Минулий рік здебільшого запам’ятається тривалою соціальною та економічною нестабільністю, спричиненою Covid-19. Але в торгівлі мистецтвом старий світовий порядок руйнувався.
2021 рік почався погано. Торгівля мистецтвом — ще раз — натиснула кнопку паузи; художні ярмарки були скасовані або перенесені. Як і в 2020 році, аукціони були перенесені в Інтернет, пропозицій різко скоротилося, а галереї намагалися залишатися на зв’язку зі своїми колекціонерами за допомогою електронної пошти або зустрічей zoom. Онлайн-зали для перегляду стали розчаруванням, хоча галереї виявили, що зниження продажів було компенсовано зниженням витрат — на подорожі, виставку та розваги клієнтів у шикарних ресторанах.
Цей рік також став цікавим трьома подіями, які сколихнули ринок мистецтва.
Перший відбувся в березні, коли Christie’s вперше запропонувала на аукціоні NFT, що відповідає добірці з 5000 невеликих лише онлайн-робот цифрового художника Біпла (він же Майк Вінкельман). Початкова ціна для Everydays: the First 5000 Days становила всього 100 доларів, і аукціонний дім знову вперше прийняв оплату в криптовалюті. Після повільного старту в останню хвилину сплеск заявок зріс до 60,2 млн доларів (69,3 млн доларів з комісіями), продаючи криптопідприємцю Вінєшу Сундаресану, який носить псевдонім MetaKovan.
Ринок NFT
Продаж справив активний вплив на ринок NFT, і інші швидко підняли такі ж приголомшливі ціни: 11,7 мільйонів доларів за CryptoPunk 7523 (2017) на Sotheby’s, 6,6 мільйонів доларів за інший Beeple через Nifty Gateway, а в листопаді на Christie’s, 28,9 мільйона доларів за генеративну скульптуру Біпла «Людина одна» (2021). Ця історія все ще пишеться, до вечірки приєднується все більше і більше шанувальників, а в цьому просторі створюється дивовижна кількість ініціатив. Вони варіюються від 10 000 NFT, створених у Британському музеї «Велика хвиля» (1831) Хокусаєм, до модного бренду Burberry, який випускає обмежену серію «крапель» — і це просто краплі в океані всіх проєктів, пов’язаних з NFT, що виходять.
Зростання азіатських покупок
Другою великою несподіванкою було зростання азіатських покупок, коли нове покоління несамовито боролося за міжнародне сучасне мистецтво, зокрема найпопулярніші молоді художники. У жовтні на аукціоні Sotheby’s в Гонконзі роботи Лой Холлоуелл, Джаде Фадоютімі та Джоеля Меслера піднялися у ціні значно вище, ніж передпродажні оцінки. Те ж божевілля було помічено на Frieze London наступного тижня.
Sotheby’s
Саме тоді Sotheby’s стала третьою великою історією року — 18,6 мільйонів фунтів стерлінгів (25,4 мільйона доларів), сплачених за «Любов Бенксі в кошику» (2018), сумнозвісну роботу, яка спочатку була продана на аукціоні як «Дівчина з повітряною кулею» у 2018 році.
Європейський покупець залишив перейменовану роботу (за даними аукціонного дому, тепер «нову» роботу) і був винагороджений сенсаційною віддачею від своїх інвестицій. Покупець цього року був із Азії та розрахувався криптовалютою.
Допустимі аргументи
Історія Бенксі чітко характеризує всі три історії мистецького ринку: вплив азіатської купівельної спроможності; посилення впливу криптовалют і тих, хто заробив статки в альтернативних валютах; і перебудова мистецтвознавства. Тому що — не помиляйтеся — покупець купував трюк, інвестиції та ймовірну привабливість для приватного музею — але, звичайно, не значний витвір мистецтва, якщо не брати до уваги його добре розрекламовану історію.
Продаж таких робіт змушує поставити під сумнів всю структуру підтвердження мистецтва, коли твір художника, якого значною мірою нехтує традиційний істеблішмент мистецтва, зміг отримати таку саму ціну, як, скажімо, «Homme et enfant» Пікассо (1969), ціна якої сягала 24,4 мільйона доларів.
Читайте також:
Fernhout — це новий шрифт, натхненний плакатом виставки Віма Кроувеля