• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Бізнес та Інновації

Український феномен відновлюваної енергетики: як формується попит на сонячні станції в умовах війни

17 Вересня, 2024
Час прочитання: 2 хв.
A A
Український феномен відновлюваної енергетики: як формується попит на сонячні станції в умовах війни
Share on FacebookShare on Twitter

Із початком війни і обстрілів енергетичної інфраструктури Україна стала унікальним кейсом у світі, де попит на сонячні електростанції та системи резервного живлення розвивається не завдяки, а всупереч усім чинникам: війні, енергетичній кризі, економічним труднощам та небезпеці інвестицій. І щоб сонячні електростанції (СЕС) стали такими ж звичними в кожному домі, як холодильники, потрібні зміни, до яких нас вже підштовхує зовнішній контекст.


Довіряй чи перевіряй?

Загалом людина опирається будь-яким змінам і ініціативам – так влаштований інстинкт самозбереження. В Україні на додачу історично склалася стійка недовіра до держави та будь-яких інституцій, з нею пов’язаних. Натомість усі дослідження показують, що українці найбільше довіряють пересічним історіям успіху людей, якій мають той самий соціальний статус. І чим більше людей діляться своїм практичним досвідом встановлення та експлуатації СЕС, тим швидше зростає попит.
            Якщо уявити портрет типового клієнта Atmosfera, це буде бізнесмен 40-50 років або/та батько сімейства з великим життєвим досвідом. Якщо він бачить інтерв’ю з іншим чоловіком того ж віку, який встановив СЕС, забезпечив свою родину, – це неабияк може стимулювати. Клієнти бачать у цих людях себе, вони вирішують такі ж проблеми. Це працює набагато ефективніше, ніж теоретичні матеріали або державні програми. Хоча і вони мають значення, особливо коли поєднані з реальними історіями людей.

Саме тому важливо поширювати особистий досвід піонерів: ОСББ буде дивитися на перші ОСББ із СЕС, бізнесмен – на інші бізнеси, які вже відчули переваги власної генерації тощо.


Як війна змінила підхід українців до енергонезалежності


            У Німеччині та Польщі розвиток сонячної енергетики йшов за однаковим сценарієм: на фоні високих тарифів держава активно стимулювала впровадження технологій через фінансові програми та інформаційні кампанії. Двадцять років тому в Німеччині існувало чимало міфів про сонячну енергетику, які стримували людей від інвестування та розвитку цієї галузі. Наприклад, багато хто вважав, що сонячні панелі малоефективні в умовах помірного клімату країни, де сонячні дні обмежені, або що такі системи є надто дорогими, недостатньо розвиненими і стабільними.

В Україні ж усе почало відбуватися навпаки — не завдяки державній підтримці, а всупереч її відсутності. До вторгнення “болотяних друзів” стимулювання відновлюваної енергетики було через “зелений тариф”. Державна програма була рушієм ринку, проте ставлення населення до сонячних технологій для власного споживання не було цілком обґрунтованим. Це підтверджують дослідження, які проводила компанія Atmosfera на початку повномасштабної війни. Опитування за широкою вибіркою виявило, що респондентам найбільше не вистачає інформації про додаткові витрати на утримання СЕС (57%) та період окупності (49%). Звертаючись до неринкових тарифів на електроенергію, фактор повернення інвестицій не є домінантним, тож можна зробити висновок, що люди погано орієнтуються у поняттях та фінансових аспектах. Окупність – швидкі гроші – цікавлять багатьох (привчив “зелений тариф”), при цьому не вистачає розуміння перспективності станцій на власне споживання у довгостроковому вимірі.

З початком війни та обстрілів енергетичної інфраструктури Україна стала унікальним прикладом у світі, де зріс попит на сонячні електростанції. Якщо проаналізувати попит у компанії Atmosfera, співставити його з графіком обстрілів інфраструктури та відключень електроенергії, кореляція стане очевидною.
            Блекаути змусили багатьох українців купувати сонячні електростанції та системи резервного живлення, однак їхні мотиви були переважно раціональними. На перший план вийшли енергонезалежність і комфорт, але водночас старі міфи й упередження залишилися. Люди побоюються, що з СЕС можуть виникнути проблеми, оскільки технології ще не стали масовими, і пересічний громадянин не має чіткої уяви про експлуатаційні характеристики обладнання, його надійність та ефективність за різних умов. Через це виникає багато чуток та помилкових уявлень, які не відповідають дійсності: СЕС можуть загорітися, їх потрібно мити, взимку вони зовсім не генерують енергії тощо.
            Сьогодні ці міфи поступово відходять на другий план, оскільки страх залишитися без світла і тепла стає домінуючим фактором. За всіма прогнозами, наступна зима буде важкою, адже на сьогодні зруйновані, пошкоджені або окуповані понад 70% усієї української генерації, і відновити її до холодів не встигнуть.
            Водночас страх стимулює шукати дешеві рішення, які є ненадійними і раз у раз стають причинами пожеж. Ті, хто аналізує ситуацію і прислухається до експертів, розуміють необхідність захисту своєї родини, тому міфи більше не мають суттєвої ваги. На перший план кожної родини виходить фінансова спроможність або пошук програм кредитування та фінансової підтримки. 

