ROOTS — це намиста, сережки чи каблучки. Саме такі, якими їх носили наші прабабусі. Водночас це не аксесуари «під вишиванку». Засновниця бренду, фольклористка Ярина Дронь, переконана, що традиційні прикраси не застарівають — вони завжди сучасні. Їхня привабливість не залежить від сезону, вони актуальні тепер, як і сто років тому. Про цінності й історію бренду прикрас ROOTS читайте в інтерв’ю з Яриною.
Про створення проєкту ROOTS
В університеті я навчалася на фольклористиці і почала колекціонувати старовинний одяг. А хіба можливий повний стрій без прикрас? Завжди хотілося придбати собі якусь давню прикрасу, але автентичні речі — антикваріат — були дуже дорогі. Спробувала зробити собі намисто, подібне за композицією на старовинне, із сучасного коралу. Результат дуже сподобався. От якось так це і почалося.
На той час, як і зараз, під розуміння сучасних прикрас в стилі етно підпадало дуже багато різного — від бохо-стилю до вульгарних стилізацій українських прикрас. Але чогось відповідного чи хоча б наближеного до наших автентичних традиційних прикрас я не знаходила. Тож подумала, чому б самотужки не зробити собі намисто з сучасних матеріалів, але з тією давньою естетикою.
В ROOTS ми створюємо прикраси, які носили українські жінки в ХІХ – першій половині ХХ століття. Ці прикраси передавались у спадок із покоління в покоління, завдяки таким речам зберігається тяглість традицій, формується ідентичність. Відчуття приналежності до своєї великої, багатої культури дуже важливе. Хотілося вмістити у назву цей посил — тому й ROOTS.
Про дизайн прикрас
Першим нашим виробом було коралове намисто з якимись фурнітурними намистинами, не срібними.
Найбільш інформативні джерела для дослідження традиційних прикрас — це старі світлини. Часто цікаві давні речі продають на аукціоні антикваріату Violity. Я їх, звісно, не купую, але завжди зберігаю зображення. Також я купую старі фотографії з зображеннями прикрас, вивчаю музейні експонати. Деякі відомості про те, як виглядали прикраси, можна знайти в художній літературі.
Зараз є величезний вибір коралів та перлів, але для мене важливо віднаходити саме такі намистини, які за формою та фактурою відповідають традиційним, які носили в нас, наприклад, у кінці ХІХ століття. Срібні сережки, каблучки, дукачі та оздоби до коралових намист ми також відтворюємо за старовинними зразками.
Для мене найголовніше — це зберегти традиційну естетику наших справжніх український прикрас. Зачаровуюсь жінками на старих світлинах, їхньому відчуттю балансу, вмінню поєднувати. Навіть якщо це велике коралове намисто на багато низок (або й не одне) та ще перли або скляне намисто, бурштин, зверху хрест або дукач, сережки — багато всього, а виглядає цілісно.
Мені до душі відтворення саме традиційних прикрас, без надумувань. При цьому я не можу назвати себе дизайнеркою. Навпаки, намагаюся якнайточніше відтворити естетику старих виробів. Звісно можна було б додавати багато деталей, безкінечно стилізувати, але мені дуже до душі той мінімалізм, якого дотримувались наші бабусі-прабабусі.
Я почала працювати з колекціями. В ROOTS ми зробили першу колекцію з кораловими прикрасами. Другу — з перлами. На весну я ще планую перламутрову колекцію. Колекції можуть доповнюватися, але вони базові.
Мені завжди хотілося подолати стереотип, що етноприкраси пасують тільки до вишитої сорочки чи до іншого національно-традиційного одягу. На нашому сайті та в соцмережах взагалі немає фото в національних костюмах. Ми хочемо перевернути уявлення про традиційні прикраси, показати, що їх можна надягати не тільки під сукню, але й світшот. Ці речі актуальні завжди, але для людей, які розуміють їхню цінність.
Як розвивати бізнес, пов’язаний з прикрасами
Справа почала пригальмовувати й стало зрозуміло, що без спеціальних знань, менеджменту довго не протримаєшся. 2018 року я пішла на тренінг від Creative Enterprise Ukraine. Для мене цінно було зрозуміти, що у будь-якій справі має бути налагоджений процес, що треба відстежувати фінансові показники. Для мене стало приємним відкриттям, що насправді це все робиться не за інтуїцією, а за чіткою системою. Так набагато простіше жити й працювати, і не потрібно вигадувати наново велосипед.
Найголовніше, що я зрозуміла: не треба кидати себе на все й крутитися, як білка в колесі. Я не маю все робити сама: від придумування упаковок до ведення соцмереж. Для цього можна найняти людей і все працюватиме прекрасно. В нас маленька команда, і ми поки не плануємо розширення. Є контент-менеджер, фотографи, ювеліри, як виготовляють срібні деталі. Всі намиста роблю я. Продумую колекції, збираю матеріали, шукаю зразки старовинних сережок, хрестів, дукачів, які ми відтворюємо. Словом, дослідницько-пошуковий процес на мені.
Головний наш інструмент — це вміння спілкуватися з клієнтами. Я зрозуміла, що залучення нових клієнтів — це супер, але робота з тими, що вже є, з лояльними клієнтами, які повертатимуться, — набагато важливіша. ROOTS — нішевий продукт, у нас немає великого потоку, тому є можливість частіше й тісніше спілкуватися з людьми. У нас є сайт, сторінки у Facebook та Instagram. Найбільше комунікації відбувається саме в Instagram, тому він найкраще працює по замовленням.
Про подальший розвиток проєкту
Як я бачу подальший розвиток проєкту? Я знаю, які наступні прикраси хочу відтворити. Наприклад, у нас є двадцять п’ять традиційних типів сережок, а відтворено тільки чотири. Краси, яку залишили в спадок наші предки, дуже багато. А ROOTS — це така назва, що ми можемо ще й глибше піти, можемо відтворювати прикраси навіть із часів Київської Русі. Це буде легко та органічно.
Раніше я була налаштована на те, що через якийсь час ми станемо дуже великою компанією й робитимемо прикраси на весь світ. Зараз я все більше схиляюся до того, що ROOTS — це щось дуже особисте й маленьке. Нехай навіть це не називатиметься бізнесом, а лише хобі, яке приносить прибуток. Мені зараз ближча думка, аби це було щось маленьке та ексклюзивне. Навіть не маленький, а мацюпусінький бізнес, зате справа життя і душі.
Creative Enterprise Ukraine — програма, яка дає можливість зробити оцінку вашого існуючого бізнесу чи ідеї з точки зору фінансів, клієнтів та потенціалу розвитку. Випускники тренінгів отримують доступ до двох інших елементів Creative Enterprise Ukraine — можливостей підтримки для випускників та спільноти випускників. Наступний open call програми — 25 березня, триватиме до 19 квітня.
Автор: Богдан Ославський
Фото: Олена Карпук
Читайте також про те, як українські компанії боряться з ейджизмом на робочому місці.