• Про проєкт
  • Контакти
  • Логін
CreativityUA - Official CIAU Media
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
  • Ідеї
  • Інсайти
  • Ремесло
  • Бізнес
  • Люди
  • М’язи
  • Тренди
  • Натхнення
  • Більше
    • Всі новини
    • Відео
    • Спецпроєкти
      • LIONS Live
      • Креативний дайджест
      • Cannes Lions 365
      • Філософський Сад
      • Комунікації для культурних менеджерів
      • Знакові проєкти України
Немає результатів
Переглянути всі результати
Creativity Ukraine
Головна Маркетинг і Комунікації

«Не робіть із творчості Макдональдс»: Андрій Франчук, креативний директор Brain Tank про вигорання в креативі

9 Серпня, 2021
Час прочитання: 2 хв.
A A
«Не робіть із творчості Макдональдс»: Андрій Франчук, креативний директор Brain Tank про вигорання в креативі
Share on FacebookShare on Twitter

Чи є творче вигорання сейозною проблемою? Чи існує воно взагалі? Можливо — це просто модний тренд, яким прикривають свої помилки та небажання розвиватися? Креативний директор групи Brain Tank Андрій Франчук впевнений: завжди є вершини, до яких можна творчій особистості можна і треба прагнути.

Андрій Франчук

Вигорання чи саможаління?

У 1974 році американський психіатр Фрейденбергер для опису психологічного стану виснаження, розчарування і відмови від роботи у волонтерів соціальних служб вперше застосував термін «синдром вигорання співробітників». Довгий час вважалося, що до нього схильні виключно люди соціальних професій: лікарі, вчителі, соціальні працівники тощо. Але в наші дні про вигорання чуєш із кожної праски, і створюється враження, що всі вважають своїм обов’язком якось вигоріти. А вже фахівці креативної сфери і поготів.

Є думка, що вигорання — це висока ціна за високі досягнення. Це булшіт, я з цим категорично не згоден. Моя думка: «вигорання» — це просто ознака лінощів і відсутності мотивації.

Коли багато працюєш, а результат тебе не влаштовує, починаєш здаватися й ухилятися від роботи. Ось ти біг-біг, писав статтю, робив рекламу, придумував ролик, знімав фільм, а в підсумку фігня вийшла. І вже думаєш: «Ну і що далі? Який у цьому сенс?». І починаєш себе поїдати, що це не твоя професія, що ти безрукий ледар. Тут саме час діагностувати у себе модну хворобу— адже Всесвітня організація охорони здоров’я в 2019 році офіційно внесла вигорання в міжнародну класифікацію хвороб.

Але давайте почнемо з того, що раніше суспільство плодило героїв, які все можуть і все розрулять. Рембо чи Роккі нам наказували з екрану: «Не відступати і не здаватися!». Це головний мотиваційний принцип, який надихав людей. Так, завжди були і будуть складні ситуації, буде періодично траплятися фігня, але це можна подолати. Такий був образ для наслідування, і світ транслював цю стійкість духу, витривалість і залізний характер.

Зараз в обігу новий принцип саможалості. Травма — ось запорука суспільної любові. У тебе були проблеми в дитинстві — ти такий молодець, що поділився! Постраждав від токсичності —теж привід носити тебе на ручках. Побував в аб’юзивних стосунках — оплески та овації. А вже вигорання — це само собою, інакше у тебе просто недостатньо тонка душевна організація.

Я, звичайно, перебільшую, але, на мою думку, зараз стало модно зайве рефлексувати свої проблеми і минуле на шкоду поточної реальності. А вигоранням взагалі дуже зручно прикривати свої провтики в кар’єрі.

Одна справа вигорання в рутинних професіях, коли кожен день схожий на попередній і нічого нового не відбувається. Найлегше вигоріти, я думаю, працюючи в Макдональдс, коли ти щодня робиш один і той самий гамбургер та не можеш відступити ні на крок від жорсткого алгоритму дій. Ти день у день ​​складаєш чортів бутерброд і врешті-решт розумієш, що життя проходить і з черговим гамбургером ти стаєш все старішим. Такі однотипні дії дійсно сприяють вигоранню.

Вигорання у творчості? Це власне як?

А ось у творчості мені взагалі складно собі уявити вигорання. Це як? Ти прокидаєшся вранці й думаєш: «Ох, здається, я кожен день придумую одну і ту саму ідею»? Це не привід діагностувати вигорання, а скоріше свідчення того, що ти вперся у свою внутрішню стелю.

