Якщо ви працюєте у культурно-креативній сфері, вам необхідно час від часу виходити зі своєї інформаційної бульбашки та дізнаватися новини з суміжних галузей. У цьому вам допоможуть нетворкінги. Так, є чимало тематичних спільнот та онлайн-курсів, але для учасників креативних індустрій важливо постійно бути у контакті та продовжувати підсилювати один одного. Знаходити команду та партнерів для проєктів можливо також на конференціях. Проте під час великих тематичних подій люди можуть соромитись підходити один до одного за контактом.
Чому важливо створювати локальний простір неформального спілкування для креативників? Як познайомитися з професіоналами та професіоналками з різних куточків України у кілька кліків? Своїми думками поділилися засновниця освітньої ініціативи Creative Management Camp Тома Лазаренко та Аліна Ханбабаєва — співзасновниця «Культурної агенції ∀» та активні учасники й учасниці таких подій.
Обидві команди об’єдналися для того, щоб розширити межі офлайн-нетворкінгів у Києві та Харкові та знайомити менеджерів різних проєктів між собою.
Культурний нетворкінг — міждисциплінарність та неочікувані колаборації
Сучасні креативні індустрії вимагають віртуального мережування. Перехід нетворкінгу в онлайн має низку переваг: можливість у будь-який час з будь-якої точки світу отримати допомогу, відповідь на запитання або просто поспілкуватися з людьми, які поділяють однакові цінності або стикаються зі схожими проблемами. Специфіка нетворкінгу учасників креативних індустрій — бажання поділитися ідеями та відчути підтримку навзаєм, незалежно від формату зустрічі — «наживо» чи в онлайні.
З 2017-го року Тома Лазаренко почала проводити нетворкінги. Першу таку зустріч запропонували зробити випускники освітньої платформи Creative Management Camp. Далі аудиторія ширилась, і на зустрічі почали приходити спеціалісти з різних галузей. Людям подобалось виходити зі своїх бульбашок та спілкуватись. Тому учасники просили знайомити їх на регулярній основі. Так з’явився офлайн майданчик для спілкування та телеграм-чат — Культурний Нетворкінг. Це місце, де креативні менеджери обмінюються думками та досвідом, обговорюють проблеми та виклики царини, знайомляться з колегами та презентують свої проєкти, а також знаходять партнерів та команду для втілення ідей.
Тома Лазаренко: «Я обожнюю спостерігати, як між людьми виникає „хімія“. Нам потрібно відчувати дотичність до спільноти, знати що ми не одні, що в нас спільні проблеми й виклики, що поза нашою бульбашкою й галуззю є багато чудових фахівців й різних досвідів. Людям важливо відкривати один одного, нові горизонти та можливості. Сила Культурного нетворкінгу — у міждисциплінарності та неочікуваних колабораціях. Тут митець може зустріти розробника ігор, режисерка — дизайнерку прикрас, ілюстраторка — саунд продюсера, актор театру — урбаніста, театральна критикиня — маркетолога тощо. Завдяки таким „креативним парам“ та можливості зустрітися культурний потенціал зростає в рази».
Культурний нетворкінг відбувається раз на місяць, і кожна подія має тему, яку часто пропонує сама спільнота або контекст. Для зустрічей обирається завжди нова локація, адже частина концепту події — підсвічувати мистецькі осередки та міські простори, відкривати майданчики, які є дотичними до культури та є важливими на мапі міста. До слова, 7 жовтня в креативному просторі Izone відбудеться нетворкінг, на якому можна поспілкуватись про навички, які необхідні менеджеру тут і зараз.
Культурні нетворкінги відвідують різні люди: креативні менеджери, митці, музиканти, дизайнери, представники інституцій, IT-фахівці, організатори фестивалей, піарники, режисери тощо. Всі вони приходять за командою, шукають роботу або нові виклики, хочуть почути зворотний зв’язок щодо свого проєкту або просто поспілкуватися з однодумцями.
