У грудні 2023 року ми опублікували прогноз обсягу ринку маркетингових сервісів в Україні на 2024 рік. Зараз маємо чудову нагоду звірити годинники та уточнити, що відбувається у галузі, й наскільки прогнозований тренд справджується.
Нагадаємо, що експерти МАМІ прогнозували зростання ринку маркетингових сервісів на 19% (коректива липня 2024 – 20%). Масштабні та комплексні продуктивні проєкти, різноманіття нових ідей та різноплановість задач, запровадження нових інноваційних технологій – ось основні тенденції першого півріччя. Зростає попит на персоналізовані кампанії, акцент на соціальній відповідальності брендів актуальні згідно з сьогоднішніми українськими реаліями. Trade marketing, loyalty marketing, consumer marketing, збільшаться на 20%, 15% та 20% відповідно, – підтвердили оцінку надану у грудні 2023. У Event marketing та sponsorship, за думкою фахівців, можливий зріст на 30% у порівнянні із 2023.
Попередні прогнози можна було б подвоїти, але воєнні дії вносять свої корективи, що безпосередньо впливає на стабільність та інвестиції у маркетингові кампанії. Водночас ми, українці, швидко вчимося та адаптуємося до складних реалій. Й навіть відключення, спади та інші складнощі війни не зупиняють нас, а навпаки – мотивують розвиватися та йти вперед попри все.
Що взагалі зараз відбувається у галузі, які настрої, плани, тренди?
Ми запросили керівників агентств, прокоментувати ринкову ситуацію. Зазначимо, що кожний коментар – безцінний. Фахівці відверто й чесно поділилися думками про внутрішні нюанси агенцій та загальну картину у маркетинговому бізнесі.
Світлана Степаненко, керуюча партнерка BetterSvit: Ренесанс у маркетингових сервісах України.
Алегорично, ми проживаємо наразі «епоху Ренесансу» на українському BTL ринку. У першому півріччі 2024 побачили найвищі обсяги та динаміку росту маркетингових сервісів після великого спаду від початку війни. Відродження та зростання відбувається абсолютно по усіх напрямках. Більша кількість і масштаби споживчих активацій та нацпромо, більше інвестицій в шоппер маркетинг, поява нових подій, розквіт стендапів та благодійних подій, відновлення івентів та програм лояльності, які були на паузі. Великим доказом Відродження є повернення одного з найбільших фестивалів України і Європи – ATLAS Weekend.
Зросла кількість фактично втілених в життя проєктів і кількість планів, запитів і тендерів від клієнтів. Але наскільки тривалим буде такий позитивний тренд у другому півріччі – це питання, враховуючи останні події та зміни.
За даними останнього дослідження Info Sapiens, у травні 2024 року значно погіршилися споживчі настрої українців. Атаки на енергетичну інфраструктуру, відключення світла, проблеми внутрішньої та зовнішньої політики, глобальні зміни – ця невизначеність формує песимістичні погляди українців на розвиток економіки та особистий матеріальний статус у цьому році.
Водночас бачу, що ми, українці, швидко вчимося та адаптуємося до складних реалій. Й навіть відключення, спади та інші складнощі війни, сподіваюсь, не зупинять нас і не будуть ставити життя на паузу, а навпаки – мотивують розвиватися та йти вперед попри все.
Тетяна Гусак, бізнес юніт директорка Adsapience: стійкість та адаптивність – must have!
Стійкість і здатність адаптуватись до надскладних умов перестали бути чимось надзвичайним. Тепер це очікування більшості клієнтів.
Негативна зміна ринку — наразі відчуваємо гострий дефіцит кадрів. Якщо раніше це стосувалося радше білих комірців, то тепер брак персоналу зачепив логістику, виробництво, технічну підтримку та промоушн у точках продажів. Це впливає на можливість комплексно та якісно підходити до задач і на кількість проєктів, що можемо реалізувати на якісному рівні. Працювати віддалено й адаптуватись до відключень електроенергії – це реальність, яку ми враховуємо. На щастя, практично усі наші клієнти є нашими партнерами, а отже розуміють сучасні ризики та нашу рішучість адаптуватися та працювати.
