Верховна Рада прийняла у першому читанні законопроєкт №5094 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення законодавчого регулювання у галузі зовнішньої реклами». За це рішення проголосували 334 народних обранця.
Як зазначила авторка законопроєкту, народна депутатка і заступниця голови Верховної Ради України Олена Кондратюк, мета документу — впорядкувати хаос у зовнішній рекламі в українських містах, на вулицях і автошляхах, а також консолідувати всі норми щодо зовнішньої реклами в одному базовому законі, чітко прописавши вимоги видачі дозволів для розміщення зовнішньої реклами.
«В історичних частинах міст більше не повинно бути засилля рекламних конструкцій. Буде налагоджена система закриття “сірих” та непрозорих розміщень зовнішньої реклами. Я дуже сподіваюся, що у наших містах та обласних центрах на 50% зменшиться кількість рекламних конструкцій», — наголосила Олена Кондратюк.
Мета
Метою законопроєкту є створення сприятливих правових умов для покращення благоустрою населених пунктів та їх підприємницького середовища шляхом комплексного законодавчого врегулювання питань, пов’язаних з розміщенням зовнішньої реклами. Проєкт уточнює поняття «зовнішня реклама», «внутрішня реклама», «реклама на транспортних засобах». Серед низки завдань законопроєкту, зокрема, є запровадження єдиного законодавчого порядку та врегулювання комплексної процедури видачі (відмови у видачі, анулювання, переоформлення, продовження строку дії) дозволів на розміщення зовнішньої реклами, справляння плати за користування місцями розміщення зовнішньої реклами, демонтажу самовільно встановлених рекламних конструкцій.
Стаття 5 закону «Про рекламу» розширена двома пунктами:
«7. Національний фільм або серіал, підготовлений за підтримки спонсора, повинен бути означений за допомогою титрів чи заставки з іменем або найменуванням та знаком для товарів і послуг спонсора на початку та/або наприкінці національного фільму або серіалу.
8. В рекламі національних фільмів або серіалів та заходах, пов’язаних із їх популяризацією, дозволяється наводити інформацію рекламного характеру про спонсора та/або його товари, з відображенням імені або найменування та знаку для товарів і послуг спонсора національного фільму або серіалу, підготовленого за підтримки спонсора, а також спонсора реклами національних фільмів або серіалів та заходів, пов’язаних із їх популяризацією».
Також додано пункт в статтю 12 цього ж закону:
«6. Розповсюджувачі зовнішньої реклами, діяльність яких не фінансується з державного або місцевих бюджетів, звільняються від плати за користування місцями, що перебувають у державній або комунальній власності, на період розповсюдження соціальної реклами на замовлення державних органів таабо органів місцевого самоврядування на засобах зовнішньої реклами, які розміщені у таких місцях».
Крім того в проєкті значно розширені пункти 3-4 статті 16 про заборону розміщення зовнішньої реклами:
- на пішохідних, велосипедних доріжках та алеях;
- на опорах дорожніх знаків, засобів світлофорного регулювання та будь-яких технічних засобах організації дорожнього руху, на підтримуючих, опорних та інших елементах контактної мережі, на засобах та обладнанні (у тому числі опорах) зовнішнього освітлення, на мостах та естакадах;
- на висоті менш ніж 5 метрів від поверхні дорожнього покриття, якщо її нижній край виступає за межі краю проїжджої частини;
- поза населеними пунктами на відстані менш ніж 5 метрів від краю проїжджої частини.
- ближче ніж за 50 метрів від залізничних переїздів в населених пунктах та ближче ніж за 100 метрів від залізничних переїздів поза межами населених пунктів.
- що відтворює зображення дорожніх знаків або має схожість (за зовнішніми ознаками, зображенням чи звуковим ефектом) з технічними засобами організації дорожнього руху, попереджувальними та спеціальними звуковими сигналами, а також створює ефект присутності на дорозі пішоходів або транспортних засобів;
4. Забороняється розміщення зовнішньої реклами на об’єктах культурної спадщини національного значення, крім випадків виконання робіт з реставрації чи ремонту будівель, споруд (витворів), що є пам’ятками національного значення, у цілях залучення коштів для забезпечення збереження відповідних пам’яток. У таких випадках зовнішня реклама розміщуються виключно на тимчасових конструкціях (риштування, захисні огорожі тощо), що встановлюються на період виконання таких робіт за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини.
Додатки та уточнення
Проєкт також визначає комплексний законодавчий порядок розміщення зовнішньої реклами у новому розділі ІІ1 «Розміщення зовнішньої реклами». Крім того пропонуються зміни до низки законів України: «Про благоустрій населених пунктів», «Про автомобільні дороги», «Про охорону культурної спадщини», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» тощо.
Відповідно до законопроєкту, кожен білборд (бігборд, рекламний щит) отримає спеціальний QR-код, за допомогою якого громадяни зможуть відслідковувати, кому належить рекламна конструкція, та хто розміщує на ній рекламу.
«Я впевнена, що такі заходи призведуть до підвищення якості та ефективності реклами. Дуже дякую профільному комітету парламенту, співавторам законопроєкту, які представляють різні фракції, та усім, хто долучився. Разом ми робимо важливий крок на шляху європейської інтеграції України», — зазначила Олена Кондратюк.
3 березня 2021 року Рада в першому читанні ухвалила законопроєкт №3427 «Про внесення змін до Закону України “Про рекламу” щодо протидії дискримінації за ознакою статі». Проєкт закону підтримали 266 народних депутатів.