Хочеш чогось навчитися або щось дізнатися — спитай у того, хто вміє і знає, як правильно. ANT@HILL займається організацією різних видів заходів із 2006 року. Засновник та керуючий партнер івент-агентства — Олексій Куліков має досвід роботи у шоу-бізнесі та подійній індустрії — понад 15 років. Під його керівництвом було реалізовано понад 600 проєктів, у т. ч. «Показ мод на закритій станції київського метрополітену», «Найбільша ілюзія зі зникненням гостей», «3D Mapping Show на День Києва», «День України в Женеві спільно з протокольною службою ООН», «Український павільйон на Green Week у Берліні», «Декілька рекордів України для корпоративних брендів», «Фестиваль Summer Sound», «Приватні події для представників топ-100».
Хто такий івентор?
Інвент-менеджер — людина, яка може вирішити все. Це організатор, креативник, психолог, антикризовий менеджер, економіст, маркетолог, режисер тощо в одній особі. Однак не варто забувати, що для кожного напряму робіт є вузькі фахівці, які виконують більшу частину завдань.
Проте професія має на увазі універсальність. Хоча й вважається, що це креативна людина, на креативність припадає 5% від робочого часу. Решта — вирішення питань як із запасом часу, так і дуже термінових форс-мажорних сценаріїв.
Івентор відповідає за кожен етап — від вибору концепції до демонтажу обладнання. Вся робота пов’язана з великою кількістю людей: від замовника до артистів та операторів світла. Івент-менеджер повинен уміти формувати цілісну картину заходу, натомість вузькі фахівці виконують роботу конкретного напряму.
Які завдання своїх клієнтів вирішує івент-агентство?
Актуальність даної теми складно переоцінити, адже за всіх часів у людей є потреба колективно збиратися: чи то для святкування дня народження, чи то для політичної агітації, чи то для реклами свого підприємства. Великі та досвідчені агенції, як правило, володіють великими ресурсами і здатні виконати будь-яке поставлене перед ними завдання. Фахівці різних профілів (як штатні, так і залучені ззовні) через свій досвід і високу кваліфікацію здатні передбачити та попередити можливі ризики й ситуації або ж розібратися із завданнями, що раптово виникли, з мінімальними втратами.
Агентство готує пропозицію клієнту (ідея, місце, формат проведення); розписує бюджет; продумує програму (відповідно до побажань клієнта вирішується, чим будуть зайняті гості, якою буде кульмінація та фінал події, сюрпризи); працює над деталями заходу; розробляє щохвилини сценарій; займається безпосередньо підготовкою події (проводяться переговори та інструктажі з усіма учасниками, прораховуються ризики, все контролюється); проводить захід на максимально високому рівні (декорації, музичний, світловий супровід); здійснює демонтаж оформлення та обладнання; готує фото та відеозвіт.
Якщо ти організатор заходів — обходь такі івент-слова
Використання модних слів у професії івент-менеджера, напевно, неминуче. Однак у кожного є свій строк, після чого його застосування у мові звучить недоречно. Як професіоналу, що йде в ногу з часом (або навіть випереджає його), івентору краще позбутися (або скоротити вживання) таких слів і висловлень, як:
- Івентор вміє та робить усе сам. Це перше прийняте кліше. І попри те, що багато івент-менеджерів так себе позиціюють, у цьому обсязі завдань є власні фахівці. Все залежить від підходу компанії до реалізації проєктів та, звичайно, масштабу самого проєкту.
- Експірієнс. Той випадок, коли синонім «досвід» звучить органічніше.
- Челендж. Можливо, кілька років тому воно звучало круто, свіжо, проте вже сьогодні ріже слух.
- «Клієнт завжди правий». Івент-агенство входить у групу сервісних бізнесів і робить усе, щоб догодити клієнту, зробити його щасливим, тобто клієнтоорієнтованість стоїть на чолі процесу апріорі. Проте слово «партнерство доречніше», адже передбачає використання компетенції агентства, націлені на вирішення завдань клієнта. Завдань, а не хотілок.
- За всіх часів люди чекають свята, організовують урочистості. Event не завжди свято. Всупереч безлічі визначень, ми переважно говоримо про зібрання людей в одному місці в певний час, що носить комунікативний рекламний, політичний чи розважальний характер. Навіть якщо все відбувається онлайн.
