Компанія LOOQME до Дня письменника підготувала дослідження медіаактивності популярних українських письменників. Період дослідження 01.09.2020 — 02.02.2021.
Добірка сформована із 15 сучасних письменників та письменниць: Сергій Жадан, Юрій Андрухович, Макс Кідрук, Оксана Забужко, Софія Андрухович, Андрій Любка, Анастасія Нікуліна, Євген Лір, Ірена Карпа, Сашко Дерманський, Мартин Якуб, Люко Дашвар, Мирослав Лаюк, Артем Чех, Олена Рижко, які працюють у різних літературних жанрах та напрямах й активні у ЗМІ та соцмережах. До неї увійшли як знані автори, так і свіжі імена, які щороку стають помітнішими у медіа та «обростають» своєю цільовою аудиторією.
Під час дослідження вимірювалися кількість згадок у медіа та соцмережах про письменників, потенційне охоплення аудиторії, а також команда LOOQME зібрала топи ЗМІ, які найчастіше писали про письменників і 5 найпопулярніших новин з найбільшою кількістю повторів та потенційних контактів.
Кого згадували найчастіше
За період дослідження про популярних українських письменників загалом вийшло 79 265 публікацій, з яких 10 428 згадок припадають на ЗМІ, а 68 837 згадки — припадають на соцмережі. Кількість згадок у соцмережах більше ніж в 6 разів перевищує кількість згадок у традиційних медіа. Це вказує на те, що про письменників набагато більше комунікують у соцмережах, аніж у ЗМІ.
На графіку 1 поданий розподіл кількості згадувань окремо про кожного письменника. Крім кількості згадувань на ньому відображено ще й Potential Reach (online). Це показник, що вказує на потенційну кількість контактів з аудиторією.
Найбільшу кількість згадок у ЗМІ отримав Сергій Жадан — 3 111 згадки. Така медіаактивність пов’язана не лише з його літературною, а й музичною діяльністю. Оксана Забужко з результатом 1 875 згадок та Юрій Андрухович з 1 532 згадки посіли 2 та 3 місця. Згадки про Оксану Забужко у ЗМІ так само як і в Сергія Жадана пов’язані не лише з її літературною творчістю, а й із суспільною діяльністю. Інфоприводом, що позитивно вплинув на кількість згадок у ЗМІ про Юрія Андруховича став вихід його нового роману «Радіо Ніч».
Кількість публікацій не завжди співпадає з охопленням аудиторії. Це залежить від типу та популярності ЗМІ в яких були опубліковані матеріали. Наприклад, у публікацій зі згадками про Оксану Забужко охоплення аудиторії вище, ніж у публікацій зі згадками про Сергія Жадана, хоча кількість публікацій про Сергія Жадана більша.
На графіку 2 показано розподіл кількості згадок про письменників у соцмережах. Перша п’ятірка істотно не змінилася у порівнянні з показниками згадок у ЗМІ, за винятком результатів Сашка Дерманського, який піднявся з 8 позиції (225 згадок у ЗМІ) на 3 (4 243 згадки у соцмережах). Такий результат пов’язаний з фейсбучними активностями на підтримку письменника через випадок з інтернет-цькуванням.
Хто найбільше пише про сучасних українських письменників
На графіку 3 подані дві добірки зі ЗМІ. Перша «Топ-ЗМІ за кількістю публікацій» — це добірка 10 ЗМІ, що найбільше писали про письменників. Друга «ЗМІ з рейтингу ТОП-100» — це добірка 10 ресурсів, що входять в ТОП-100 найпопулярніших ЗМІ.
За кількістю публікацій у соціальних мережах найпопулярнішою мережею є Facеbook з 54 863 згадками. На другому місці — Twitter з показником 8 144 згадки, який обігнав Instagram приблизно в 4 рази. Такий розподіл вказує на те, що в українському Twitter досить потужне письменницьке ком’юніті, попри те, що в масовому вжитку Instagram популярніший серед українців. 14 згадок у TikTok показують, що це ще новий комунікаційний формат «для письменників» і «про письменників», але його вже починають освоювати й використовувати.
5 найпопулярніших новин зі згадками про письменників
На графіку 4 зібрано 5 найпопулярніших новин зі згадками про письменників. У найпопулярніших новинах згадуються Юрій Андрухович, Оксана Забужко, Софія Андрухович по 2 рази та Ірена Карпа — згадується 1 раз.
Не всі новини пов’язані з літературною діяльністю авторів. Це показує тенденцію, що медіаактивність сформована навколо письменників складається з різних тематичних інфоприводів, не обмежених лише літературою.
Фото в заголовку: Кетрін Лавері, unsplash.com
Читайте також: За результатами дослідження компанії Research & Branding Group, в Україні інтернет став популярнішим за телебачення.