Тома Лазаренко: «Я заздалегідь знаю, хто буде на зустрічі, вивчаю бекграунд гостей. Завжди намагаюсь перемішати людей на нетворкінгу, аби було більше несподіваних знайомств. Дуже круто, коли фахівці знаходять «своїх» й вигадують ідеї на перетині галузей. Такі речі розвивають культурну царину, дають незвичний фокус. Звідси й народжуються небанальні проєкти.
Нетворкінги, які я зазвичай відвідую, відбуваються в рамках конференцій або фахових тренінгів. На великих подіях ти або тримаєшся знайомих, або підходиш до обмеженої кількості людей. На тренінгах ти говориш виключно про справи й перебуваєш в контексті івенту. Культурний нетворкінг — це неформальні дружні зустрічі, як вечірки в барі, але з фокусом на майбутні проєкти та спільні цінності. Люди щиро цікавляться діяльністю один одного і шукають точки перетину. Це драйвить мене робити Культурний Нетворкінг й далі.
Мрію, щоб в кожному місті проходили такі зустрічі спільнот, щоб тримати руку на пульсі та сформувати актуальну культурну повістку спільними зусиллями. Проблема в тому, що ми навіть не знаємо більшість представників сектору в рідних містах, що вже казати про Україну в цілому. Аби зробити талановитих людей ближчими один для одного, наша команда наразі працює над застосунком Навзаєм, який буде метчити фахівців згідно з їхніми компетенціями та менеджерськими запитами».
Важливо мати «живий» контакт, а потім продовжувати спілкування онлайн
Навесні “Культурна агенція ∀” відкрила у Харкові простір Plan B Dvir, що працює як локація для івентів, офіс фестивалю Plan B та партнерських ініціатив. Разом з двома із них, онлайн-журналом про культуру «ЛЮК» і громадською ініціативою «Дім культури», команда агенції створила ще один проєкт — Community Party. Це серія вечірок для знайомства та налагодження зв’язків між представниками креативного сектору, відповідального бізнесу, громадських організацій та мистецьких проєктів.
Аліна Ханбабаєва: «„Болі“ цього проєкту для мене — багато роботи й дуже мало часу на спілкування, кількість якого до того ж зменшилася через пандемію. У нас велика команда, де кожен має свої окремі, потужні та важливі проєкти. Якщо в конкретний момент часу ми не працюємо над чимось разом, то не завжди встигаємо обмінюватися новинами. А під час однієї розмови з партнерами у дворі виявилося, що у них дуже схожі проблеми. Тому ми вирішили зробити собі день, коли ми будемо запрошувати в гості друзів, партнерів та їхніх друзів, щоб поспілкуватися та познайомитися з новими людьми».
Вечірка міксує фіксовані та гнучкі формати: виступи запрошених спікерів з презентаціями своїх проєктів, а також «відкритий мікрофон» для відвідувачів, які хотіли б розповісти про свої ідеї, презентувати проєкт, запросити на івент або знайти когось у команду. Нетворкінг для знайомств фасилітує команда освітнього проєкту «Моя кімната». Правила Community Party прості — повага до чужих кордонів та лише добровільна участь в активностях, а «точка входу» у спільноту — бажання спілкуватися. Для знайомства відвідувачів з новою музикою, організатори завершують вечірку концертом як місцевих, так і запрошених виконавців.
Аліна Ханбабаєва: «Офлайнові події, де ми бачимо одне одного наживо, добре підходять для першого знайомства і встановлення зв’язків. А потім можна продовжувати спілкуватися і в онлайні, це часто зручніше, ефективніше, економить час та розширює можливості».
Онлайн-спільнота «Навзаєм» проти викликів пандемії
Культурні нетворкінги після річної перерви відбуваються у Києві, але пандемія змусила організаторів замислитись над онлайн-форматом. Наразі Creative Management Camp разом “Культурною Агенцією ∀” працюють над створенням онлайн-спільноти “Навзаєм”. В основі підходу “Навзаєм” лежить формат взаємин «рівний — рівному» (англ. peer-to-peer) — колаборативні обмін та навчання один від одного, без ієрархій та складних концептів, із доступною живою мовою та дружньою атмосферою.
