• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна М'язи

Алгоритми соцмереж vs. людський мозок: хто кого переграє?

15 Липня, 2025
Час прочитання: 2 хв.
A A
Алгоритми соцмереж vs. людський мозок: хто кого переграє?
Share on FacebookShare on Twitter

У сучасному диджитал-світі щодня за нашу увагу змагаються два «гравці»: складні алгоритми соціальних платформ і людський мозок зі своїми фізіологічними обмеженнями й когнітивними упередженнями. Один — бездушна система, що вчиться на наших діях. Інший — еволюційний механізм, який дедалі краще вчиться розпізнавати маніпуляції. То хто кого переграє?

Насправді не варто ставити це як дуель. Справжнє питання — як стати об’єктом свідомої уваги у світі, де все автоматизовано.

Алгоритм: сортувальник епохи контенту

Алгоритми соцмереж — це своєрідні «віртуальні сортувальники», які відбирають і ранжують тисячі постів на день, аби кожен користувач бачив у стрічці лише «цікаві саме для нього» публікації. Вони аналізують буквально все: які пости ми лайкаємо, на яких зупиняємо погляд, які відверто ігноруємо.

За цими даними алгоритми підбирають для нас контент, який не лише відповідає інтересам, а й резонує з поточним емоційним станом. Самотні? Отримайте романтичну історію. Втомлені? Вам покажуть прості рішення. Злі? Вам підсунуть політичний скандал. Ця маніпуляція створює постійний «емоційний ресет», змушуючи повертатись у стрічку знову і знову.

Мозок: у пастці власних упереджень

Проте алгоритми працюють не з ідеальним розумом, а з людським мозком — ми мислимо коротко, емоційно, шукаємо підтвердження своїх поглядів, копіюємо інших, боїмося відстати. Це породжує ефект підтвердження, пінгвіна, інформаційні бульбашки.

Ми бачимо у стрічці те, що вже підтверджує наш світогляд — і переконуємось, що він «єдино вірний».

Алгоритми лише посилюють ці ефекти. Вони створюють для нас «інформаційні кокони» — екосистему з контенту, який не викликає дискомфорту, не суперечить уявленню про світ. У результаті ми рідше стикаємось з альтернативними поглядами, а отже — рідше змінюємо думку або розширюємо горизонти.

Дофамінові цикли й нескінченний скролінг

Платформи майстерно експлуатують механізми винагороди. За кожен лайк чи перегляд ми отримуємо сплеск дофаміну. Соцмережі викликають подібну реакцію, як інші джерела короткої насолоди — їжа, азарт, наркотики. Як зазначають нейробіологи, соцмережі викликають «викид великої кількості дофаміну в мозок, майже як героїн чи метамфетамін».

Це — стратегія утримання уваги. Ми постійно отримуємо «трохи нове», але знайоме. Це нескінченна гра з мозком, який постійно хоче «ще». І маркетолог має з цим рахуватись.

Як реагує мозок і які є шанси його «перехитрити»

Попри все, мозок — це не лише жертва. Це також гнучкий, адаптивний орган, який навчається розпізнавати маніпуляції. Ми вже інтуїтивно бачимо, де нам щось продають, де — нав’язують. Ми втомлюємось від шаблонів і починаємо шукати автентичність і сенс. Тож у гонитві за охопленнями варто не забувати:

Алгоритм лише доставить. Мозок вирішить, запам’ятати чи ні.

Що з цим робити маркетологу?

Маркетологи мають опанувати дві системи — машинну логіку і людську психологію. Алгоритм — інструмент, мозок — мета. Переможе той, хто навчиться працювати одночасно з обома. Ось декілька принципів:

  • Оптимізуйте під алгоритм: актуальні формати — рилзи, каруселі. Використовуйте перші для «гачка», другі — для сенсу.
  • Починайте з «хуку» — тобто з гачка за 1-3 секунди, що приверне увагу (візуальний об’єкт, неочікуваний звук тощо).
  • Створюйте контент зі змістом. Без цього жоден формат не спрацює.
  • Аналізуйте статистику, але не обманюйте себе. Одноразове велике охоплення ≠ глибокий вплив. Тестуйте повторно.
  • Працюйте з правдою і контекстом. Мозок сьогодні легко розпізнає фальш.
  • Вивчайте упередження. Працюйте з ефектами підтвердження, упередженням популярності, кліповим мисленням.

То хто кого переграє — алгоритм чи мозок? Відповідь: перемагає синергія. Алгоритми можуть передбачити наші дії, але не здатні до інтуїції, емпатії й креативу. Мозок може зрозуміти власні слабкості — і в цьому його перевага.

Не питайте, як перехитрити алгоритм. Запитайте, як стати об’єктом свідомої уваги.

І тоді ви виграєте не бій. Ви виграєте гру.

Теги: медіапсихологіясоціальні мережі

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

Як запустити Instagram-канал без бюджету і отримати стабільний канал продажів. Кейс MAUDAU
Інсайти

Як запустити Instagram-канал без бюджету і отримати стабільний канал продажів. Кейс MAUDAU

10 Липня, 2025

Instagram-канали — функція, яка з’явилась у соцмережі ще у 2023-му. Тоді більшість брендів зробили з ним одне з двох: або проігнорували, або зайшли разок і закинули після пари дописів. У...

Читати даліDetails

“Зароблені” комунікації проти “оплачених”: як знайти гармонію для бренду

MAUDAU × Університет Чупарського: монстри, каструля і порятунок світу з доставкою

РЕКОМЕНДОВАНО

Відповідальність

ВРК створює нову категорію в комунікаціях – Військова реклама (Military advertising)

20 Червня, 2025
Аналітика

Digital-набір піарника: від робочих додатків до джерел натхнення

30 Червня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

Алгоритми соцмереж vs. людський мозок: хто кого переграє?
М'язи

Алгоритми соцмереж vs. людський мозок: хто кого переграє?

15 Липня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.