Недосвідчені, не розуміють сучасного світу, втрачене покоління, самовпевнені, думають лише про себе, вільнолюбні, їх неможливо контролювати…. Це дуже часто говорять про сучасних підлітків. Але чи справді це негативні риси? Можливо, ми дивимось на них не під тим кутом?!
Поспілкувавшись з 300 підлітками з усієї України в межах програму для молоді з розвитку сучасних навичок «Ferrexpo Streamers», яку реалізували Career Hub, експертна платформа Центру «Розвиток КСВ», та компанія Ferrexpo, — мимоволі починаєш думати «поза межами своєї бульбашки», адже світ не однобокий, ефективні рішення не односторонні, а підлітки — насправді змушують задуматись про важливі речі.
Звертати увагу на важливе — дитячі подорожі та кумедні ситуації
Згадайте та опишіть цікавий випадок з життя на 100 слів, 50 слів і 1 словом. Що перше згадується вам? Підвищення на роботі? Червоний диплом? Перший поцілунок? У підлітків — це спонтанні та добре сплановані подорожі, дитячі табори та участь (не лише перемога) у різноманітних, але важливих подіях та конкурсах. Але що також важливе, серед їх спогадів — дитячі моменти проведення часу з дорослими, коли ті також помиляються, поводяться як діти, грають в ігри, а не завжди «все вміють і знають».
Це означає, що найкращі спогади підлітків — це реалізація їх мрій, а також святкування. Але святкування не лише перемог, а і святкування поразок, святкування дитячих дурощів та святкування кожного дня. Добре, що у «світі дорослих» почали все частіше проводитись заходи на кшталт Fuck Up Nights чи передноворічний аналіз своїх невдач, бо як каже засновник платформи Gap Year Іван Омелян — #невдачатежперемога.
SMS, яке змушує звернути увагу на проблеми екології і долучитись до їх вирішення
Вам випала суперможливість написати sms, яке прочитають всі люди світу. Що ви напишете? (риторичне питання, яке варто собі ставити хоча б раз на півроку, щоб зазирнути у своє дзеркало цінностей)
Більшість сучасних підлітків у такому «магічному» sms звернули увагу людства на порятунок планети, проблеми екології, Цілі сталого розвитку, а також на доволі цікавий аспект — комунікацію між людьми. Молодь зазначає, що всі ми унікальні, а саме тому дуже різні, що призводить до конфліктів, протиріч та агресії, як наслідок, до погіршення «настрою суспільства», саме тому важливо бути толерантними, проявляти любов до себе і не забувати, що «Кожен з нас чарівник» — як зазначає учасниця програми.
Акцентування уваги молоді на емоціях суспільства, на важливості поважати різноманіття вказує на два аспекти: по-перше, молодь сама стикається з подібними проблемами (наприклад, булінг, неповага до індивідуальності), відповідно хоче у світ транслювати протилежні цінності, а по-друге, вплив зовнішніх факторів (комунікація в середовищі, де знаходиться молода людина), що мотивує вдосконалювати стосунки у своєму оточенні та будувати свої в апгрейд-форматі.
Привернення уваги до екологічних проблем вказує на екологічну свідомість підлітків, а також споглядання результатів дій і впливу людини на природу, і поява нових рольових моделей (наприклад, Грета Тунберг) мотивує їх долучатись до екологічних ініціатив, аби зберегти планету не лише для майбутніх поколінь, а для самих себе і свого комфортного життя.
Перший мільйон в 15: як можна заробити на своїй експертності
Чому грабувати банки не модно (і не реалістично)? Розповідають підлітки, як би вони заробили свій перший мільйон за рік. Найпоширеніші відповіді стосувались трьох аспектів:
- розвивати свої навички і заробляти на них (наприклад, якщо добре знаєш мови, можеш навчати інших, або полюбляєш інженерію — можеш ремонтувати різні прилади),
- створити щось власне — проєкт, продукт, послугу — і продавати її (навіть, якщо це кондитерські вироби чи хенд-мейд шкарпетки та прикраси),
- розвивати себе в блогінгу, чому також передує розвиток своєї експертності.
Також молодь зазначає, що заробляти гроші легко, коли робиш улюблену справу і допомагаєш іншим. Особливо, це стосується креативних аспектів, про які зазначали підлітки — створення дизайну, проведення фотосесій, SMM — бо з одного боку, це те, чому можна швидко навчитись, а з іншого — дозволяє розкрити творчий потенціал.
Звісно, можна піти і іншими шляхами, наприклад, продавати старі речі, або використати дропшипінг, що було також однією з найпопулярніших варіантів збільшення прибутку (це посередництво між виробником товару та покупцем, — продавцеві не потрібно зберігати товари в себе — вони відправляються замовнику прямо зі складу постачальника).
Написати за 10 хвилин більше 20 ідей, як заробити мільйон, — це не талант, це навичка, яка доволі розвинута у молоді — по-простому, «підприємницька чуйка», що дозволяє їм бачити у простих діях можливість отримати з цього потенційну користь і прибуток, а в поєднанні непоєднуваного — ідею стартапу.
Одна з учасниць поділилась думками: «Одного дня світ стає не тим, що був раніше. Роботи стали головними, а люди — зайвими. І тільки ті, хто „пробудився“ мають знак на руці, і мають навички, які допоможуть їм при виживанні. Але і тут проблема! В моєї героїні немає жодної навички, але є цей знак! А все тому, що в неї вже є суперсила — і це вміння ніколи не здаватися».
Отже, Покоління Z — це про moonshot thinking (мислення як у фахівця з космічних польотів), по-іншому — амбітне мислення — без перешкод, коли в тебе є ентузіазм і ідеї наважитись спробувати, а страх лише мотивує і додає адреналіну діяти. А навіть якщо зазнаєш невдачі, то це буде крутим досвідом на майбутнє.
Фото в тексті та заголовку: https://unsplash.com/
Читайте також:
Chinatown Confessions: ілюстрації, що підіймають питання расизму