми 2021-2027 років складає 2,44 млрд євро. Наразі програма працює у 40 країнах.
В Україні постійно працює Національне бюро програми, яке надає консультаційну підтримку українським заявникам та поширює актуальну інформацію про програму.
Контакти Бюро в Україні:
Telegram-канал: https://t.me/creativeeuropeua