«Навзаєм» орієнтується на менеджерів, які стикнулися з викликами пандемії, цифровізації та економічних обмежень. Це платформа для того, щоб люди розширювали своє коло зв’язків та могли налагодити просте онлайн-спілкування. На жовтень цього року планується вихід вебзастосунку у форматі Tinder. З потенційними співрозмовниками можна буде «заметчитись» у кілька кліків за допомогою пошуку по компетенціях.
Наразі команда розвиває спільноту у телеграм-чаті для ефективного спілкування, швидкого пошуку людей та легкого першого контакту. Вхід до спільноти є вільним, а умови та цілі комунікації визначаються людьми особисто. Після приєднання до чату та невеликого представлення себе учасники прописують, які навички хотіли б здобути у «Навзаєм». Для позначення різних цілей є різні відповідні хештеги. У чаті можна у будь-який момент поставити запитання чи запитати пораду, а також залишити посилання на вакансію в релевантних сферах. Таким чином можна знайти наставника, радника чи просто цікаву людину із потрібним досвідом.
Або ти в онлайні, або тебе не існує
За останні кілька років глобальний перехід соціальних активностей в онлайн спростив комунікацію, пошук партнерств, думок та експертної підтримки. Зустрічі в онлайні вже стали нормою для повсякденної роботи менеджерів. Проте у «Навзаєм» виявили, що відсутність систематизованого майданчика для обміну досвідом між діячами культурно-креативної сфери в Україні обмежує можливості її розвитку.
Чи все так ідеально в онлайні? Учасники та учасниці Культурного нетворкінгу та Community party з різних секторів прокоментували, чи мають вони постійний запит на спілкування й нетворкінг, розповіли про переваги онлайн-формату нетворкінгів, а також поділилися порадами, як користуватися здобутими контактами та зробити онлайн спілкування ефективним.
Альона Дмуховська — проєктна менеджерка Національного бюро програми ЄС «Креативна Європа» в Україні, співзасновниця Music Export Ukraine.
«Гібридні формати заходів з нами залишаться надовго. Дуже зручно брати участь в конференції з будь-якої частини планети та мати більшу гнучкість у плануванні власного часу. Окрім того, пандемія (ох, іронія!) подарувала нам можливість достукатись до топспікерів по всьому світу. У всіх «раптово» стало більше часу, оскільки скасувались усі подорожі. Онлайн-зв’язок із власною аудиторією, партнерами, стейкхолдерами є дуже важливим. Минулий рік показав: або ти в онлайні, або тебе не існує.
Для здорового та продуктивного відвідування онлайн-заходів я випрацювала наступний механізм: обирати лише те, що реально потрібно, а не просто цікаво, дозувати кількість заходів, готуватись до них та робити фоллоу-апи. Якщо це нетворкінг, дізнавайтесь хто там буде, якщо конференція — хто у спікерах. Також я досі веду базу даних усіх корисних людей, з якими коли-небудь познайомилась, і фіксую письмово якісь дрібниці».
Нікіта Худяков — медіахудожник, культурний менеджер, ініціатор CryptoArt Ukraine Community, викладач віртуальної й доповненої реальності в університеті ім. В.Н. Каразіна, архітектор віртуальних просторів в Metaverse, музикант.
«Я працюю у сфері медіамистецтва як культурний менеджер, викладач і художник. Колаборація один з одним дуже характерна для цієї сфери. Коли візуальний художник співпрацює з музикантом, наприклад, вони обидва отримують нову поживу для роздумів для наступних проєктів.
В реальності люди більш відверті та природні. Легше спершу запам’ятати когось наживо, а вже потім спілкуватися в онлайні. Так формується уявлення про саме людину, а не віртуальний образ, зліплений з постів і повідомлень. Проте після знайомства на нетворкінгу раджу одразу підписатися один на одного в соціальних мережах. Навіть якщо ви не вигадали варіанти співпраці, ви з’являєтеся один в одного на радарах».
