UNFPA Україна спільно з кар’єрним медіа Happy Monday розробили та представили українським бізнес-компаніям «Чекліст для попередження дискримінації під час рекрутингу». Документ було розроблено в межах проєкту «Трамплін до рівності», що реалізується за фінансової підтримки Швеції в Україні.
Гендер і рекрутинг
Гендерночутливий рекрутинг — відносно нова, але надзвичайно актуальна тема для України. Згідно з даними дослідження, що було проведене Info Sapiens в січні 2021 року на замовлення Фонду народонаселення ООН, 56% українців старше 14 років вважають, що існують професії, які підходять виключно для чоловіків або жінок. 79% пояснюють існування «чоловічих» та «жіночих» професій різними гендерними чинниками: традиційна суспільна думка (38%), різне виховання дівчат і хлопців (29%), різні професійні орієнтації (25%).
Запровадження гендерночутливого рекрутингу в компаніях дозволить забезпечити:
- 1) рівні можливості чоловіків та жінок на етапі пошуку роботи та подачі резюме;
- 2) рівні права та можливості професійної реалізації, в тому числі сприятиме зменшенню розриву в оплаті праці чоловіків та жінок;
- 3) зменшення рівня стереотипного сприйняття професій;
- 4) гендерний баланс персоналу компаній тощо.
Мануал для ейчарів
Розроблений чекліст допоможе рекрутерам чітко та професійно сформулювати опис вакансії, заздалегідь продумати процес відбору та анонсування вакансії, коректно оцінювати подані резюме та аналізувати портфоліо кандидатів та кандидаток, а також уникати дискримінаційних питань під час інтерв’ю.
«Якщо ми чогось не бачимо або не усвідомлюємо, це не означає, що проблеми не існує. Щоб виключити цей дискримінаційний аспект, який часто має місце у процесі працевлаштування, ми маємо замислитися про ефективність кожного етапу, переглянути ці сталі норми, почати дивитися ширше. У розробленому спільно з UNFPA Україна документі ми спробували дати поради та показати можливості для більш толерантного та чутливого процесу працевлаштування. Ми впевнені, що впровадження таких процесів допоможе не тільки кандидатам та кандидаткам відчувати себе більш гідно в процесі працевлаштування, а і дозволить роботодавцям знайти нові джерела для пошуку талантів, посилити власні позиції на ринку та зробити крок назустріч рівним можливостям для кожного», — вважає Анна Мазур, засновниця і керівниця кар’єрного медіа Happy Monday.
«Фонд ООН у галузі народонаселення активно працює з бізнесом щодо розробки та впровадження політик гендерної рівності в компаніях. Першим кроком було створення бізнес-коаліції та підписання Декларації задля гендерної рівності та запобіганню домашньому насильству у 2019 році. Ми переконані, що забезпечення гендерної рівності в компаніях є одним із чинників її успішності. Наразі ми активно працюємо із підписантами Декларації, кількість яких на сьогодні вже складає 31 компанію, в кількох напрямках. Зокрема, просування декретних відпусток серед чоловіків, боротьба з домашнім насильством та впровадження гендерночутливого рекрутменту. Наступний етап – надання експертної допомоги для проведення гендерного аудиту серед зацікавлених компаній», — каже Лала Зінкевич, керівниця проєкту «Трамплін до рівності», UNFPA Україна.
Законом заборонено дискримінувати людей за ознаками статі, віку, гендерної ідентичності, сексуальної орієнтації тощо. Але як із цим справи на практиці? Чи існує рекрутинг без дискримінації в українських реаліях? Про те, як українські компанії боряться з ейджизмом на робочому місці, читайте в матеріалі на Creativity.ua