Шпальти спеціалізованої преси та сторінки профільних сайтів переповнені матеріалами про те, як зберегти продуктивність, креативну енергію та натхнення під час екстремальної ситуації, яку спричинила пандемія COVID. Ми вирішили почути думки та поради стосовно цього неподобства з перших вуст визнаного креатора і звернулися до відомого українського дизайнера, творчого керівника Gutsulyak.Studio Юрка Гуцуляка, якого дуже важко запідозрити у відсутності креативності.
Як позначилася пандемія КОВІДу на вашій професійній завантаженності? Стало більше замовлень чи відчутно менше? Адже всі скаржаться на скорочення та навіть згортання бізнесу…
Справді, напевно, цього року всі бізнеси по світу переживають турбулентність. Для багатьох потрясіння є надто сильними і навіть фатальними. Щодо нашої студії: попри цілий ряд труднощів ми не відчули скорочення замовлень і зберегли рівень цін. Частково цьому сприяв портфель міжнародних клієнтів — різні країни переживали пік кризи в різні періоди року. Зрештою, бізнеси, які вижили, прийняли рішення рухатися далі і розвиватися. А розвиток потребує дизайн-супроводу. Аналізуючи побачене, українці є добре загартованими і краще за багатьох адаптуються до невизначеності і втрат. Канадці на противагу є дуже вразливими.
Бізнеси, які вижили, прийняли рішення рухатися далі і розвиватися. А розвиток потребує дизайн-супроводу.
Юрко Гуцуляк
Як позначилася ситуація на вашому креативному тонусі? Чи залишається з вами творче натхнення?
За цей рік багато «ненормальних» речей стали «нормою». Ця зміна типового функціоналу нашого життя оголила вади колишніх орієнтирів у бізнесі і творчості. Я ще не закінчив свою трансформацію і пошук правильної стратегії власного розвитку. Творчий тонус, безумовно, залишається, але багато часу та енергії йде на переосмислення призначення творчості та адаптацію до «рідкого» графіку. Можна дотримуватися старої рутини, і так радять робити гуру бізнесових видань, але я доходжу висновку, що це більше не має сенсу. Метафорично я би порівняв колишні творчі процеси з реалістичним олійним живописом. Зараз полотно нагрілося — всі фарби потекли і безперервно перемішуються абстрактними плямами. Тепер це наша рутина.
Які роботи були створені вами під час пандемії? Якими з них ви особливо пишаєтеся?
Я все ще дотримуюся принципів, які забороняють мені робити прохідні роботи, тому пишаюся кожною своєю розробкою і вимагаю від команди повної віддачі. Разом з тим західний світ не втомлюється нагадувати мені, що такий підхід суперечить ефективному бізнесу. Так, провідні світові агенції відкрито говорять, що соромляться показувати значну частину зробленого. Перераховуючи свіжі проєкти, я вже можу афішувати:
- стиль круасантерії Le Beau, що відкрилася в центрі Торонто (Канада) і щоранку збирає черги ласунів:
- паковання майонезних соусів «Смачно Як Завжди» для компанії «Олком» (Україна) з оновленим логотипом;
- логотип та зовнішнє оздоблення всієї продуктової лінійки бреду Shamobo (Китай), який пропонує найрізноманітніші індивідуальні пляшки для напоїв, а також контейнери для їжі:
Завершені та ось-ось будуть запущені наступні проєкти: фірмовий стиль компанії Berezha Security Group, яка займається кібербезпекою; паковання для двох нових видів печива від компанії Grona. Решта робіт зараз ще тривають і поки є комерційною таємницею.
Я все ще дотримуюся принципів, які забороняють мені робити прохідні роботи, тому пишаюся кожною своєю розробкою і вимагаю від команди повної віддачі. Разом з тим західний світ не втомлюється нагадувати мені, що такий підхід суперечить ефективному бізнесу.
Юрко Гуцуляк
Як ви підживлюєте свій креативний потенціал у нових непростих умовах? Чи може саме вони додають вам креативного азарту?
