Сучасні реалії та карантин показали, що для репутації бренду сьогодні, як ніколи раніше, необхідно доводити свою соціальну відповідальність, вводячи у свій професійний простір волонтерські та менторські програми. Освітньо-волонтерський хаб Східної Європи GoCamp ділиться перспективами волонтерства для бізнесу та власного розвитку.
Корпоративне волонтерство — вже не ноу-хау, але і не традиція для українського бізнесу
«Нашій епосі властиве стрімке зростання кількості неурядових та соціальних організацій. Саме ці структури мобілізують численні інновації у світі. Щоб бізнес викликав довіру, він має бути соціально відповідальним», — Майкл Портер, професор кафедри ділового адміністрування Гарвардської школи бізнесу.
Сьогодні бізнес — історія не лише про прибуток, а співробітники — не робоча сила, яка без зупину працює на благо компанії, а ключова група стейкхолдерів компанії. Корпоративні добровольці — це волонтери, які беруть участь у соціально значущій діяльності на безоплатній основі за підтримки організації, в якій вони працюють. При цьому бізнес має дивитися на співпрацю з некомерційними організаціями не з точки зору трансакційних витрат і фінансових інвестицій, а як на побудову відносин із надійним і дієвим партнером, з яким можна досягати спільних цілей.
Корпоративне волонтерство у сучасному вигляді — не одне із обов’язкових положень, яке прописане у статуті компанії, а те, що серйозно сприймається кожним співробітником без винятку, незалежно від популярності і віку корпорації. В Україні ця тема тільки розкручується, хоча і потреба у корпоративному волонтерстві однозначно є.
Проблема в тому, що не всі бачать у волонтерстві можливість для професійного зростання і самовираження, хоча насправді це найкраща платформа для реалізації себе. Окрім того, що ти — волонтер, у тебе є ще можливість за сумісництвом побути в ролі ментора і експерта для тих, хто цього найбільше потребує. Як правило, стати ментором може фахівець у будь-якій сфері з досвідом від трьох років, головне — мотивація та бажання ним ділитися.
Волонтерство і менторство — чудовий спосіб виходу унікальних талантів та набутих навичок «в люди». Досвід наставництва вказує на те, що співробітник вміє навчати. Такого спеціаліста можна поставити навіть тімлідом. Він знає, як організовувати процеси та будувати потрібну працездатну атмосферу, вміє зацікавити і довгий час утримувати увагу, будувати розмову з правильним співвідношенням теорії, прикладів і порад.
Чотири роки поспіль менеджери компанії Київстар стають наставниками для школярів у рамках спільної з GoCamp програми «Інновації та Підприємництво». За цей час у програмі взяло участь близько 100 волонтерів. Мета програми — допомогти підліткам опанувати підприємницькі навички та надихнути їх на реалізацію власних бізнес-ідей.
«Цей курс розроблено, щоб допомогти підліткам створювати круті проєкти, які можуть перерости у власну справу. Ми на реальних прикладах розповідаємо про підприємництво та про всі його складові, і надаємо амбітним школярам менторську підтримку», — директор з корпоративних комунікацій Київстар Анна Захараш.
Ще один ментор і партнер GoCamp — команда Snapchat, штаб-квартира яких базується у Лос-Анджелесі. Мало хто знає, але у 2015 році саме український стартап Looksery, який розробляв фільтри для зміни обличчя у відеочатах, став частиною американської компанії Snapchat. Співробітники цієї компанії також є наставниками креативних практик.
«Мені подобається, що Snap дає можливість розвиватися в різних напрямках. Наприклад, компанія співпрацює з волонтерським освітнім проєктом GoCamp. У рамках цієї програми я проводив онлайн-вокршопи зі створення лінз Lens Studio для школярів. Діткам сподобалося, і, думаю, для них це непогана практика, щоб потім увійти в IT як програміст або дизайнер», — Павло Антоненко, технічний проджект-менеджер у Snap про досвід менторства у GoCamp.
Варто згадати, що навіть Стів Джобс колись був так званим менті (англ. — mentee), у той час, коли його наставником був один із перших інвесторів Apple Майк Марккула. Вже згодом і сам Джобс став ментором для Марка Цукерберга, а розробників Dropbox Дрю Х’юстона та Араша Фірдоусі надихнули Алі та Хаді, підприємці Кремнієвої долини. Менторство рулить високими технологіями та змінює світ.
