Наприкінці літа відбувся Script&Cast pitch — пітчинг ідей сценаристів та презентація нових облич акторів. Ми поговорили з творцями заходу про подробиці становлення нових митців та дізналися, як пересічному громадянину доторкнутися до творчості.
Розкажіть про проєкт Script&Cast pitch.
Script & Cast Pitch 2021 — це пітчинг сценаріїв та кейсів, а також нетворкінгова подія для акторів, сценаристів, режисерів, продюсерів, кастинг-директорів і агентів. Це можливість знайти нові партнерства, потрапити в проєкт або відшукати його, нагадати чи, навпаки, заявити про себе, а також просто поспілкуватися з людьми, які працюють у кіноіндустрії. Цього року в рамках Script & Cast Pitch 2021 9 учасниць і учасників сценарного Інтенсиву від Terrarium пропітчили свої історії, над якими працювали 4 місяці на Terrariumi. До них доєднаються 15 акторів і акторок, які презентували себе та свої акторські навички.
Як зародилася ідея проєкту?
Пітчинги — це наша давня традиція з 2018 року, яка завершує навчання на курсі Terrarium Інтенсив. Упродовж 4 місяців учасники проходять сценарну лабораторію із написання сценарію до повнометражного фільму. І власне, на пітчингу вони демонструють свої досягнення за час навчання та презентують свої ідеї на етапі трітменту чи готового сценарію.
Минулого року ми від Dreamcast проводили акторський інтенсив із білоруською тренеркою акторів Олесею Мацкевич-Грибок, окрім іншого ми вивчали навички самопрозентації, Олеся розповіла, що в деяких країнах світу існують індустріальні пітчинги представників різних кінопрофесій для налагодження професійних зв’язків. Ми зрозуміли, що було б круто створити майданчик для промоції кінопрофесіоналів і в Україні, запропонували цю ідею платформі Terrarium, вона їм вочевидь сподобалася. І так ми спільно організували перший Script&Cast взимку 2020 року.
Хто в команді Script&Cast pitch?
На кожному проєкті, який з’являється на платформі Terrarium працює наша команда, з якою ми пройшли вже не один рік на різних проєктах — від грантових до малобюджетних. Це наші девелопер Сергій Басенко та контент-менеджерка сайту Ольга Спиця, координаторки Тетяна Мисяновська, Ліза Неред, SMM-менеджерка Поліна Геращенко, бухгалтер Олександра Глущенко, дизайнерка Юлія Кунщикова, відеографи Олег Сокурта та Валентина Лук’янцева. Кожен має свою зону відповідальності та відмінно виконує свої обов’язки від розробки картинок для соцмереж до публікацій постів, «живих сторіз» чи зйомок роликів. Уже другий рік поспіль я беру на себе всі комунікації із медіапартнерами. Мені дуже імпонує ця робота, приємно бачити, як будується та трансформується імідж проєкту в ЗМІ, створюються і транслюються нові меседжі й сенси.
Script&Cast Pitch — це спільний проєкт двох команд, кастинг-платформи Dreamcast та сценарної платформи Terrarium. Організаторками заходу є Ольга Любарова та Олександра Сорохан, тож на Dreamcast більша частина іншого організаційного складу щороку змінюється, за вийнятком копірайтера Алекса Малишенко, дизайнерки Юлії Кунщикової та фотографа Артема Гвоздкова, які працюють із нами другий рік поспіль.
На яку аудиторію розрахований проєкт?
Проєкт розрахований на кінопродюсерів, які можуть знайти цікавих сценаристів та створити нові проєкти та акторів, які можуть познайомитись і з кастинг-директорами, і з режисерами, і зі сценаристами, і з представниками інших кінопрофесій, оскільки цей захід спрямований на відкриття нових імен, налагодження комунікації та нетворкінг.
За якими критеріями обирали ідеї сценаристів та нові обличчя акторів для пітчингу?
