З грудня 2019 роки MEGOGO активно розвиває аудіонапрямок. Уже зараз на сервісі представлено більше 12 500 аудіокниг та понад 15 000 випусків подкастів. На початку 2021 року медіасервіс оголосив про власне виробництво аудіосеріалів. Першими стали документальні проєкти: «Куренівка: історія київського потопу», «Прип’ять», приурочений до 35-ої річниці пам’яті катастрофи на Чорнобильській АЕС, та «Маятник», що розповідає про життя та футбол Валерія Лобановського. Незабаром MEGOGO Audio презентує і художні аудіосеріали. До виробництва таких проєктів залучені режисери, сценаристи, композитори.
Наша редакція поспілкувалася із менеджеркою проєкту MEGOGO Audio Катериною Котвіцькою та продюсеркою MEGOGO Audio Юлією Білоус та дізналась про причини запуску абсолютно нового напрямку в Україні, складність виробництва таких аудіосеріалів, а також про те, чим вони відрізняються від звичайних подкастів.

Причини і мета запуску аудіосеріалів на MEGOGO
Катерина Котвіцька:
Виробництво аудіосеріалів на MEGOGO стало очевидним варіантом розвитку напрямку «Аудіо». Ще з моменту запуску MEGOGO Audio у 2019 році ми мріяли про створення подібних проєктів.
Спочатку у розділі «Аудіо» були аудіокнижки та невеликі подкасти власного виробництва. Потім ми відкрили свій майданчик для публікації усіх подкастів і планували закрити потребу наших користувачів в подкастах зовнішніми проєктами, виробництвом яких займаються переважно незалежні подкастери чи ЗМІ.
Відтак побачили, що кількість розмовних подкастів переважає інші жанри, виникла потреба працювати з новими форматами та жанрами, розповідати більше історій про людей чи події, які захоплюють, тримають увагу, викликають емпатію.
Наративних подкастів на той час було небагато, а відтак купити готовий контент, як, наприклад, каталоги готових фільмів чи серіалів, було складно. Тому ми запустили власне виробництво, аби дати нашим користувачам ще один формат проведення часу з MEGOGO. Переважно, це історії звичайних людей в незвичайних обставинах, як нам видається це значно посилює інтерес до контенту.
Аудіосеріали — це досить зрозуміла широкій аудиторії категорія, тому ми віримо не лише через історії, які розповідаємо, а й у масштаб споживання цього контенту.
Звідки прийшла ця ідея, можливо, є західний бенчмарк?
Юлія Білоус:
Ідея зовсім не нова. На західному ринку подкасти, в основі яких лежить добре розказана історія — це вже давно освоєний формат. Над ними у різних жанрах працюють і великі медіа, і суспільні радіостанції, і маленькі подкаст-студії. Крім того, тематичне різноманіття таке широке, що інколи мені складно навіть уявити, як можна не знайти щось на свій смак. Сьогодні подкасти нагороджують престижними преміями (зокрема один із найпопулярніших подкастів у світі This American Life отримав Пулітцера), кількість слухачів постійно росте, а деякі проєкти навіть отримують власні телевізійні версії.
Ми почали роботу над аудіосеріалами, коли зрозуміли, що нам так само хочеться працювати з історіями в аудіо. Нам цікаво експериментувати з формою, сюжетами та звуком і в такий спосіб розповідати про щось важливе.
До слова, ми не одні. В Україні такі проєкти вже з’являються частіше. Такі медіа як «Суспільне», «Ґрати», The Ukrainians, «Заборона», відкрита студія подкастів IZONE Media працюють із наративним форматом, і це дуже якісна робота.
Які аудіосеріали вже запустили і чи вважаєте їх успішними?
Катерина Котвіцька:
Наш перший аудіосеріал «Куренівка: історія київського потопу» вийшов напередодні 60-ї річниці Куренівської трагедії. Восени 2020 року ми обрали тему і розпочали роботу, а уже згодом зрозуміли, що можемо презентувати проєкт напередодні річниці трагедії та посилити увагу аудиторії до теми. Під час запуску для нас увага медіа була дуже важливим маркером того, що ми не помилились ні з форматом, ні з темою. А кількість прослуховувань вивела цей проєкт одразу в десятку найбільш прослуховуваних подкастів на платформі.
Дистрибуцію наступних аудіосеріалів — «Прип’ять» та «Маятник: життя і футбол Валерія Лобановського» ми розширили й на інші наші пристрої. Окрім мобільного додатку, проєкти стали доступним для користувачів веб-версії та Smart TV. Кількість прослуховувань зросла утричі у порівнянні з попереднім проєктом, проте співвідношення по прослуховуваннях з різних пристроїв розділилась майже рівномірно.
Окрім кількості прослуховувань, для нас маркером успіху є і тривалість прослуховування. Епізоди прослуховують до кінця, а отже, користувачі проводять з MEGOGO ще більше часу, а якість контенту релевантна запитам аудиторії.
