4-6 вересня в Рівному відбудеться House of Europe Festival — Фестиваль креативності, інновацій та підприємництва. Серед спікерів — українські та європейські підприємці, менеджери: Юнгер Енненінгер з Центру креативних індустрій Мюнхена, Євгенія Яцута з RadioactiveFilm, засновник The Naked Room Марк Вілкінс та інші (повна програма фестивалю тут). Окрім форумної частини, яка запланована на 4 вересня, під час фестивалю також пройде пітчинг українських креативних стартапів і шоукейс діючих креативних бізнесів з України та ЄС. А 5 та 6 вересня відбудеться перегляд українського кіно, анімаційних фільмів та рекламних кейсів на літній естраді «Зеленка» в парку Т.Г. Шевченка у Рівному.
Редакція creativity.ua поспілкувалась з організаторками House of Europe Festival про концепцію «онлайн + офлайн», спікерів та місію цієї події. А також про те, чого не вистачає для розвитку української креативної спільноти в регіонах.
В Україні достатньо велика кількість івентів/конференцій/вебінарів (особливо зараз і особливо в онлайні). Навіщо країні ще одна подія? Розкажіть, як виникла ідея проведення Фестивалю креативності, інновацій та підприємництва?
Ольга Запорожець, керівниця інформаційно-координаційного хабу та регіональних програм House of Europe: House of Europe — це програма Європейського Союзу, створена з метою підтримки професійного та творчого обміну між українцями та їхніми колегами в країнах ЄС. Одним з головних фокусів програми House of Europe є підтримка сектору культури та креативних індустрій. Ми в команді розуміємо, що Україна не обмежується Києвом. Україна — це тисячі міст, містечок і сіл. Хочемо, щоб вони також долучилися до європейських проєктів, і тому йдемо до них inter alia з House of Europe Festival — фестивалем креативності, інновацій та підприємництва.
Чому фестиваль проводиться у Рівному?
Ольга Запорожець: Ми проти монополії великих міст на гучні події, тому для першого House of Europe Festival обрали Рівне. Наступні роки подорожуватимемо з фестивалем в інші обласні центри. Разом із місцевою креативною спільнотою ми зберемо локальних, регіональних та європейських підприємців, власників стартапів, маркетологів, урбаністів й урядовців.
Цього року в Рівному з європейської сторони будуть спікери з Німеччини, Італії, Фінляндії, Великобританії, Румунії. З української сторони — з Рівного, Києва, Львова, Івано-Франківська та Луцька. Віримо, що для Рівного та екосистеми креативних індустрій цього міста House of Europe Festival буде великою, гучною та важливою подією, поштовхом для подальшого розвитку креативної спільноти та консолідованих дій задля розвитку цих індустрій локально.
У чому основна місія та цілі фестивалю?
Ольга Запорожець: House of Europe Festival — щорічний фестиваль, що збирає креативну спільноту для знайомств і обміну досвідом. У програмі виступи експертів з Європейського Союзу та України на тему інновацій, фінансових та юридичних аспектів ведення креативного бізнесу, бізнес- та комунікаційних стратегій, пошуку інвесторів, партнерів та клієнтів.
Важливою складовою фестивалю є персональні консультації від бізнес-тренерів, стратегів, юристів, фінансистів для креативних підприємців, також презентації найцікавіших локальних українських і європейських креативних бізнесів, та Creative Business Cup — конкурс креативних стартапів, переможець якого представлятиме Україну на глобальному конкурсі креативних стартапів в Копенгагені наступного червня.
Учасникам фестивалю також пропонується дізнатися про грантові можливості House of Europe та інших програм Європейського Союзу, познайомитися з колегами й потенційними бізнес-партнерами, зарядитися та надихнутися.
Цього року фестиваль завершується реальними кейсами зі світу креативних індустрій: це презентація small press видавництва IST Publishing та «Човен», які стали переможцями грантів на переклад House of Europe, показ найкращої світової анімації від Linoleum Contemporary Animation and Media Art Festival, засновниця якої стала переможницею програми грантів індивідуальної міжнародної мобільності від House of Europe, а також два кінопокази — українсько-європейські копродукції «Вулкан» та «Коли падають дерева» від Arthouse Traffic, організації-грантера програми грантів міжнародної співпраці від House of Europe. Подарунком фестивалю є показ світових шедеврів Cannes Lions у партнерстві з Асоціацією креативних індустрій України та ексклюзивні екскурсії таємничими підземеллями Рівного в парку імені Шевченка — проєктом, що став можливим завдяки підтримці Європейського Союзу.
Кому буде корисно відвідати подію?
Ольга Запорожець: Подія є цікавою для всіх, хто є креативним підприємцем або збирається ним стати, а також для ширшої аудиторії, дотичної до сфери креативних індустрій. Сама сфера охоплює архітектуру, фешн, дизайн, перформативні та візуальні мистецтва, фотографію, ремесла, музика та кіно, видавничу справу та літературу, медіа, телебачення та радіо, рекламу, розробку комп’ютерних ігор, музеї та галереї, креативні хаби та фестивалі.
Розкажіть про спікерів фестивалю: хто вони, за якими критеріями їх відбирали?
Ольга Запорожець: Фестиваль розпочинається панельною дискусією, де разом із запрошеними спікерами ми шукатимемо формулу функціонування та розвитку креативних індустрій та думатимемо над тим, що потрібно зробити владі, великому бізнесу, інвесторам, креативним майданчикам та, власне, креативним підприємцям задля того, щоб ефективно взаємодіяти між собою. На цю панельну дискусію запрошено Юргена Еннінгера — керівника Центру експертності в сфері культури та креативних індустрій міста Мюнхена (Німеччина), Юрія Филюка — ідейника та керівника інноваційного парку Промприлад.Реновація в Івано-Франківську (Україна), та Надію Гладкевич — керівницю групи компаній РЕНОМЕ, що започаткувала «Платформу взаємодій «Простір» у Рівному — місце зустрічі та професійного росту для креативних підприємців міста.
