Як показують результати січневого соціологічного опитування* компанії Research & Branding Group, на початку 2021 року половина українців (51%) в якості джерела інформації надають перевагу Інтернету, тоді як телебаченню – 44%
Те, що ефективно працює в онлайн, вже навряд чи повернеться в оффлайн у повному обсязі. Багато аспектів життя будуть перенесені у віртуальний світ. Технології і програмне забезпечення для цих цілей стануть розвиватися значно швидше. На вістрі цифрового прогресу знаходяться засоби масової інформації і комунікації.
Головне джерело інформації
Як показують результати січневого соціологічного опитування*, на початку 2021 року половина українців (51%) в якості джерела інформації надають перевагу Інтернету, тоді як телебаченню – 44%. Радіо і пресі надають перевагу сумарно всього 2% жителів України. Слід зазначити, що вперше в Україні частка тих, хто надає перевагу Інтернету, як джерелу інформації, перевищила число тих, хто надає перевагу телебаченню.
Роль соціальних мереж
Особливе місце серед інтернет-ресурсів посідають соціальні мережі. Вони почали активно завойовувати прихильників на початку 2000-х. Тоді в США були запущені LinkedIn, MySpace і Facebook. Саме останній на сьогоднішній день є найбільшою соцмережею як у світі, так і в Україні, де користувачами Facebook є 59% жителів країни. У трійку найбільш поширених в Україні соцмереж входять також YouTube (43%) та Instagram (30%). Стрімко нарощує свою популярність в Україні Telegram (17%), кількість користувачів якого з 2018 року зросла втричі, тоді як число користувачів Однокласників (5%) і Вконтактє (3%) з 2018 року в Україні найбільш істотно скоротилося. Також кожен двадцятий українець (6%) має аккаунт у Twitter.
Месенджери не тільки для комунікації
Особливо активно з початку пандемії коронавірусу розвивався такий вид комунікації, як месенджери. Причому не лише в якості засобів комунікації (як замислювалося спочатку), але й як засоби масової інформації. Найбільш популярним месенджером в Україні є Viber (57% користувачів). До трійки лідерів також входять Facebook messenger (37%) і Telegram (20%). Майже кожен десятий українець користується What`s up (9%) і Scype (8%).
У кінці 2010-х – на початку 2020-х років ряд месенджерів об’єднали в собі функції обміну повідомленнями з рисами соціальних мереж, а також інформаційних каналів, які фактично стали паралельним світом і головним джерелом інформації для багатьох жителів планети. У даний час вже загальновизнаним є їх вплив на формування громадської думки. В Україні на сьогоднішній день лише чверть жителів країни (25%) не використовують чати / канали месенджерів як джерело інформації. Всі інші – використовують.
Чати впливають на думки кожного четвертого
Кожен четвертий українець (26%) визнає, що чати / канали месенджерів справляють певний вплив на формування їх особистої думки з тих чи інших питань, а для кожного десятого (11%) цей вплив є визначальним. У той же час на формування думки 22% жителів України чати / канали месенджерів жодним чином не впливають, а ще 16% – не визначилися.
В цілому ж майже половина українців (46%) визнають певний вплив соцмереж і месенджерів на соціально-політичні процеси в Україні, а ще 13% вважають його визначальним. Не вважають, що соцмережі і месенджери впливають на соціально-політичні процеси в країні 18% жителів України, а ще 23% – не визначилися.
*Опитування проводилося у період з 20 січня по 1 лютого 2021 року. Опитано 1802 респонденти у віці від 18 років і старше. Вибірка репрезентує населення України за статтю, віком, типом населеного пункту і регіоном проживання (за винятком непідконтрольних територій Донецької і Луганської областей, АР Крим, і м. Севастополь). Метод опитування – особисте формалізоване інтерв’ю (face-to-face). Максимальна похибка вибірки не перевищує +/-2,4%.
Автор: Олексій Ляшенко, кандидат історичних наук, аналітик Research & Branding Group
Фото в заголовку: unsplash.com