24 січня 2022 року в Українському кризовому медіацентрі міста Києва за ініціативи авторської організації ГО «УААСП» відбулася гучна пресконференція на тему «Перезапуск сфери зі збору та розподілу роялті за використання музики після прийняття закону України № 5572».
Автори та представники українського бізнесу відповіли на гострі питання щодо міфів, що виникли навколо закону про роялті, який відміняє негативні наслідки попередніх конкурсів, перезапускає процедуру акредитації у сферах публічного виконання та публічного сповіщення музичних творів, надає дозвіл зареєстрованим ОКУ (організаціям колективного управління) збирати роялті за твори, що входять до їхнього каталогу, поки не буде проведено новий конкурс по акредитації. А також поділилися баченням майбутніх змін, які наведуть лад у сфері виплат винагород.
Міф про те, що користувачі не хочуть платити гроші, розвінчала виконавча директорка Національної асоціації медіа, що представляє понад 150 електронних національних і регіональних медіа, Катерина Мяснікова: «Нам потрібна зрозуміла ціна і спокій. Для нас дуже важливо, щоби система була прозорою і ми були впевнені, що сплачені нами гроші були справедливо розподілені та дійшли до авторів. І ми раді, що зараз є організації авторів, які прагнуть відкритого партнерства». Також Катерина поділилася амбіційним планом медіаіндустрії на 2022 рік: виплатити авторам винагороду у розмірі 3,5 млн гривень, про що був підписаний меморандум прямо під час пресконференції. Це на 60% більше, у порівнянні з обсягом винагороди за суміжні права, які сплатили телерадіоорганізації відповідно до останнього опублікованого звіту акредитованої у цій сфері організації.
До підписання меморандуму приєдналася представниця фестивалю Atlas Weekend, GR-менеджерка Мар’яна Мокринська, і теж зазначила, що організатори фестивалів готові сплачувати чесні роялті, але тим ОКУ, діяльність яких буде дійсно прозора, з необхідними звітами, підтвердженнями надходження коштів правовласникам, та головне, які мають договори з міжнародними організаціями. Керуючий партнер Stereo Plaza Максим Шульженко та представник фестивалю «Західфест» Данило Почтарьов також висловилися у підтримку змін, передбачених законом № 5572, та заявили про свою готовність до чесної співпраці та оголосили про підписані меморандуми.
Тарас Тополя, віцепрезидент Авторської ради ГО «УААСП» та лідер гурту «Антитіла», розповів про значні досягнення об’єднаної креативної індустрії з моменту проведення останньої пресконференції, зокрема про прийняття законопроєкту № 5572 у другому читанні наприкінці минулого року всупереч значному спротиву певних гравців ринку. Також розповів про тісну співпрацю з Мінцифри та з Мінекономіки щодо створення єдиного цифрового вікна для користувачів з можливим використанням додатку «Дія» та впровадження сучасних технологій з моніторингу звучання музики у закладах за принципом «Shazam». Дані дії направлені на цифровізацію процесу збору та розподілу роялті, що виключить людський фактор, і створить можливість прямого надходження винагород правовласникам на їхні рахунки від користувачів. Також ця система усуне наявні фірми-прокладки та унеможливить тіньові схеми.
Ще один міф про авторські права видавців та субвидавців на 80% музики, що використовується в Україні. «За світовою практикою видавці та субвидавці не володіють авторськими правами на музичні твори, а мають право на отримання частки роялті. Право надавати дозвіл на використання музичних творів шляхом публічного виконання та публічного сповіщення, а також збирати, розподіляти та виплачувати роялті передається між ОКУ відповідних країн за договорами про взаємне представництво інтересів»,— наголосив Тарас Тополя. Ці договори є фундаментом захисту прав авторів у всьому світі.
Також було спростовано маніпуляції про не зібранні або не виплачені роялті у розмірі 100 млн гривень впродовж 9 місяців блокування ринку. Насправді винагорода збиралася і виплачувалася, хоча й з порушенням законодавства, про що свідчать звіти на сайтах відповідних ОКУ.
«Ми, як учасники креативної індустрії, сподіваємося, що законопроєкт № 5572 буде підписано Президентом найближчим часом, і процедуру перезапуску сфери буде розпочато. Відзначаємо вирішальну роль Мінекономіки в організації та проведенні нових прозорих конкурсів з акредитації у сфері публічного виконання та публічного сповіщення музичних недраматичних творів відповідно до букви Закону про ефективне управління від 2018 року. Представники об’єднаної креативної індустрії України, а також міжнародна спільнота, буде надзвичайно пильно слідкувати за процесом акредитації», — зазначив Валерій Харчишин, генеральний директор ГО «УААСП» і лідер гурту «Друга Ріка».
У підсумку конференції організатори визначили, що необхідно зробити, щоб налагодити систему виплат роялті. Перед усім провести прозорий конкурс з акредитації ОКУ новим складом членів комісії, яка складатиметься з компетентних осіб без конфліктів інтересів. Після вибору дійсно репрезентативної ОКУ, що представляє найбільшу кількість авторів та творів України й світу, запустити цифрову систему збору та розподілу роялті між авторами.
Відеозвіт про пресконференцію
Читайте також:
Звукорежисер Енріко Сесселего: «Йдіть туди, де звучить музика!»