Адже у творчості в принципі неможливо досягти кінцевого результату. Тому що це нескінченний процес пошуку й створення чогось нового. У цьому мета й сенс креативу.

Коли починаєш включати цю саможалість, вважай, програв битву. Ти, насправді, перетворив свою творчість на Макдональдс. Тобто ти печеш творчі гамбургери, і медальку тобі за це ніхто не дасть. Не можеш придумати щось нове, ну сорі, тоді треба перекваліфікуватися і йти робити бутерброди. Але давайте не будемо називати це вигоранням.

Ось, наприклад, у футболі є великий Зідан, який виграв три Ліги чемпіонів поспіль як тренер. Ось він може вигоріти, тому що далі вже незрозуміло, чого йому ще хотіти і чого прагнути в професії. Але таких Зіданів за рівнем на планеті від сили чотири, а людей приблизно 7 млрд. Це означає, якщо граєш в футбол і ти ще не Зідан, йди і будь Зіданом. Забудь про вигорання, воно не для тебе.

І якщо ми повернемося до реклами і креативу, зараз українці стали все більше отримувати канських левів. І якщо ти, креативник, отримав усіх канських левів і все, «мішн компліт» — далі нікуди йти, всі гроші зароблені, всі леви отримані. У такому випадку, звичайно, я розумію, дійсно можна прийти і сказати: «Все, вигорів. Буду сидіти вдома. Зміню спеціальність. Вирощуватиму виноград». Але якщо вранці ти прокинувся і не побачив себе в шорт-листі канського лева, то говорити про вигорання безглуздо, нерозумно і абсолютно нерелевантно.

І якщо це тебе не мотивує, то або ти не з цієї спеціальності, або міняй внутрішню мотивацію. Ось, напевно, вся формула антивигорання.

Рецепт проти вигорання — зміни

Так, у Brain Tank ми багато разів стикалися з вигоранням у співробітників. Я зазвичай пропоную: «Хлопці, просто візьміть і зробіть зовсім інший проєкт. Поставте собі новий челендж. Вийдіть із зони своєї компетенції і спробуйте діаметрально протилежне».

Зовсім нещодавній подібний випадок. Так, людина була втомлена. Хотіла не просто звільнитися, а піти у творчу відпустку на півроку-рік. Але вдалося змінити вектор — і вона розкрилася зовсім по-новому. Її зараз дуже важко вигнати додому з офісу, тому що її пре від роботи.

Моя думка, що єдина можливість залишатися у формі в сфері реклами — це постійно міняти те, що ти робиш, брати нові виклики, експірієнс. І мати стійку внутрішню мотивацію постійно розвиватися: читати, дивитися, ставити нові цілі.

Сьогодні ти хочеш бути кращим у Києві. Завтра — найкращим в Україні. Післязавтра ти хочеш бути, як ті хлопці. Потім, щоб усі прагнули бути тобою. Так, це вимагає просто неймовірних зусиль. Іноді на цьому шляху ти втомлюєшся і починаєш себе накручувати, що все навколо погано. А тут ще й ВООЗ підкидає ідею, що насправді це вигорання, хлопці. І ти такий: «О, точно, вигорання! Чому б не похворіти?».

У творчих спеціальностях потенціал для розвитку є завжди. Можна себе спробувати якщо не в принтах, то в роликах; якщо не в роликах, то в концепціях; якщо не в концепціях, то в стратегіях; якщо не в стратегіях, то в банерах; якщо не в банерах, то в діджитал… Мільйон варіантів! Це гігантська сфера: соціальні проєкти, комерційні проєкти, державні проєкти.

І, якщо чесно, в українському рекламному бізнесі я ще не зустрічав «Зідана в креативі», про якого можна було б сказати: «Ось, людина спробувала все, досягла всіх вершин, хотіти їй більше нічого, тому вона вигоріла».

Мій особистий лайфхак, як боротися з вигоранням: встаєш вранці й думаєш, а що я зроблю сьогодні. Якщо ти подумав, що нічого хорошого, крім ниття, то треба лягати спати і прокидатися знову. І потім думати, що не так, чому моє життя проходить так марно. Якщо я не можу за день на роботі зробити нічого нового, то значить, щось зі мною або з моїми цілями не так.