Позитивна зміна ринку — задачі “на вчора” зустрічаються все рідше. У пріоритеті – якісна комунікація у проєктах. Тож ми тримаємо стратегічний фокус та спрямовуємо сили на комунікаційні проєкти із соціальним впливом. Адже якими б не були прогнози, маємо підтримувати і суспільство, і країну на шляху до перемоги.
Володимир Зборовський, директор Havas Engage Ukraine: інновації, різномаїття, продуктивність.
В першому півріччі 2024 ми наростили оберти та темп, який узяли ще в кінці 2023. Масштабні та комплексні супер продуктивні проєкти, різноманіття нових ідей та різноплановість задач, запровадження нових інноваційних технологій – ось основні тенденції першого півріччя. Зростає попит на персоналізовані кампанії, акцент на соціальній відповідальності брендів актуальні згідно з сьогоднішніми українськими реаліями. Ми б навіть були готові подвоїти свої попередні прогнози, але воєнні дії вносять свої корективи, що безпосередньо впливає на стабільність та інвестиції у маркетингові кампанії. Тому керуємось короткостроковим плануванням.
Оксана Коротченко, Commercial Director All Motion: персонал, планування, партнерство.
Ми усі навчилися працювати у новій реальності — і агентства, і клієнти. Бачимо підвищення маркетингової активності клієнтів, збільшення горизонту планування. Стабільна динаміка у трейд маркетингу. Інші сервіси залежать виключно від стратегії конкретного клієнта. Наприклад, серед корпорацій, з якими ми співпрацювали багато років, переважна більшість повністю або майже повністю припинила інвестувати в маркетингові сервіси. Тож, ми активно вийшли на ринок і підписали контракти з новими клієнтами минулого року. Попри труднощі, змогли адаптуватися до змін, як і всі українці.
Завдяки великій мережі персоналу, яку ми будували багато років, навіть зараз ми можемо швидко виконувати національні проєкти. Але дефіцит кадрів на всіх рівнях суттєвий, і жоден бізнес не може не визнавати цього.
Останнім часом зʼявилося більше великих проєктів. Це надихає нашу команду і дає нам сили рухатися далі.
Один із головних викликів, над яким має працювати вся індустрія, — це налагодження планування з клієнтами. Генератори та EcoFlow закуплені, що забезпечує стабільну роботу. Але у поточних умовах вже складно здійснити проєкт “на вчора”, і потрібно закладати більше часу на підготовку, враховуючи всі обставини.
Ми розуміємо, що в умовах постійної невизначеності важливо бути гнучкими та готовими до будь-яких змін. Наші прогнози оптимістичні, інакше і бути не може! Ми не здаємося і продовжуємо рух вперед, розробляючи нові стратегії та впроваджуючи інноваційні підходи.
Наша команда постійно працює над покращенням внутрішніх процесів та підвищенням ефективності роботи. Ми прагнемо бути не лише виконавцями, але й партнерами для наших клієнтів, допомагаючи їм досягати їхніх цілей у нових умовах. Віримо, що разом ми зможемо подолати всі труднощі та не відставати від сучасного світу у впровадженні нових технологій у маркетингові рішення.
Олександр Микитенко, CEO MEX a member of Havas: дефіцит кадрів.
Ринок відновлюється, наскільки це можливо під час війни. Учасники ринку призвичаїлися до нової реальності. Новим викликом стає утримання, мотивація та залучення співробітників. Дефіцит кадрів найвищий за всю історію індустрії у нашій державі.
Вадим Туткевич, генеральний директор групи компаній LEX MARKETING: гнучкість, динамічність, оптимізація.
За результатами першого півріччя можемо зазначити, що ринок маркетингових сервісів України в цілому адаптувався до нових реалій в умовах довготривалого воєнного стану. Переважна більшість компаній оптимізували інвестиції і мінімізували потенційні ризики, з ключовим акцентом на ефективність витрат. На наш погляд, прогноз на 2024 рік практично без змін, в порівнянні з форкастом що ми надали у листопаді 2023 року. Побачимо подальше поступове зростання ринку МС в цілому. Ключовими драйверами зростання стануть сегменти Trade marketing та Consumer marketing внаслідок зростання попиту на більш гнучкий, динамічний і контрольований аутсорсинг (в порівнянні з менеджментом власних польових команд і структур) і зростанням конкуренції за кінцевого споживача. Також прогнозуємо позитивну динаміку в Event Marketing and Sponsorship.