Робота у цій сфері максимально залежить від дій, а не від гарних слів. Однак і промова організатора має бути грамотною. Це насамперед робота над собою. Ще один пункт самовдосконалення у списку івентора.
Це далеко не весь перелік «небезпечних» для організатора слів. Яких ще кліше слід уникати івент-менеджеру, Олексій Куліков розповість нижче
Як знайти нестандартні рішення?
Тенденція останніх років — простота, природність та правда. Мінімалістичні дизайни, прості, але стильні шрифти, душевні свята в лаконічному стилі — все це зараз привертає більше уваги, ніж фанфари.
Усе геніальне — просто. Суспільство повертається до першоджерел. А як щодо диджиталізації, новітніх технологій? Усі вони покликані допомогти викликати емоцію, відчути глядача, посиливши задуману атмосферу, меседж. Кожна подія унікальна, кожна людина своєрідна і неповторна, у кожного своя історія. Замовник (клієнт, глядач) і може стати джерелом натхнення на нестандартне рішення.
Досвід ведучого івент-агентства
Щоб розібратися в цій темі більш ґрунтовно, ми звернулися до засновника агентства ANT@HILL Олексія Кулікова.
Олексію, які події ви організовуєте? Чи різняться підходи в їх організації?
— Незважаючи на 16-річну експертизу всіх видів заходів, ми спеціалізуємося на створенні/організації масових подій, корпоративних заходів, національних конференцій та ембієнт-інтеграцій. Структурно ці заходи не сильно відрізняються від проєктного менеджменту в сервісних агентствах, але досить сильно відрізняються в очікуваннях клієнта та гостей, атмосфері, тривалості та формах проведення часу.
Підхід скрізь загальний — проєктний. І найчастіше трапляється так, що і підрядники теж одні й ті самі, але різниця в оцінці та вимогах до якості, в значущості даних подій, в брендингу та декорі дійсно присутня. Також спільним є те, що захід розповідає якусь свою історію. Це, наприклад, як у книжках: і бізнес-література, і белетристика мають одну композицію, але розповідають про абсолютно різні речі. Десь більше драми, а десь більше раціональності, але скрізь є зав’язка, основна частина, кульмінація та розв’язка.
Сучасного споживача важко здивувати. Чи так це? І наскільки технології допомагають у цьому?
— Є чудовий вираз: «Раніше мистецтво було націлене на те, щоб захоплювати, а сьогодні на те, щоб дивувати». Так і з заходами. Раніше ми частіше включали фантазію, сьогодні більше говоримо прямо.
На щастя для івент-менеджменту або шоу-менеджменту, люди не живуть вічно, тому світові властиво повертатися до ідей минулого, доповнюючи їх технологіями, що дозволяє циклічно дивувати гостей.
З усім тим, спортсменам потрібно бігати швидше, стрибати вище і витрачати більше сил, від артистів чекають більш динамічний і масштабний контент, і «наочність» сьогоднішнього глядача набагато вища, ніж 10 років тому. Адже інформація стала ближче, і те, що відбувалося у сусіда чи конкурента, ти спокійно можеш побачити в Інстаграмі чи Фейсбуці. А технології теж дозволяють нам бути швидкими та поінформованими, швидше аналізувати досвід та ідеї інших і на їх основі створювати щось нове.
Як у гонитві за модними тенденціями не забути про консервативних клієнтів (гостей івентів)?
— Неможливо бути ідеальним для всіх. Суспільство, та й власне компанії і ринки, сьогодні більш роз’єднані з погляду переваг і бажань. І попри те, що психологічні архетипи, моделі поведінки, психотипи не змінилися, т. зв. клубів за інтересами стало набагато більше, і насамперед за рахунок більшої кількості каналів отримання інформації та гейміфікації задоволень. І навіть через тренд глобалізації та асиміляції загальнолюдських цінностей по всьому світі можна спостерігати ніби два паралельні процеси: з одного боку, світ стає більш загальним, а ось з іншого — індивідуальним. Причин чому — багато, і явно не про сьогодні, а ось той факт, що для всіх бути ідеальним не вийде, слід приймати.
І тут не так важливо, модний ти чи консервативний, важливо, підходите ви один одному чи ні. Чи виходить зловити вібрацію з гостями чи ні, ось що ключове.