Спочатку був попит – потім підтягнулась держава

У липні 2024 року Кабінет Міністрів України розширив можливості державної програми «Доступні кредити 5-7-9%». Приватбанк, Ощадбанк, Укргазбанк, “Сенс банк”, банк “Глобус” почали надавати до 480 тис грн на десять років під 0% для фізосіб на придбання генеруючих установок з альтернативних джерел енергії. Такої суми вистачить, аби поставити собі автономну сонячну станцію на 10 кВт (СЕС із АКБ), яка буде живити великий будинок під час відключень. І навіть коли взимку генерація буде нижча, АКБ все одно будуть заряджатися автоматично від мережі і автоматично живити необхідні прилади.

Для ОСББ та ЖБК теж з’явилися нові можливості фінансування:
            – програма “Доступні кредити 5-7-9%” пропонує кредити до 5 млн грн на пʼять років під 7% річних і кошти для купівлі сонячних панелей, інверторів та акумуляторів;
            –  програма “ГрінДІМ”, яка пропонує компенсацію вартості обладнання: до 70% – на вартість обладнання, до 1 млн грн – на сонячні електростанції.
            Тобто немає проблем, щоб взяти кредит, будувати генерацію на даху і забезпечити базові потреби: роботу циркуляційних насосів холодного, гарячого водопостачання та опалення, відеоспостереження, загального освітлення та навіть роботу ліфта.
            16 серпня Вінницьке ОСББ першим в Україні отримало кредит на встановлення сонячної електростанції. Як тільки київські ОСББ почнуть повторювати досвід вінничан, генератори одразу стануть непопулярними.


Майбутнє енергетики України

            У нас є шанс стати першою країною у стані війни, яка розвинула децентралізовану генерацію та мікромережі. Однак попереду ще багато роботи для досягнення цієї мети.
            Ринковий тариф на електроенергію для населення в Україні, за підрахунками ExPro Consulting, має становити не менше 6,7 грн/кВт·год, що значно перевищує нинішній тариф у 4,32 грн. Державні компанії покривають цю різницю через спеціальні обов’язки, що покладаються на них урядом. Тариф для бізнесу коливається від 7 до 12 грн залежно від регіону та типу підприємства. Для забезпечення справедливої конкуренції та стимулювання ефективного використання енергії доцільно впровадити ринкові тарифи замість дотаційних, що дозволить уникнути значних бюджетних витрат і зменшити фінансове навантаження на державні підприємства.


Важливо залучати інвесторів для впровадження обліку станцій, які працюють на власне споживання. Наразі облік таких станцій відсутній і неможливо визначити, скільки їх встановлено в будинках та на підприємствах, орієнтуючись лише на наші продажі та встановлені об’єкти.
            Також необхідно, щоб бізнес та асоціації, які підтримують розвиток сонячної енергетики, розробили та впровадили на державному рівні офіційні стандарти якості та ліцензування будівництва об’єктів генерації. Це допоможе залучити більше інвестицій у галузь, оскільки прозорість і висока якість створюють довіру з боку інвесторів. Таким чином сектор вийде на новий якісний рівень, подібний до того, який існує в розвинених країнах, таких як США та Німеччина. Є реальна перспектива для таких змін протягом наступних п’яти років. Кабінет міністрів думає ще більш оптимістично: нещодавно він схвалив Національний план з відновлюваної енергетики до 2030 року, згідно з яким частка “зеленої” генерації має сягнути 27% у загальному енергобалансі.
            Масове використання сонячних електростанцій суттєво підвищить енергетичну незалежність України. У разі широкого впровадження СЕС країна зможе стати непереможною в енергетичному плані. Це позбавить росію значного важеля впливу, а для нас відкриється більше можливостей для розвитку нових ініціатив.

Автор:

Олена Суходольська, керівниця напрямку комунікації Atmosfera.









Теги: екологіясоціологія

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

Налагодити роботу клієнтського сервісу і не вмерти. Шлях від В2В до В2С
Бізнес та Інновації

Налагодити роботу клієнтського сервісу і не вмерти. Шлях від В2В до В2С

13 Грудня, 2023

            В Україні важко знайти компанії, які свідомо вибрали шлях переходу від моделі В2В до В2С, усвідомлюючи ризик занепаду свого бізнесу. Проте компанія Atmosfera – лідер у сфері сонячної енергетики,...

Читати даліDetails

Анімаційну рекламу Innocent заборонили через «оманливі» екологічні твердження

Поєднання науки з моушн-дизайном, щоб залучити аудиторії до кліматичної кризи

РЕКОМЕНДОВАНО

Маркетинг і Комунікації

20 років Effie в Україні: тримай марку ефективності

11 Червня, 2025
Аналітика

Етика у дизайні: старт першого національного дослідження про професійні цінності українських дизайнерів

26 Червня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

Шопінг у стилі “Гри в кальмара”: відкриття нового супермаркету TA-DA! у Києві
Ідеї

Шопінг у стилі “Гри в кальмара”: відкриття нового супермаркету TA-DA! у Києві

30 Червня, 2025
«Доставка краси»: dzvinko, 4Face та EVA.UA запустили ініціативу підтримки захисниць України
Відповідальність

«Доставка краси»: dzvinko, 4Face та EVA.UA запустили ініціативу підтримки захисниць України

24 Червня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.