В кінці вересня в Малій Культурній столиці України, Славутичі, за підтримки Українського культурного фонду відбувся фестиваль юних медійників та демократії Золота Осінь Славутича (ЗОСя). на якому юні медійники не лише вчилися працювати з інформацією та перетворювати її у тексти, але й вчилися демократії, осмислювали й обговорювали майбутнє медіа.
Нове покоління — нові сенси, нові ідеї та реальність. Традиційні медіа давно вже шукають рішення: як жити в сучасних умовах світу навколо, що дуже швидко змінюється, відсутності монополії на інформацію тощо.
Підсумовуючи результати фестивалю, юні медійники звернулися з маніфестом до традиційних ЗМІ: як вони бачать майбутнє медіа.
Маніфест юних медійників: якими мають бути сучасні ЗМІ?
- Нові формати та нова подача інформації. Медіа повинні стани багатогранними й розширити саме його поняття. Такі суміжні дисципліни як дизайн, меппінг, віджеїнг мають бути імпліфіковані органічно в загальний концепт медіа як таких.
- Правда. Медіа повинні дотримуватися принципів правди та достовірності, оприлюднювати лише перевірену інформацію, робити попередній фактчекінг та спиратися лише на 100% актуальні дані. Лише такий підхід допоможе медіа насправді стати четвертою владою.
- Нейтральність у викладенні матеріалів. Які б події не відбувалися, негативні, позитивні тощо — медіа слід дотримуватися нейтрального інформаційного стилю й не надавати новинам емоційної забарвленості. Часом це буває складно, але в цьому й полягає професійність журналіста.
- Незалежність. ЗМІ мають бути незаангажованими та вільними. І дуже ретельно відбирати матеріал, який робиться на замовлення, мають бути дуже суворі вимоги, критерії відбору тощо. Це також стосується й питання політичної незаангажованості, відсутності надмірного негативу у висвітлюваних матеріалах, дотримання норм професійної етики тощо.
- Позитивна спрямованість та відповідальність. Так, хотілося б більше позитиву в інфопросторі. Бо медіа несуть соціальну відповідальність за формування цінностей та стану суспільства й можуть впливати на напрямок руху, вселяти надію та віру у світле майбутнє, а не навпаки.
- Реклама — з відповідною позначкою. Це про чесність. Якщо публікується рекламний матеріал (тим більше під виглядом, скажімо, редакційної статті), треба позначати його відповідно. Так вже давно роблять в Європі й це є правило хорошого тону.
- Неупередженість. Інформація — окремо, думка автора — окремо.Інфопривід або новина — це факт. Розглянути його з різних сторін, опитати експертів або очевидців і висвітлити їхню думку — це робота журналіста. Але він особисто має дотримуватися нейтральної позиції й не нав’язувати особисту свою думку читачеві.
Можливо, якщо традиційні медіа дотримуватимуться цих принципів, авторитет ЗМІ та журналістів, зокрема, не буде періодично порушений випадками непрофесійності, недотримання етики, відвертої заангажованості та недовіри людей до медіа в цілому, як результат.
Фестиваль ЗОСя відбувся вже 28 раз і зібрав творчу молодь з усіх куточків України й світу. Проєкт має місію розвити у тінейджерів вміння спостерігати та робити висновки, оперувати аргументами, розуміти важливість цінностей та потреб суспільства, а головне — усвідомити, що демократія — це конкретна програма дій, вміння брати на себе відповідальність.
У цьому році проєкт підготовлено за підтримки Українського культурного фонду. Позиція Українського культурного фонду може не збігатись з думкою авторів.
Читайте також:
Pinterest запускає нові функції реклами для стимулювання покупок