За даними опитування, проведеного Ipsos, безробіття входить у трійку проблем, які зараз найбільше непокоять людей, поступаючись у цьому рейтингу лише COVID-19. Тому експерти з психології та кар’єрного розвитку пропонують кілька порад, дотримуючись яких можна знайти в собі сили впоратися з втратою роботи та рухатися далі.
Не підганяйте себе
Втрата роботи – серйозна річ, і це цілком природно, що вона лякає. Але паніка мало сумісна з хорошими рішеннями, нагадує психологиня Кетлін Своді (Cathleen Swody), засновниця консалтингової фірми Thrive Leadership. Вона радить перш за все присвятити кілька днів (а то й тиждень, кому скільки треба) осмисленню того, що відбулося. Через кілька днів, давши своїм думкам лад, ви почнете краще розуміти, що вам слід робити далі. А от кидатися одразу на LinkedIn та трясти всю свою мережу знайомств – не краща ідея.
Зверніться до своєї «групи підтримки»
Трохи підтримки у такий час дійсно не завадить. Зокрема, Кетлін Своді радить спілкуватися з тими людьми, з якими ви почуватиметеся краще. Дехто з ваших знайомих напевно міг би дати вам якусь корисну пораду чи допомогти сформулювати план дій. Тож, коли ви після втрати роботи зберетеся з думками, попросіть своїх друзів допомогти вам з репетицією співбесіди чи оцінити вашу «презентацію в ліфті».
Уникайте когнітивних упереджень
Коли ми стикаємося з травматичними подіями в нашому житті, у нас можуть виникати когнітивні упередження, які заважають мислити чітко та об’єктивно, застерігає Двейн Бакінгем (Dwayne Buckingham), гендиректор консалтингової служби R.E.A.L. Horizons. Ви або починаєте панікувати через зростання безробіття по всій країні, або починаєте сприймати своє звільнення як особисту провину, хоча воно є просто наслідком економічної ситуації, або ще щось. Але негатив у думках не піде вам на користь, коли ви намагаєтеся впоратися з втратою роботи. Тому зупиніться та спрямуйте свою енергію в інше русло. Поговоріть з другом, заведіть щоденник тощо.
Знайдіть свою точку опори
Скоріше за все, це – не перша криза у вашому житті, й з усіма попередніми ви якось впорались. Час нагадати собі про це. Як стверджує Дон Овенс (Dawn Owens), засновниця фірми Corporate Couch: «Ви – більше, ніж просто ваша робота. Настав час відпустити минуле». Перечитайте отримані вами листи подяки, перегляньте робочі проекти, якими ви пишаєтеся, пригадайте всі інші докази того, що ви хороший фахівець. Якщо ви усвідомлюєте свої таланти та знаєте собі ціну, ви почуватиметеся впевненіше і вам легше буде знайти нову роботу, запевняє Овенс.
Скористайтеся шансом
Втрата роботи може обернутися для вас шансом спробувати щось нове. Звісно, коли ви намагаєтеся впоратися з втратою роботи, різні історії успіху, у яких «щастя за біду зачепилося», здаються насмішкою. Але все ж спробуйте замість того, щоб шукати чергову пересічну посаду, побачити у своїй ситуації нові перспективи. Скористайтеся шансом зробити щось, про що ви давно думали, але все не наважувалися. Змініть свій кар’єрний шлях.
Зосередьтеся на тому, що ви можете проконтролювати
Якщо намагатися охопити поглядом всю картину в цілому, вона може справити надто гнітюче враження. Спробуйте натомість зосередитися лише на тому, що ви особисто можете зробити. Рівень безробіття вам непідвладний, але оновити своє резюме та профіль на LinkedIn ви можете. Хто знає, скільки часу пройде, перш ніж ви знайдете нову роботу, але принаймні ви можете скласти свій бюджет та вирішити, на чому можна зекономити. Ви також можете проконтролювати свій спосіб життя (здорове харчування, фізичні вправи, здоровий сон тощо), щоб краще почуватися. Адже фізична та психологічна витривалість напряму залежать одна від одної.
Допомагайте іншим
Дон Овенс зазначає, що у той час, коли ви шукаєте нову роботу, вам може випасти можливість допомогти іншим у аналогічній ситуації. Якщо ви можете їм допомогти – зробіть це. Це може бути волонтерська робота, участь у благодійних проектах, допомога у написанні резюме тощо. Допомагаючи іншим, ми й самі почуваємося краще. Це дозволяє відчути вдячність з боку інших людей та віднайти хоч трохи контролю у цей хаотичний час.
І наостанок ще одна порада від Двейна Бакінгема: «Припиніть порівнювати себе з іншими. Для успішних людей, сповнених духу змагання, це природно. Але коли ви намагаєтеся впоратися з втратою роботи, нічого хорошого вам це не дасть».
Авторка статті – Гвен Моран, журналістка, редакторка та письменниця.
Ознайомитися з інфографікою про тренди ринку праці можна тут.