З 1 січня 2022 року в Україні практично повністю заборонили розповсюдження пластикових пакетів. Але нумо подивимось на проблему ширше і відчуємо, наскільки близько ми товаришуємо із пластиком. Ця дружба вже давно аб’юзивна — без будь-якого співпереживання одне одному. Ми використовуємо пластик, а пластик забруднює планету.
Brand Loft Agency багато працює з пакуванням та брендингом для засобів харчування й бачить, наскільки важко виробникам та підприємцям відмовитись від таких зручних пластикових рішень. Очевидно, що це буде продовжуватись не довго й наступними на радарі запобігання пластику, можливо, стануть стаканчики, трубочки, лоточки та інше. Тому команда агенції хоче дослідити, як можна до цього підготуватися і показати екологічні іноземні та українські альтернативи.
Кавова капость
Ароматна кава рятує по дорозі на роботу, під час невеличкої перерви, коли треба перезавантажитися. Без неї ми вже себе не уявляємо. Що може бути поганого у крафтовому паперовому горнятку? Не повірите, але кавові контейнери всередині заламіновані поліетиленовою плівкою, ще й мають пластикові кришки. Вони не розкладаються у природі. Щороку виробляють 16 мільярдів одноразових кавових горняток. Цей масштаб навіть уявити важко!
Одну з альтернатив горняткам пропонує проєкт Unocup. Це стаканчик, який складається з цільного шматка паперу, який слугує і тарою для рідини, і кришкою.
Чарівна посмішка та мотиваційна цитатка на горнятку не такі вже й прикольні, якщо зважити на те, що вони надруковані звичайною фарбою для офсетного або флексографічного друку, що теж шкодить довкіллю. Але відповідальні підприємства за кордоном вже вирішили це питання й використовують технологію літографічного друку. Цей друк на паперових склянках базується на безпечних для харчових продуктів чорнилах або чорнилах на водній основі. Такі фарби дружні до довкілля й проходять сувору перевірку перед випуском на ринок.
Катастрофа на обід
Екзотичні суші, гаряча піца, розкішні бургери продовжують смачну тему. А скільки ж шкоди від одного бургера… І взагалі ж фаст-фуд — це не часто… Але замовлення «на виніс» становлять приблизно 269 000 тонн пластикових відходів, що потрапили в океани.
Вихід вже є. Екологічно дружнє пакування для замовлень, зроблене з продуктів вторинної переробки — наприклад, з гофрокартону і паперу. Проблема цього виду пакування у тому, що картон і папір не передбачені для прямого контакту з їжею, треба бар’єр.
Зараз це вирішують пластиком, який не розкладається у природі. Але є PLA або біопластик, що виготовляють з органічних джерел, таких як кукурудзяний крохмаль. Він на 100% біологічно розкладається. Чашки, що покриті PLA, не тільки біорозкладні, але і компостуються.
В Україні теж розробляють альтернативи. Наприклад, у Сумському аграрному університеті науковці розробили пластик, що перетворюється на добриво.
Пластик-нападник
Пластикова упаковка скоро стане персоною нон грата. Підприємства повертаються до тари багаторазового використання — скла та алюмінієвих банок. Скляні банки для молока у Великобританії використовують 6-8 разів. Пляшки з-під пива — 30-50 разів. Алюмінієві банки приймають як вторинну сировину й вони майже не потрапляють на сміттєзвалища.
А як щодо пластикових соломинок, півмільярда яких опиняється у смітниках щодня? Альтернативою є соломинки з паперу. І ці вироби повністю розкладаються за два роки. А ось український стартап пішов ще далі і виготовляє одноразові соломинки зі стебел жита та очерету.
Коли ми думаємо про майбутнє, то малюємо собі таку картинку:
Корпоратив Brand Loft Agency проходить весело. Колеги обговорюють свої стартапи. Пальне із кавової гущі та електронний безкінечний блокнот вже на низькому старті.
«Суперсуші» доставляють у папері, виготовленому із сухого листя, а запаковане це все у пакети, що компостуються. Вони мінімально шкідливі, тому що виготовлені із картопляного та кукурудзяного крохмалу й біорозкладних нафтопродуктів, які повністю поглинають мікроорганізми. Напої у тарі з пульперкартону виглядають яскраво.
Особистий екологізм
Отже, що могло б привести нас до цієї прекрасної України майбутнього?
Приклади від Brand Loft Agency, на думку агенції, — це лише вершина усіх альтернатив. Повторне використання, переробка та регулювання споживання — наш шлях. Дивитись навколо й захоплюватися технологіями — це не нудно. Тоді агенція хоче зауважити, що багато іноземних компаній ефективно вирішують екологічні виклики. А такі країни, як Швеція та Швейцарія навіть заробляють на смітті.
Позитивні емоції від споживання ми можемо ловити щодня. Альтернативи вже є, а отже є й вибір шляху, яким йти.
Читайте також:
Морська тема в екодизайні: дах із човнів, підводні скульптури та робот, що прибирає пляжі