Ірина Кузьміна, директор Prospects Ukraine: спільна соціальна відповідальність.
В цілому, за результатами півріччя 2024 року спостерігаємо позитивний розвиток ринку маркетингових сервісів. Помітне сповільнення зростання, але ж економіка в Україні продовжує відновлюватись, що безпосередньо впливає на маркетингові бюджети. Компанії успішно адаптуються до нових умов ведення бізнесу, певні іноземні бренди обережно, але повертаються на український ринок, що приємно свідчить про віру в потенціал та майбутнє країни.
На сьогодні, планування маркетингових кампаній вимагає ретельнішої уваги, детального аналізу та індивідуального підходу до потреб бренду, враховуючи актуальність контексту, тренди, больові точки, проблеми та вразливість споживача. Особливу популярність отримує маркетинг соціального впливу — сучасні споживачі активно підтримують бренди, які поділяють їх цінності, тонко відчувають доречність та щирість меседжу, громадську відповідальність. Саме тому, споживачі все більш об’єднуються навкруги українських брендів, які є гарним прикладом соціальних ініціатив. Все більше компаній співпрацюють з благодійними організаціями та підтримують інклюзивних виробників. Також спостерігається збільшення запитів на івенти, що є інструментом збору коштів для допомоги армії, постраждалих від російської агресії громадян, та інших важливих активностей. Є тенденція збереження культури соціальної відповідальності у суспільстві й надалі, до і після бажаної перемоги, підтримуючи вразливу частину громади й тих, хто цю перемогу здобув.
Всі ці важливі врахування суспільної цінності залучать активну підтримку споживачів, які стануть ключовими складовими успіху в сучасному бізнесі.
Роман Швець, Managing Partner, We’Story Advertising Agency: зростання = зріст попиту + інфляція.
Результати першого півріччя 2024 року корелюють з прогнозом грудня 2023 року. Обсяги ринку повільно зростають в гривні. Так, кількість наданих послуг збільшується, але треба відмітити, що зростання обсягів ринку також пов’язано з загальним підвищенням цін та курсів іноземних валют до гривні.
Вікторія Гречок, New Business Director Pulse: малими кроками до великої перемоги!
Війна в Україні йде вже третій рік, і бізнес, що знаходиться подалі від лінії фронту, зберігає активність, адже зміг адаптуватись. Однак, на сьогодні ситуація в галузі залишається складною. Ключовими факторами негативу є проблеми з енергетикою та відключенням світла, а також дефіцит кадрів на ринку. Це впливає як на процес реалізації затверджених проєктів, так і на планування нових. Через часті обстріли складно адаптуватися до проведення офлайн івентів, до яких почали все більше виявляти інтерес клієнти. Проблеми з мобілізацією ускладнюють реалізацію всеукраїнських проєктів через побоювання персоналу виїжджати до регіонів. Досі актуальним є короткострокове планування на найближчі 1-3 місяці. Але, разом з тим, дуже тішить та вселяє надію значний ріст об’єму ринку маркетингових сервісів порівняно з 2022 роком. Тому, ми з великим натхненням продовжуємо робити те, що вміємо, шукаємо нові можливості й віримо в перемогу.
Роман Некрасов, CEO AMS BRIK: згуртовані, наполегливі, сильні.
Підсумовуючи півріччя, важливо зауважити позитивну динаміку росту поточних рекламних бюджетів, також спостерігається більш масштабне планування другого півріччя. Змінюється вага по каналах комунікації, підходи та навіть стиль, у рекламодавців є чітке розуміння необхідності більш активної та глибокої взаємодії з ЦА.
Важко робити будь-які прогнози та припущення, час покаже і дасть Бог ми побачимо зростання галузі у майбутньому. Єдине що можна впевнено стверджувати, зважаючи на виклики сьогодення, ми ще ніколи не були такими згуртованими, наполегливими та сильними!