Диджиталізація активно увійшла в наше життя і стала одним з основних інструментів для досягнення цілей бізнесу. Проте крім безлічі переваг є й недоліки, які варто враховувати, аби запобігти негативним наслідкам цифрової трансформації. Керуючий директор фармацевтичної компанії, випускник МВА-програми Единбурзької бізнес-школи Денис Чаплигін аналізує всі «за» та «проти» диджиталізації бізнесу в ексклюзивній статті для Creativity.ua
Диджиталізація — це нова епоха, яку можна спостерігати у всіх сферах життя. Я багато років працюю у фармацевтичному бізнесі й вже декілька років ми регулярно використовуємо цифрові технології для реклами наших продуктів. Нинішня ковідна криза вже довела нам, що перехід на цифрові технології — це не тільки майбутнє, але й сьогодення, поставлене на карту, якщо бізнес не буде діяти швидко.
Жоден сучасний бізнес не зможе існувати у довгостроковій перспективі без розробки стратегії цифрової трансформації. Ми спостерігаємо стрімке прискорення тенденцій, які до сьогоднішнього дня набирали популярності дуже повільно. Основні напрями стратегії включають внутрішній та зовнішній діджитал. У внутрішньому ми використовуємо системи, які допомагають оптимізувати працю, перехід роботи в онлайн та комунікацію зі співробітниками. До зовнішнього належать маркетингові інструменти, системи оплати та комунікація з кінцевим споживачем.
Переваги та недоліки диджиталізації
Якщо ми говоримо про переваги внутрішньої диджиталізації на моєму досвіді, то мені особисто це допомогло прискорити погодження договорів і платежів, навчання співробітників, комунікацію між співробітниками та прийняття рішень. А також ми використовуємо CRM-систему, яка покращує планування та аналіз взаємодії сейлз-команди з клієнтами. Але є й певні недоліки, які проявляються у зниженні міжособистісних персональних офлайн-взаємодій, що впливає на залученість працівників до роботи.
У зовнішній диджиталізації ми отримали переваги у більш точному націленні на цільову аудиторію бізнесу, охопленні Light TV viewers, збільшили охоплення молодої аудиторії та отримали можливості розширення нативної реклами, використовуючи послуги блогерів. З іншого боку, цифрова трансформація має дуже великий пул інструментів, тому іноді важко визначити найкращий інструмент для просування. Водночас недолік диджиталізації — у ціні продуктів, ми спостерігаємо досить високу вартість контакту клієнта у співвідношенні з ТБ.
Зміна світу веде до того, що digital-технології використовуватиме кожна компанія. Інакше вона просто не зможе існувати на ринку. Чим раніше бізнес пройде цей шлях, тим дешевшим і ефективнішим він буде. Поки інші тільки почнуть входити в діджитал простір, ваша компанія займе своє місце та успішно розвиватиметься. У результаті кожній сфері бізнесу потрібні зміни на користь сучасних технологій. Але деякі з ніш потребують диджиталізації більше за інших.
Серед основних недоліків я б виділив такі:
Це — дорого. Не в кожній ситуації диджиталізація може забезпечити реальне підвищення прибутку компанії та покращення результативності від ведення діяльності. Тому завжди наперед необхідно провести комплексне дослідження проблеми та визначити очікуваний результат від диджиталізації, порівнявши його з витратами на її впровадження.
Складнощі у впровадженні. Переведення бізнесу, який має налагоджені процеси, в цифрове поле, може призвести до появи помилок, неточностей і в цілому порушення звичного ходу речей. Тому слід ретельно зважувати кожну інновацію та розуміти, до яких наслідків та проблем може призвести різке реформування бізнес-процесів під час диджиталізації.
Витік інформації. Будь-які цифрові технології збільшують ризики витоку інформації, особливо у сфері зберігання персональних даних та роботи з конфіденційною інформацією. Забезпечення належного рівня безпеки може значно збільшити вартість диджиталізації. Тому слід ретельно зважувати можливі наслідки, які можуть завдати прямої та непрямої шкоди репутації компанії, її клієнтам та контрагентам та бізнесу в цілому.
Неуніверсальність. Хоч диджиталізація і є одним з найуніверсальніших інструментів оптимізації бізнес-процесів, вона підходить далеко не в кожному випадку. Наприклад, під час взаємодії з державою неможливо відмовитися від низки дій, які вимагають особистої присутності та наявності звичайних паперових, а не електронних документів.
З чого почати диджиталізацію бізнесу
Мій досвід свідчить, що цифрова трансформація — це не так легко, як всім здається, і на кожному етапі зустрічаються певні проблеми. Але безперечно це — світовий тренд, який допомагає ефективно досягати цілей. Українські компанії не стоять осторонь і постійно втілюють в життя діджитал інструменти. Проте є підприємства, які тільки стають на цей шлях, і їм я порадив би в першу чергу вивчити матчастину діджиталу в напрямі, в якому вони працюють — кожна сфера має індивідуальні особливості. Особливо мені допомогло вивчення міжнародного досвіду в Единбурзькій бізнес-школі, — ми розглядали реальні кейси та отримували практичні знання, які я використовую і досі. В Україні ця школа пропонує реальну міжнародну MBA освіту, оскільки інші переважно є авторськими локальними програмами. По-друге, важливо систематизувати та структурувати всю отриману інформацію. По-третє, чітко виділити доцільні інструменти для внутрішніх та зовнішніх трансформацій і, як наслідок, ввести політику та стандарти використання діджиталу в компанії.
Усім підприємствам важливо усвідомлювати вплив цих технологій на їхній бізнес і розуміти, як використовувати диджиталізацію та цифрову трансформацію, щоб залишатися попереду конкурентів. Диджиталізація — неминучий процес зростання та розвитку будь-якого бізнесу. Впровадження нових технологій дозволяє компанії зростати, залишатися у полі зору, набувати нових клієнтів та конкурувати на ринку. Впроваджуйте нові інструменти, оптимізуйте бізнес-процеси, покращуйте взаємодію з клієнтами. Змінюйте підхід до бізнесу на сучасний лад та масштабуйте компанію.
Фото в заголовку: Марвін Майер, https://unsplash.com/
Читайте також:
Як доповнена реальність вийшла за межі простих спроб