Чому нам завжди здається, що вихідні завершуються ще до того, як взагалі почалися? Люди, як правило, рефлекторно припускають, що веселі події — наприклад, канікули — пройдуть дуже швидко.
Чи виникало у вас колись відчуття того, що омріяна відпустка завершиться до ще до початку? Якщо так, ви не самотні.
У нещодавніх дослідженнях, які проводили Габріела Тонієтто, Сем Магліо, Ерік ВанЕппс було виявлено, що близько половини опитаних людей вказали, що переживають, адже розуміють, що заплановані поїздки закінчаться, як тільки розпочнуться.
Це відчуття має назву «ефект пульсацій». Він може змінити ваше планування подорожей. Наприклад, мозок буде посилати сигнал, про передчасне й неминуче завершення відпочинку, через що ви відмовитесь від додаткових заходів. Водночас ви, швидше за все, поласуєте дорогою вечерею, тому що хочете максимально використати той час, який, на вашу думку, ще є. Звідки ця тенденція? І чи можна цього уникнути?
Бажане завжди недосяжне
Коли люди з нетерпінням чекають чогось, вони, як правило, хочуть, щоби це відбулося якомога швидше і тривало довше.
Для дослідження було обрано День подяки, адже більшість жителів США святкують його, але не всі з нетерпінням чекають на нього. Хтось обожнює щорічні сімейні посиденьки. Інші (через стрес від приготування їжі, нудного прибирання чи тривоги від сімейної драми) бояться цього.
За день до самого свята в інтернеті було опитано 510 людей, яких попросили відповісти на 2 питання: щодо очікуваності та швидкості настання свята. Для цього користувачам надали 100-бальну систему, у якій 0 — означав дуже короткий термін часу, 100 — дуже довгий (до місяця). Результат був цікавим: опитувані, котрі чекали на свято, думали, що «день х» настане не скоро й закінчиться вкрай швидко.
Мислення в годинах і днях
Метою стало зображення, як ці судження можуть змінити наше уявлення про тривалість події. Для прикладу, двом групам людей показали два відео по 5 хвилин кожне. Першій групі одне відео схарактеризувати, як розважальне, а інше ніяк не коментували. Другій же групі навпаки закцентували на тому, що одне відео буде вкрай нудним. Після перегляду учасники зазначали, що комедійне відео було коротшим за хронометражем, ніж нудне.
Ця знахідка дає підґрунтя для дослідження упереджене сприйняття: зосередитися на фактичній тривалості. Хоча це звучить тривіально й, очевидно, ми часто покладаємось на свої суб’єктивні почуття, а не об’єктивні міри часу, коли вирішуємо, як довго проміжок часу буде відчуватися і як його найкраще використовувати.
Читайте також:
Universal Everything запускає нескінченне дефіле, згенерованих комп’ютером персонажів