Чим кардинально відрізняються аудіосеріали та розмовні подкасти і які в обох плюси й мінуси?
Юлія Білоус:
У документальному аудіосеріалі історія розказана за допомогою оповідача, інтерв’ю героїв, експертів, очевидців тощо. Вона опрацьована, редагована й побудована так, щоб слухачу було складно від неї відірватися. Це навіть може бути історія, розказана лише однією людиною, але головним фактором тут завжди буде якісна оповідь. Художні аудіосеріали можна грубо назвати знайомим усім словом «радіовистава». Маємо вигадану, захопливу історію, акторів, які справно виконують свої ролі, якісний саунд-дизайн — і з цим всім можна отримати прецікавий фільм у навушниках.
Розмовні подкасти зазвичай реалізують у форматі інтерв’ю або дискусій. Є тема або герой, довкола яких вибудовується подкаст. Такі подкасти зазвичай здаються «невимушеними», проте часто вони потребують підготовки до розмови, досліджень і — так само — вдумливого редагування вже записаного матеріалу. Якщо вам трапиться якісно зроблений подкаст-інтерв’ю — ви отримаєте історію людини, яку прослухаєте від початку і до кінця. А в справді цікавій подкаст-розмові ви будете подумки погоджуватися або сперечатися з ведучими, а потім, можливо, напишете їм відгук, зробите допис про прослухане у фейсбуці, або ж емоційно переповідатимете почуте другу чи партнеру. Так воно має працювати.
Як на мене, плюси формату — це дуже суб’єктивна штука. У будь-якого жанру завжди буде своя аудиторія, і якщо вам подобається створювати аудіосеріали чи подкасти-дискусії, чи подкасти-інтерв’ю — ви вже знайшли головний для себе плюс.
Серед мінусів можу виокремити хіба час. Наративні подкасти зазвичай створюються довше, адже дослідження теми та сценарій — це тривалий процес. Інколи журналісти витрачають на підготовку матеріалу для подкасту кілька років. Наприклад, наша команда закладає на виробництво кожного проєкту як мінімум кілька місяців. Розмовні подкасти робити однозначно швидше, і релізи можуть ставатися частіше, але, якщо хочеться зробити розмови цікавими, — підготовки точно не уникнути.
Розкажіть про особливості (складнощі) виробництва аудіосеріалу
Юлія Білоус:
Напевно, найскладнішим для нас завжди є пошук героїв. Ще на етапі розробки ідеї ми розуміємо, хто б це міг бути. Але коли справа стосується першого безпосереднього контакту, люди не завжди готові ділитися своїми історіями, спогадами чи коментарями. Безсумнівно, і в подкастерів, які працюють у жанрі розмови чи інтерв’ю, часто виникають схожі проблеми.
Також нам повсякчас доводиться шукати акторів для художніх аудіосеріалів. Розгортається справжній кастинг, і команда проєкту відслуховує десятки жіночих та чоловічих голосів, щоб знайти саме ту манеру і той тембр, які нам потрібні.
До речі, під час виробництва аудіосеріалу «Маятник» ми намагалися знайти архівні аудіоматеріали, які б стали додатковою цінністю для історії про Валерія Лобановського. Однак пошук матеріалів та отримання до них доступу міг би тривати ледь не пів року.
Катерина Котвіцька:
Процеси, пов’язані з формуванням команд для виробництва проєктів, на початку були складнішими й вимагали чимало часу на пошуки.
Людей, які вміють працювати з подібним форматом, на ринку не так багато. Тому ми шукали їх у суміжних сферах, зокрема у кінематографі. Також ми шукаємо журналістів, які працюють з певними темами й підсилюємо їхні тексти роботою режисера. Часто ці процеси — експеримент, велике зацікавлення у темі та бажання робити новий формат контенту.
Чекліст: фактори успішного створення класного аудіосеріалу / подкасту
Юлія Білоус:
- Ідея має подобатися вам і вашій «фокус-групі» (коло може бути різне: від найкращих друзів до тренера в спортзалі).
- У вас має бути відповідь на запитання, навіщо ви робите подкаст на цю тему.
- А також на запитання, для кого ви його робите.
- І кожен учасник процесу має так само розуміти мету й аудиторію майбутнього подкасту.
- Зрештою, ви створюєте продукт, який з перших секунд привертає увагу слухача і тримає її до останнього.
- Продумуєте промокампанію, графік виходу епізодів та, можливо, список лідерів думок, які могли б розповісти про ваш проєкт.
- Готово! Тепер історія житиме сама по собі, збиратиме довкола себе прихильників і даватиме вам натхнення на наступні подкасти 🙂
Фото на головній: Jonathan Velasquez
Читайте також:
MEGOGO представив подкаст із історіями про дизайн речей
MEGOGO запустив канал із кінострічками, створеними за роки української незалежності