Чи справді споживач не знає, чого хоче? Чи часто замовник повністю погоджується з ідеєю агентства?
— Споживач точно знає, що він хоче отримати задоволення. Будь-яке: транзакційне від низької ціни чи емоційне, або ж естетичне задоволення від ефективності чи навіть сексуальне (найпростіше дивитися через призму семи гріхів, їхнє розуміння дійсно близько підводить нас до рушіїв). Але донести, яке саме задоволення йому необхідно, яку мрію ми реалізуємо, ось тут велике питання.
Якщо оперувати цифрами, то наш показник від ліда до виграного проєкту знаходиться в межах 30% — власне, можна сказати, що кожна наша третя ідея заходить замовнику. Думаю, таку цифру можна ретранслювати й з ідеєю. Також важливо внести ще один показник — 95% концепцій видозмінюються у процесі роботи над проєктом. А це швидше говорить про те, що будь-яку ідею слід доопрацьовувати та відшліфовувати безпосередньо під контекст замовника. Образно кажучи, двох однакових піратських вечірок не буває.
Наскільки відрізняються підходи до проведення заходів у нашій країні та, скажімо, в інших європейських країнах? На кого ви орієнтуєтесь? Хто задає напрям?
— Що ми помітили на власному досвіді, так це те, що за кордоном живуть такі самі люди, в яких так само багато спільних глобальних цінностей з українцями. Тому, скажімо так, відмінність західного ринку, та в принципі й східного, полягає у меншій кількості експериментів. Європейці більш структурні, хоча, як показав досвід Женеви, рівень нашої якості та енергії виявився вищим.
Важливо також відзначити, що проєктний підхід прийшов до нас із західного MBA, тому, за великим рахунком, і підхід у нас загальний. Мені дуже подобаються роботи колег із Balich Wonder Studio, це радше світовий рівень і масштаб, хотілося б також виділити «Силу світла», їхні роботи надихають. Сподіваюся, колись і ми попрацюємо в команді підготовки шоу відкриття Олімпійських Ігор та спродюсуємо фестивальне світлове шоу.
Які кліше в галузі ненависні особисто Вам?
— Кліше… Їх назвати неважко.
- Незабутнє свято. Щоб свято не забулося, достатньо подати шампанське після горілки та викликати поліцію:)) Можливо, клієнт чекає дещо іншого.
- Віддам агенції, нехай роблять. Нагадаємо, що клієнт також має свої обов’язки, як мінімум, своєчасно приймати рішення і висловлювати свої побажання. Не кажучи вже про оплату.
- Я сам(а) все придумаю, нехай вони зроблять. Найчастіше такий підхід є малоефективним, і суть не в тому, щоб забрати задоволення від творчості в івенторів. Суть в експертизі. Адже, як не крути, ми робимо більше подій за рік, ніж Клієнт (за винятком дуже небагатьох Клієнтів).
- Палаючий велосипед — це повна маячня! Немає слави в тому, що в тебе все горить, гордість і шана настає тоді, коли ти все спланував, у тому числі й ризики, і в тебе є можливість вирішувати форс-мажори.
Який фільм ви могли б назвати реальною картиною життя івент-менеджера? Може, хоча б епізод?
— Упевнений, що в гугл-топах можна знайти безліч фільмів про організацію івентів, і всі вони принесуть якийсь досвід. Важливо знати, що там шукати. Мені особисто подобаються два фільми — «Король вечірок» і «Ватель», причому абсолютно суб’єктивно, без жодного бажання розмірковувати, чим саме.
Event-менеджмент — багато в чому романтизована професія з великою кількістю міфів та фантазій, як і багато інших сфер у рекламі та шоу-бізнесі. Реальність така: цей ринок залишається несформованим і недостатньо структурованим. Як, наприклад, сегмент ринку банківських послуг, чи галузь харчування, чи сегменти промисловості, чи навіть сільського господарства. У нас так і не з’явилося нормальної асоціації, тому що такі професії викладають у невеликій кількості університетів, немає навіть зрозумілого кведу (безліч проєктів закриваються різними кведами з різних груп), нормальної літератури практично немає… А це означає, що ми багато чого запозичуємо, як слова, і процеси, постійно щось вивчаємо.
Фото в заголовку: Фрагмент фільму «Ватель»
Читайте також:
Як побудувати девелопмент для людей. Думка маркетолога