Творчість постійно потребує нової інформації для інтерпретації та комбінування. А ще зосередженості. Ізоляція змінила структуру інформації, яка надходить: емоційно-тактильний досвід різко скоротився, а візуально-слуховий переріс в хаос. Тому найважливіше, чому навчив мене цей рік, — це дозувати і просіювати інформаційний потік. Тиша сприяє зосередженню, але разом з тим і вводить у певний транс, відтак наступний урок — структурувати тишу.
У мене часто виникало відчуття, що я наново вчуся жити і спілкуватися. Поки мені важко оцінити, чи підживлює це творчість, але ми всі вже не будемо колишніми. Дуже важливу роль для мене відіграє музика, і я майже постійно щось слухаю, поки працюю. Люблю відкривати для себе щоразу щось нове, або ж повертатися до давно забутих мелодій. Мені здається, що музика дуже пасує дизайну, бо позбавлена буквальних візуальних ідей.
Чи відчуваєте ви симптоми креативного вигорання від обмежень, спричинених пандемією? Як ви долаєте цей стан (якщо він присутній)? Чи існує універсальний рецепт боротьби з креативним вигоранням?
Вигорання внаслідок пандемії я не відчуваю. Мене сильно дивує той шквал статей, лекцій та рекомендацій присвячених психічному здоров’ю творчих людей, який захлиснув Північну Америку. Коли я створюю щось, то маю енергію, щоб заповнити порожнечу, тому не відчуваю, що мені чогось бракує.
Що би ви порадили вашим колегам-креаторам у такій ситуації? Адже всі ми так чи інакше сьогодні опинилися в одному човні, в якій частині світу ми би не знаходилися?
Порадити можу хіба лише залишатися творчими і радіти простим речам. Ось кілька прикладів. Я почав більше куховарити і готувати страви, які вважав складними, часто з екзотичних інгредієнтів. Найцікавіше — приготувати обід лише з наявних продуктів без закупок, видумуючи нові комбінації. На прогулянку цікаво ходити серед ночі, або ж і засвітла, але йти несподіваними шляхами: малими вуличками, або й взагалі між будинків. Щоб дні не змішувалися між собою, можна придумувати «свята». Як, наприклад, відзначати повний місяць на балконі з завчасно підібраним пивом чи вином. А вибирати напої треба виключно за дизайном етикетки. Готуйте звечора саундтрек нового дня і найкраще з музики, яку ви ніколи не чули. Ще цікаво спілкуватися з малознайомими або й незнайомими людьми в чатах чи відеодзвінках. Поговоріть з замовниками, але не на робочі теми. Цього року всі почуваються трохи самотньо, тому контактується легше.
Ми фактично знаходимося на порозі зміни цифр у календарі. Чого ви очікуєте від нового 2021 року? Ваші побажання колегам, однодумцям та конкурентам?
Підсумовуючи, я відчуваю 2020-й як рік «очищення». Негатив, який накопичувався роками, дійшов свого піку і вибухнув розв’язанням проблеми, або, принаймні, усвідомленням проблеми. Було багато втрат, але найголовніше — я помітив, що з мого життя щезають люди, які не грали ніякої ролі, або й не цінували мене і мою роботу. Натомість з’являються нові друзі, нові клієнти. Відбувається переоцінка старих програм в житті і бізнесі.
Весь рік був схожий на вир пральної машинки, в якому важко щось зрозуміти і спланувати. Але результатом має стати чистота. В наступному році мені б хотілося більше осмисленості, впевненості і продуктивного спокою. Найбільше я сумую за подорожами і мені страшно кортить знову опинитися на центральній площі незнайомого міста, де всі дивно одягнені і розмовляють незнайомою мовою.
Давайте у 2021 ми всі будемо трохи складнішими, трохи глибшими, трохи відповідальнішими, трохи послідовнішими і трохи щирішими.
Юрко Гуцуляк
Питання ставив Олексій Фурман
Також запрошуємо вас відвідати наш «Філософський Сад»: спільний проєкт Відкритого Університету U, Культурного Хабу та CreativityUA. У серії подкастів і лонгрідів зібрано унікальний зріз думок експертів з різних креативних індустрій: чи існує культурний код, чи є спільна мова між людьми з різних секторів креативної економіки, що відрізняє людину бізнесу від людини мистецтва, що їх об’єднує.