Група вчених з Університету Кейс Вестерн Резерв у Клівленді, штат Огайо, показала, як аналіз нейромережею невеликих ділянок топографічних сканованих зображень — деякі розміром із пів міліметра — зміг ідентифікувати твори з точністю до 96%.
Технологія може допомогти відрізнити справжні роботи від підробок та визначити, які художники відповідали за різні фрагменти картини, якщо вона була створена декількома художниками.
На відміну від цього проєкту, більшість попередніх досліджень у цій галузі було засновано на машинному аналізі зображень картин з високою роздільною здатністю, а не на пофарбованих поверхнях самих полотен.
«Ідея в тому, що аналіз мазка дозволяє створити „відбиток пальця“, — кажуть дослідники. — Навіть на рівні щетини пензля атрибутувати картини вдалося досить успішно. Чесно кажучи, ми досі не розуміємо, як фарба з однієї-єдиної щетинки може бути свідченням того, що ми називаємо ненавмисним стилем художника».
Проєкт проаналізував картини студентів Клівлендського інституту мистецтв, яким було доручено намалювати латаття. Дослідження включало навчання згорткових нейронних мереж (CNN) із тривимірним скануванням поверхонь картин. Розділивши полотна на крихітні квадратні ділянки, нейромережа визначила «ненавмисний стиль» або «відбиток пальця» кожного художника. Потім програма змогла правильно атрибутувати інші картини, зіставивши дані художників із текстурами мазків.
Команда, яка стоїть за дослідженням, зараз шукає додаткові тести можливостей свого AI. Він співпрацював із природоохоронною компанією Factum Arte для аналізу топографічного скану «Портрету Кардинала Хуана Пардо де Тавера» Ель Греко (1609), який був серйозно пошкоджений під час громадянської війни в Іспанії та ретельно реставрований.
«Це картина, на яку ми можемо надати ключові відповіді, тому що у нас є фотографії картини до її знищення та відреставрованої картини, тому ми можемо скласти карту фрагментів, які були збережені, і нейромережа змогла ідентифікувати ці фрагменти», — каже керівник групи дослідників професор Кеннет Сінгерс. «Але був ще й інший розділ картини, який теж було визначено як збережений оригінал, що до цього не було очевидним. Це має допомогти реставраторам в Іспанії краще дослідити картину».
Читайте також:
Одна з найбільших у світі колекцій німецького експресіонізму виставляється на аукціон