Оксана Семенік – журналістка-фрілансерка видань про культуру, арткритикиня, комунікаційниця культурних та мистецьких проєктів
«Оскільки більшість культурних проєктів не мають офісів або команда працює з різних міст, без онлайн-нетворкінгу не обійтися. На мою думку, менеджери саме таких ініціатив були звиклі до онлайну. Онлайн-нетворкінг має переваги, бо до різних подій можуть долучатися люди з різних міст і країн. У період жорсткого локдауну вони не дають втрачати комунікаційні навички та ділитись переживаннями. Це перебування онлайн ніби об’єднує вас.
Простіше написати в месенджер, ніж шукати номери телефону і чекати на слушний час для розмови або пропозиції. Раджу підготувати про себе коротку довідку, яку будете надсилати потенційним колегам й роботодавцям: ім’я, звідки ви, три-чотири проєкти, ваша спеціалізація або зацікавлення. Це допоможе одразу розуміти спільні точки під час розмови, а незнайома людина в месенджері буде розуміти, хто ви. До речі, якщо ви нагадуєте про себе після нетворкінгу, то одразу пропишіть вашу мету».
Анастасія Абашина — культурна діячка, проєктна менеджерка громадської ініціативи «Дім культури».
«Зібрати людей в офлайні для організаторів — завжди виклик. Особливо підібрати локацію, обрати день та час так, щоб не було конкурентної події. Додались карантинні обмеження, за якими треба слідкувати. Перед новим локдауном ми з командою Культурної Агенції ∀ та медіа “ЛЮК” вирішили створити онлайн простір у чаті та офлайн простір у дворі офісу. Для чого? Щоб не губитися, знаходитися, ділитися подіями, проблемами, ідеями та інсайтами.
Культурному сектору в Україні потрібен тісний онлайн-зв’язок. Добре організовані чати та канали спільноти можуть зберегти час на пошуки потрібних контактів та відповідей на запитання. Для зручності я сортую контакти у гугл-таблиці та папці “збережені” в інстаграмі. Також менеджерам культурних проєктів раджу зробити свій графік, коли ви відповідаєте на повідомлення, і сповістити про це колег».
Вероніка Склярова — продюсерка, програмна директорка Parade-fest.
«Консолідація та нетворкінг створюють більш комфортні умови роботи, розширюють можливості та sustainability — сталий розвиток інституцій. Нетворкінги дають нові контакти, необхідні для реалізації проєктів, формування програм освітніх та мистецьких івентів, організації турів.
Офлайн зустрічі — не дуже частий інструмент в моїй роботі, можливо, через карантин. Однак, у Харкові Community Party у дворі фестивалю Plan B допомагає дізнаватись нові імена та знайомитись з актуальними ініціативами. Такий ситуативний формат допомагає не лише новачкам — він також є важливим для розуміння тенденцій та потреб спільноти та ринку креативних індустрій».
Павло Бестужев — артдиректор, дизайнер візуальних та маркетингових комунікацій, ілюстратор, співзасновник творчого об’єднання co.lab.com
«Онлайн-спілкування дає дуже гарний результат, коли ви шукаєте когось для проєкту – відразу можна отримати «експрес-аналіз» про іншу людину, рекомендації від колег. Основна частина моїх контактів — у соціальних мережах, а основним майданчиком для спілкування є Facebook. Там я можу бачити взаємозв’язки між людьми, а також отримувати корисну тематичну інформацію з цільових груп.
В онлайні люди краще формалізують свої потреби й краще висловлюють свою точку зору про предмет співпраці, ніж це відбувається на зустрічах. Плюси онлайн-нетворкінгу: швидкість, економія часу, цільовий підхід – відразу спілкуєшся з тим, хто потенційно потрібен.
Для ефективності комунікації раджу мати чіткі та конкретні повідомлення про напрями, які вас цікавлять. Також якщо відчуваєте, що питання не до вас і ви знаєте, хто може допомогти вашому співрозмовнику – познайомте ваші контакти між собою. Таким чином ви зробите внесок у розвиток нормальної екосистеми взаємовідносин».
Читайте також:
Випробування на справжність