7 вересня відбулася онлайн-трансляція командної презентації українського проєкту Nord Art Ukraine 2021, в ході якого 22 українських художників, скульпторів, мистецьких союзів представили свої творчі надбання на одній з найбільших європейських щорічних виставок сучасного мистецтва — Nord Art у Бюдельсдорфі (Німеччина).
Кордони української реальності
Україна стала не просто учасницею виставки. У 2021 році саме у якості фокус-країни з темою «Кордони реальності» наша експозиція розмістилася у центральному павільйоні та обумовила атмосферу її 2000 квадратних метрів!
Про організацію, досягнення та надбання проєкту Nord Art Ukraine 2021, про фактичну відсутність державної підтримки важливих культурних ініціатив та перехресні теми йшлося під час онлайн-презентації проєкту.
Презентація відбулася у форматі загальної дискусії щодо створення проєкту і перебігу подій, що передували відкриттю українського павильону в Бюдельсдорфі.
Куратори проєкту — Євген Карась та Дарина Момот, комісар проєкту — Олександр Цегольник та виконавчий директор Українського культурного фонду Владислав Бурковський обговорили тему важливості презентаційних процесів перебігу культурного життя, та зокрема — сучасного мистецтва, як безпосередньо на теренах України, так і за кордоном.
Бізнес-середовищу сучасний арт як проєкт нецікавий
Команда Nord Art Ukraine підняла неприємну тему відсутності фактичної підтримки культурних подій як в українському медіапросторі, так і з боку державних інституцій та бізнесу.
Олександр Цегольник, комісар проєкту: «Протягом майже дворічної підготовки проєкту, ми зіткнулися як з повним ігноруванням запитів від державних інституцій, на які проєкт або не отримував жодної відповіді, або отримував відповідь, що питання не стосується загальної діяльності інституції. Щодо бізнес-середовища. Майже всі великі бізнеси, до яких зверталась команда українського Nord Art, відповідали, що оскільки події відбуваються не в Україні, це не дуже їм цікаво. Інший варіант відповіді був не кращим: «На цей рік, на жаль, видатки на підтримку сторонніх проєктів не закладені».
Ми не зупиняємося
Ми впевнені, що подібне відношення — поки є результатом культурної незрілості переважної більшості представників українського суспільства. Та це не зупинить активності та ініціатив тих людей, які розуміють важливість представлення Українського культурного надбання світові.
Ми розуміємо, що жвавість культурного життя та розвиток креативного та мистецького середовища, наявність сталих різнобарвних культурних процесів свідчить про успішність та сталий розвиток держави. Яким чином пожвавити процес взаємодії України з креативним та культурним світовим середовищем?
Ми запропонували власне бачення.
Ідея, яка може стати провідною у взаємодії українського арт-сектора з державними інституціями — ініціювати процес чіткої артикуляції тих змін, які необхідно впровадити як на державному рівні, так і на законодавчому, для того щоб держава, як і всі її інвестори, на кшталт УКФ, змогли більш адекватно та більш результативно брати участь у відтворенні як культурних проєктів, так і загального стимулювання розвитку культурного сектору України.
Євген Карась, куратор проєкту NordArt Ukraine: «Важелем зможуть стати виключно законотворчі процеси.
Треба напрацювати загальні питання, які реально сприятимуть розвитку культурного українського середовища та напряму звернутися до профільних комітетів Верховної Ради за підтримкою та впровадженням цих ініціатив на законодавчому рівні.
Каналом, який спростить процес звернення до Верховної Ради, може стати наразі єдина структура, яка є головним інвестором в культурне життя України — це Український культурний фонд».
Масштаб NordArty відкрив нові горизонти для українських художників
Якщо казати про реакцію відвідувачів на українську експозицію у Німеччині — то в гості до українського мистецтва заходила велика кількість професійних колекціонерів та поціновувачів мистецтва «зі стажем», які навряд чи приїхали б в Україну спеціально з метою подивитися на сучасне мистецтво. Та після виставки ми точно очікуємо у гості в Україну тих, хто пішов з нашого павільйону захоплений глибиною бачення українських митців.
Дарина Момот, кураторка NordArt Ukraine: «Україна лише починає входити у процес взаємодії мистецького середовища, арт-менеджменту, креативного менеджменту з державою та бізнесом. Ми напрацьовуємо інструменти і шляхи, цієї взаємодії. Активний арт-менеджмент вже навчився співпрацювати з тими небагатьма державними інституціями, які дійсно підтримують культурні процеси, з урахуванням всіх тих складнощів, які створює для процесу наявне законодавство: дуже незручний та затягнутий у часі багаторівневий процес залучення грошей, який відчутно гальмує розвиток культурних процесів».
Треба визнати, що культурний менеджмент в Україні поступово зростає та зростає взаємодія з ним. Але у порівнянні з Європою, де ці процеси існують сторіччями, Україна лише починає цей свій шлях.
Починає ось так — з поодиноких власних презентацій та приватних ініціатив окремих тандемів чи груп менеджерів і кураторів, які співпрацюють в якихось колабораціях (як внутрішніх, так і зовнішніх). Так, як і був створений та реалізований проєкт масштабу Nord Art Ukraine. Але динаміка цього руху доки що, занадто повільна …
Повна відео-версія онлайн-презентації проєкту Nord Art Ukraine 2021
Подивитися на світлини з експозицією українського павільйону
Сторінка проєкту у Facebook
Читайте також:
У Києві побудують найвищу у світі Дженгу