Підприємці, філантропи і ментори світу про те, як почати волонтерити
«Допомога іншим — це природно і саме вона є рушійною силою в еволюції людини. Турбота про інших зберігає життя нашому виду», — пояснює потяг до волонтерства спеціаліст з корпоративної соціальної відповідальності Кріс Джарвіс на TEDx.
З точки зору нейробіології існує два переконливі чинники, які пов’язані з волонтерством і допомогою: перша причина — біль та емпатія, друга — задоволення. Яким чином компанія може спрямовувати свою глобальну робочу силу до інклюзивності, різноманітності та емпатії?
Співзасновник Realized Worth Institute Кріс Джарвіс співпрацює з великими компаніями по всьому світу, допомагаючи їм мобілізувати мільйони співробітників так, щоб вони хотіли робити внесок у спільноти, де вони живуть і працюють. У 2011 році ООН запросили Кріса розробити та запустити ініціативу для досягнення цілей сталого розвитку в усьому світі саме через корпоративне волонтерство.
«Волонтерство не обмежується поняттям „допомога“, адже це ще і про самоідентифікацію та подолання хронічного відчуття недовіри до всього, що нас оточує. Ми можемо створити такі спільноти, які вирішуватимуть екологічні, соціальні, культурні проблеми через відчуття приналежності один до одного, щоб світ мав єдину концепцію: коли переважає командна робота і кожен має на меті зробити світ кращим», — зазначає Джарвіс.
У своєму TED-виступі Кріс запевняє, що абсолютно кожен у своєму робочому просторі може знайти свій спосіб, аби допомогти країні і світу в цілому. Він закликає, аби всі, повернувшись у свої офіси, побрейнстормили і розглянули спектр можливостей участі у корпоративно-волонтерських програмах.
З чого почати?
Перше — пошук об’єкта: кому ваша компанія хоче допомогти. Один із способів звузити пошукове поле — обрати рівень: місцевий, національний чи міжнародний. Друге — дослідити громадські ініціативи по темі і їхню діяльність. Третє — продумати стратегію і почати залучати співробітників.
Слід занотувати і запам’ятати, що «волонтерство — це не кількість пофарбованих стільців у приміщенні, а те, що рано чи пізно вирішить всі проблеми людства». Безглуздо думати про волонтерство виключно зі сторони благоустрою чи гуманітарної допомоги, адже воно не має меж і з кожною секундою трансформується та розширює власні горизонти. І кожного разу, коли ми щось хочемо зробити, або вже робимо: чи то для себе, чи то для когось, ми маємо замислюватися над тим, як це вплине на цілі майбутні покоління людей.
«Твій особистий ріст — ще одна можливість поділитися чимось з суспільством», — Туан Нгуєн, філантроп і підприємець
Туан Нгуєн живе метою змінюватися і змінювати життя інших людей на краще. Його історії на TED демонструють, що волонтерство — найкращий майданчик для кар’єрного й особистого розвитку.
Чому мало хто з керівників роблять щось для спільноти? Як мотивувати, мобілізувати та виховувати лідерів всередині компанії? «Ми завжди говоримо про кар’єрні амбіції: хочу бути генеральним директором, CFA, CMA. І це шалені егоїстичні мрії всіх бізнесменів. При цьому меншість керівників згадує про свою бізнес-спільноту. Я хочу, щоб майбутнє не лише моєї спільноти, але і кожної з існуючих було таким, де співробітники можуть використовувати всі набуті ділові навички і знання у менторстві і наставництві для розкриття потенціалу в обидві сторони», — Туан Нгуєн про взаємообмін.
Волонтерство і менторство вчить нас мотивувати, надихати, розвивати, креативити. Та що ви натомість отримаєте від волонтерства як компанія? Ви стаєте більш потужними і ефективними на ринку, адже коли ви займаєтеся волонтерством, то максимізуєте всі ресурси і сили на благодійність, ваша впевненість зростає у геометричній прогресії і здається, ніби ви здатні на все.
Читайте також:
7 способів створити потужний сторітелінг про бренд у цифровому світі