Вигорання в креативі трапляється, коли в людини одне і те саме завдання, вона його  виконує механічно і не виходить із зони своїх творчих можливостей. Хоча за великим рахунком немає жодних лімітів — потрібно просто брати і робити. І якщо щось не виходить, можна просто зупинитися. А можна продовжити пробувати, пробувати, пробувати. І тоді зрештою результат обов’язково буде.

Фото на головній: Jurij Kenda


Читайте також:

Чому ви не такі креативні, як хотілося б думати

Євген Миронюк, керуючий партнер Brain Tank: Чому Цезар може навчити маркетолога

Теги: креативмотиваціяпрофесійне вигорання

СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ

Поезія фінансової моди або мистецтво банків на “Мистецькому Арсеналі”
Бізнес та Інновації

Поезія фінансової моди або мистецтво банків на “Мистецькому Арсеналі”

6 Червня, 2025

Мистецтво – це не лише про красу, а й про зміст. А фінансова грамотність – не лише про цифри, а й про стиль життя. У травні 2025 року кампанія «Financial...

Читати даліDetails

Ти не ти, коли голодний: нова рекламна кампанія Snickers з Жозе Моурінью

Оголошено переможців Київського Міжнародного Фестивалю Реклами 2025

РЕКОМЕНДОВАНО

Інсайти

Принципи понад процеси: новий посібник WFA та VoxComm щодо вибору агенції

25 Червня, 2025
Бізнес та Інновації

«Спільний успіх – справа кожного»! MAKE SENSE створили комунікаційну кампанію для УКРПРОМІНВЕСТ-АГРО

17 Червня, 2025

БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ

Effie Ukraine 2025: 93 шанси на визнання ефективності
Інсайти

Effie Ukraine 2025: 93 шанси на визнання ефективності

25 Червня, 2025
Фонд «Підтримай Третю штурмову» та Projector запустили відкритий бриф на створення постеру для всеукраїнської кампанії
Відповідальність

Фонд «Підтримай Третю штурмову» та Projector запустили відкритий бриф на створення постеру для всеукраїнської кампанії

26 Червня, 2025

Про медіа

CreativityUA – ми пишемо про креатив, що трансформує бізнес, змінює людину та розвиває суспільство. Надаємо можливість брендам та особистостям ділитись досвідом та цікавою інформацією. Тримаємо в курсі важливих новин креативних індустрій і надаємо майданчик для поширення свіжих думок.

Тематичні напрями

  • Творчість і дизайн
  • Бізнес та Інновації
  • Маркетинг і Комунікації
  • Культура і Життя
  • Наука і Технології
  • Розвиток і Ефективність
  • Суспільство та Держава
  • Фестивалі та можливості
  • Відповідальність

Контакти

Відділ реклами

Імейл редакції

+380 44 221 6131

Новини Каннських Левів в Україні

Cannes LIONS 365  |  LIONS Live

Подкаст Creative Digest

Soundcloud  |  Apple Podcasts |  Google Podcasts

Ми у соцмережах

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Політика конфіденційності

З поверненням!

Увійдіть з логіном Facebook
Увійдіть з логіном Google
OR

Увійти в обліковий запис

Забули пароль?

Відновіть свій пароль

Будь ласка, введіть своє ім'я користувача або адресу електронної пошти, щоб скинути пароль.

Увійти
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • РУБРИКИ
    • Ідеї
    • Інсайти
    • Ремесло
    • Бізнес
    • Люди
    • М’язи
    • Тренди
    • Натхнення
  • ТЕМАТИКА
    • Маркетинг і Комунікації
    • Бізнес та Інновації
    • Творчість і дизайн
    • Культура і Життя
    • Розвиток і Ефективність
    • Наука і Технології
    • Суспільство та Держава
    • Фестивалі та можливості
  • СПЕЦПРОЄКТИ
    • Cannes Lions 365
    • LIONS Live
    • Креативний дайджест
    • Філософський Сад
    • Комунікації для культурних менеджерів
    • Знакові проєкти України
  • ТИП МАТЕРІАЛУ
    • Новини
    • Добірки
    • Історії
    • Точка зору
    • Інтерв’ю
    • Аналітика
    • Відео
    • Події

© 2021 CreativityUA | Офіційне медіа Асоціації Креативних Індустрій України | CIAU

Цей вебсайт використовує файли cookie. Продовжуючи користуватися цим вебсайтом, ви даєте згоду на використання файлів cookie. Відвідайте сторінку Політика конфіденційності.