Протягом всієї історії мистецтва людей цікавила природа: водяні лілії, соняшники, зоряні ночі… Безмежне різноманіття світу рослин і тварин було невичерпним джерелом натхнення для митців і спонукало їх до творчої інтерпретації ландшафтів зі своєї суб’єктивної точки зору. Від велетенських грибів, що ростуть зі стелі, до безмежного простору в кімнатці на чотири квадратних метри – пропонуємо вашій увазі дев’ять арт-інсталяцій, які дозволяють хоча б подумки зануритися у природу.
To a raven and the hurricanes which bring back smells of humans in love from unknown places (Petrit Halilaj)
Влітку 2020 року митець із Косово Петріт Халілай перетворив Кришталевий палац, що в Мадриді, на велетенське гніздо, сплетене з гігантських квітів. Ця інсталяція сполучається з парком навколо палацу: вікна у парк широко прочинені, а навколо розташовані годівнички, щоб прикликати до інсталяції птахів та інших тварин, які живуть в парку.
Upside Down Mushroom Room (Carsten Höller)
У цьому лабіринтоподібному коридорі глядачів дезорієнтують велетенські гриби, що ростуть зверху вниз зі стелі. Ця імерсивна експозиція німецького художника Карстена Хьоллера розташована в Мілані на території кампусу культурної організації Fondazione Prada.
Borderless (TeamLab)
Токійський Музей цифрового мистецтва, створений будівельною компанією MORI Building, приділив аж 10000 квадратних метрів під тривимірну експозицію японського творчого колективу «ультратехнологів» TeamLab. Вона розмиває межі між природою, мистецтвом та відвідувачами, своєрідно відтворюючи світ природи. Інсталяції змінюються в реальному часі у відповідь на дії глядачів, генеруючи щоразу нові картини.
Casa Tomada (Rafael Gómezbarros)
В лондонській Галереї Саатчі колумбійський художник Рафаель Гомезбаррос встановив варіацію свого більш ніж 10-річного проєкту «Захоплений будинок». Сотні велетенських мурашиних скульптур «повзають» стінами та стелею галереї. Раніше ці мурахи час від часу розповзалися вулицями, утворюючи вуличні арт-інсталяції та обсідаючи публічні будівлі і монументи. Втім, в закритому приміщенні галереї велетенські розміри комах відчуваються набагато гостріше.
Flower Obsession (Yayoi Kusama)
Інтерактивна інсталяція японської мисткині Яйої Кусами, представлена у 2018 році на виставці NGV Triennial в Мельбурні, розпочиналася як цілком звичайна кімната з непоказними меблями. Але поступово зусиллями відвідувачів її докорінно перевтілив «вірус» червоних квітів.
Dear To Me (Gerda Steiner, Jörg Lenzlinger)
В 2017 році в культурному центрі Kunsthaus Bregenz, архітектор Петер Цумтор, який його спроєктував, організував експозицію, покликану створити простір для споглядання, роздумів та медитації. На верхньому поверсі відвідувачі опинялися у фантастичному саду, створеному дуетом швейцарських митців Гердою Штайнер і Йоргом Ленцлінгером. Вони заповнили простір делікатними рослинними композиціями, підвішеними із залитої світлом стелі.
Isolation (Fabian Knecht)
В 2019 році німецький митець Фабіан Кнехт презентував «Ізоляцію» – білий павільйон, який звели, щоб зафіксувати живу природу і перетворити ландшафт на інтер’єр. Зовні може здатися, що все це – кілька зал з інсталяціями на тему природи, але насправді це – споруда, якою накрили куточок природи. Тобто вона ізолює ландшафт і об’єктифікує його.
Stage of Mind (Jeeyoung Lee)
Корейська мисткиня Джи-Юн Лі перетворює свою студію площею чотири квадратних метри на паралельні всесвіти. Майже в кожній сцені можна побачити фантастичні лабіринти з велетенськими квітами, листям і травами. Кожна композиція є візуальним втіленням думок та переживань мисткині.
Two Orchids (Isa Genzken)
Замикають добірку велетенських арт-інсталяцій дві височенні металеві орхідеї (8,5 та 9,5 метрів заввишки), повз які влітку 2016 року проходили всі, хто вибиралися на природу до нью-йоркського Центрального парку і входили у нього з південного сходу. Ці витвори німецької скульпторки Ізи Генцкен видаються гнучкими та тендітними попри весь свій сталевий каркас.