Ідеї сценаристів були відібрані ще у квітні цього року, коли йшов набір на курс Terrarium Інтенсив 2021, а обирає їх комісія Terrarium із 4 людей із кіносфери, які оцінивши аплікаційні форми учасників дають детальний фідбек та ставлять бали заявці від 1 до 10. Потім ці заявки із рейтингом та коментарями потрапляють до ментора курсу — Дмитра Сухолиткого-Собчука й останнє слово саме за ним. Адже йому впродовж 4 місяців по 3 рази на тиждень працювати із відібраними сценаристами та їхніми ідеями. Зазвичай заявок завжди більше, ніж ми можемо взяти на курс. Максимальна кількість учасників курсу Інтенсив — 20. Цього року ми відібрали 10 сценаристів з ідеями і 9 дійшло до фінального пітчингу.
Список сценаристів та назви їхніх проєктів:
- Олена Макаренко «Це Україна, крихітко»
- Єлизавета Меркотан «Свято»
- Вєіс Усманов «Родная гавань»
- Юлія Тамтура «На вушко скажу»
- Юлія Сухоставська «Хороша дівчинка Ліда»
- Анна Якутенко «Як не з’їхати з глузду в цьому світі»
- Прохор Рубан «Інок»
- Валерій Сєлін «Ключник»
- Вальта «Max»
Влучний сценарій, що це для вас? Які аспекти він у собі має?
Влучний сценарій — це насамперед персонаж. Тобто центральна фігура історії, те, як вона розкрита, як розказано про неї/нього в історії і шлях, який він пройде від першої сторінки й до останньої. За цим має бути цікаво спостерігати, чекати, що ж станеться далі. Тому, по-перше — це цікавий характер, особистість. А далі всі складові із підручників по драматургії. Історія може бути добре написана, за всіма канонами драматургії, але якщо там немає сильного персонажа, який викликає гамму почуттів у того, хто читає — буде не цікаво спостерігати за розвитком подій.
Звідки інвестиції в проєкт? Як він фінансується зараз?
Проєкт Script&Cast pitch торік отримав фінансування програми «Інституційна підтримка» від Українського культурного фонду. А цього року ми вирішили заручитися підтримкою Держкіно, проте, на жаль, нас не підтримали.
Зате підтримали проєкт фінансово наші фактично постійні партнери — Family Production. Це відомий київський продакшн створений спадковими кінематографістами, що робить багато контенту — ігрові фільми, рекламні ролики, музичні відео й таке інше. Їхня реклама отримує Каннських Левів, клієнти — це друзі, а команда — справжня велика родина.
Решту витрат ми покрили завдяки продажу квитків, цього року ми спробували такий формат уперше, у 2020 вхід був безкоштовним завдяки підтримці УКФ. Можу сказати, однозначно захід дороговартісний та потребує підтримки фондів, держ. інституцій чи приватних інвесторів. Але цей пітчинг потрібний і важливий для кіноіндустрії, можу з упевненістю сказати, спираючись на десятки схвальних відгуків від минулорічних учасників і учасниць.
Які кроки були зроблені задля популяризації вашого проєкту?
Ми вирішили приєднати до розповсюдження інформації про проєкт Script&Cast pitch профільні ЗМІ, що пишуть про кіно, запросити кінопродюсерів, відомих акторів, режисерів та людей, які працюють у цій сфері десятки років. Насправді ця подія — big нетворкінг для представників індустрії, адже зустрітися та поспілкуватись із колегами, послухати молодих колег зі свіжими ідеями та новими обличчями вдається наразі лише на фестивальних майданчиках. А потреба бути почутими, обмінятися досвідом чи просто випити вина в компанії колег, виникає набагато частіше.
«Такі івенти надають можливість акторам презентувати себе великій авдиторії. І кастинг-директори, і режисери будуть ідентифікувати тебе краще, ніж коли вони бачать твій headshot чи інші матеріали. Також це ще одна з мільйонів інших можливостей проявити себе, заявити про себе й допомогти сформувати думку про тебе тим, хто шукає акторів, а актору дати собі відповідь на запитання: „Хто я є й що я несу“», — розповідає учасниця тогорічного Script & Cast Pitch, акторка Катерина Молчанова.
Розкажіть про освітній центр Terrarium.
Terrarium — платформа для сценаристів та тих, хто любить кіно, де діє 5 основних напрямків — Інтенсив із написання сценарію, Лекторії, Воркшопи, Резиденція та скрипт-докторинг. Будь-хто може обрати собі курс до душі. Найбільш тривала в часі наша програма — Інтенсив (від 3 до 6 міс), а найдорожча — Резиденція (тривалість 1 міс). На нашій платформі працює чудова команда однодумців, які люблять кіно та самі із радістю навчаються в кінопрофесіоналів. Наші проєкти тричі підтримував УКФ, ми отримували підтримку Міністерства культури, Держкіно, Інституту Адама Міцкевича, Гранту Президента і т.д.
Ми працюємо з іноземними скрипт-докторами з Польщі, Франції, Румунії, Греції, Данії і т.д. У нас писали свої драфти сценарії Максим Наконечний «Спас», Єлизавета Сміт «Вакуум», Жанна Озірна «Нижній горизонт», Дмитро Сухолиткий-Собчук «Штангіст», Віталій Гавура «Чачо» та багато інших.
Наші викладачі, справжні професіонали у сфері кіно — українські та європейські скрипт-доктори, діючі режисери, сценаристи, актори, юристи з авторського права, продюсери, сейлз агенти, піар-менеджери.
Щороку ми випускаємо майже дві сотні студентів із різних програм та напрямків. Ми створюємо на платформі сприятливу атмосферу для творчості, підтримуємо нові ідеї, розвиток чудових талановитих людей. Можна переглянути всіх наших учасників та лекторів платформи.
Яка нині ситуація з україномовним кіно?
Тенденція з україномовним кіно продовжує зростати. Мені подобається, як різноголосо зараз звучать фільми, де можна почути й чисту українську мову і діалект. Наприклад, як у «Кайдашевій сім’ї». Мені подобається, коли на екрані можна ідентифікувати не тільки національну, але й регіональну приналежність. І коли я зустрічаю такі картини, то щиро радію цьому українському багатоголоссю.
Як пересічному громадянину доторкнутися до творчості? Куди піти, що прочитати, подивитися?
Кожен може почати писати. Єдине — вам потрібні колеги, партнери, однодумці. І на мою велику радість, в Україні збільшується кількість неформальних кіношкіл, курсів, режисери почали викладати. І, як на мене, це найкращий спосіб, коли ви можете принести свою ідею ментору, людині, яка знає і вміє більше, ніж ви та отримати конструктивні зауваження, осмислити й після того писати/знімати далі. Уважно потрібно дивитися, що пропонує та чи інша кіношкола чи курс — візуально, стилістично, духовно.
Куди піти? Зараз вибір настільки великий, що я б радив насамперед слідкувати за кінофільмами, які мають нагороди на міжнародних кінофестивалях. У нас це можливо завдяки кільком фестивалям — кінофестиваль Молодість, ОМКФ, Тиждень критики, адже саме там концентруються найцікавіші кіно новинки. А ще, раджу слідкувати за прокатчиками, які спеціалізуються на авторському кіно, як то Артхаус Трафік в Україні та за сеансами в кінотеатрі «Жовтень». Такий от кандидатський мінімум.
Фото: Артем Гвоздков
Спілкувалася Катерина Леляк
Читайте також:
У культурного простору немає адвоката на рівні держави: філолог і письменник Остап Українець про мову, освіту та конфлікт бізнесу і культури
Photo Kyiv: Іванна Бертран та Анна Савицька про інклюзивність та розвиток фотомистецтва в Україні