Панельну дискусію продовжать виспупи в стилі TED від Марка Вілкінса (The Naked Room, режисер / Швейцарія, Україна), Паоло Монтемурро (Materahub / Італія), Євгенії Яцути (Radioaktive Film / Україна), Моніки Александру (Startarium / Румунія), Марини Чиж (Fuelfinance / Україна), Глєба Мальцева (Fundwise / Естонія), Дмитра Андрєєва (MOON Studio / Україна), Іларіона Томаровам (Василь Кісіль і партнери / Україна), Маріанни Макі-Теері (Futures Platform / Фінляндія).
Шоукейс креативних бізнесів буде представлений розповідями креативних підприємців з Берліна, Гельсинкі, Лондона, Рівного, Луцька та Києва
З якими труднощами ви зіткнулися при підготовці фестивалю?
Ольга Запорожець: Єдині труднощі організації фестивалю полягають в тому, що ми всі живемо в часи пандемії. Наша команда постійно моніторить ситуацію та на момент проведення фестивалю, знає, що Рівне — це жовта зона. Про це ми дізналися за тиждень до фестивалю. Відповідно, адаптували всі наші офлайн-активності під вимоги діючої постанови Кабміну №641 від 22 липня про умови поводження в часи карантину для жовтої зони. Всі наші активності проводитимуться на свіжому повітрі. Місця для сидіння будуть промарковані та на безпечній відстані. Кількість людей, які зможуть відвідати фестиваль офлайн, буде обмежена. Відвідувачам видаватимуться маски та антисептики. Для тих, хто не зможе потрапити офлайн 4 вересня на форумну частину фестивалю, організуємо якісний стрім з 5-ти камер та синхронний переклад. На 5-6 вересня, креативну частину фестивалю, маємо відкриті реєстрації. Ця частина проходитиме офлайн також, але без стріму. Запрошуємо рівнян та гостей, які завітають до Рівного, на презентацію книг, перегляд кіна, анімації та реклами на Зеленку!
З яких інструментів та каналів складається промо події? Що з цього працює найкраще?
Ірина Мороз, членкиня ГО «Платформа взаємодій «Простір»: Ми комунікуємо з нашою аудиторією через соціальні мережі — сторінку Facebook та профіль Instagram організаторів, де більш детально знайомимо з програмою фестивалю, спікерами та історіями успішних стартапів.
Звичайно, нас підтримують ЗМІ. Так, із Радіо ТРЕК ми почали спільний медіапроєкт Creative City Rivne, де публікуємо розгорнуті інтерв’ю із учасниками фестивалю (спікери, стартапери), розповідаємо про можливості для креативного сектору від House of Europe та опрацьовуємо експертні оцінки й поради, щоб зробити рідне місто креативнішим та відкритішим. Одним словом — промоція із користю для людей.
І, звісно ж, приємно бачити у місті нашу яскраву відеорекламу та плакати із крутим, концептуально продуманим дизайном.
Найкраще все працює в симбіозі. Також дуже важливо мати теплі контакти із потенційними учасниками та особисто розповідати їм про фестиваль і все грандіозне, що ми готуємо.
Ви одразу вирішили робити «гібридний» формат івенту (онлайн + офлайн)? Чи ви до останнього сподівались, що проводитимете фестиваль офлайн?
Олена Білик, керівниця проету House of Europe Festival в Рівному, членкиня правління ГО «Платформа взаємодій «Простір»: Готуватися до фестивалю ми розпочали ще у січні. Спочатку планували провести фестиваль 6 червня. Це мав бути офлайн-формат. Але у світі сталася коронакриза. Досить складно було прийняти рішення про перенесення фестивалю на вересень. Все ж ми вирішили його не відміняти, а провести у гібридному форматі офлайну та онлайну. Тепер це вже не просто один івент, а два: онлайн не просто доповнює офлайн. Онлайн + офлайн — це два повноцінних івенти для двох різних аудиторій. Відповідно, для підготовки онлайну необхідна серйозна технічна підтримка, а не (як можна було собі дозволити раніше) з айфоном, штативом та петличкою.
В процесі підготовки ми мали більше запасних планів на свій івент, ніж на все своє життя.
Наскільки доречним є, на вашу думку, проведення івенту (навіть частково) офлайн, у той час як багато інших подій, конференцій, концертів скасовують через загострення ситуації з коронавірусом?
Ольга Запорожець: За внутрішньою інформацією нашої організації в умовах пандемії ми будемо жити щонайменше до початку літа наступного року. Це ще 10 місяців у додачу до тих 6-ти місяців, які ми вже відсиділи на карантині. Так, можна далі сидіти та нічого не робити, а можна навпаки — діяти в рамках закону, рекомендацій МОЗ та з подвійною мотивацією займатися улюбленою справою: незважаючи ні на що, створювати майданчики для спільної дії між ЄС та Україною, сприяти обміну досвідом та знаннями, налагоджувати зв’язки.
Розкажіть, в якому стані креативні індустрії в регіонах, спираючись на власний досвід роботи у цьому напрямку? Чого не вистачає для розвитку та підтримки регіональної креативної спільноти? Що вже робиться у цьому напрямку і що планується зробити? І як у цьому допоможе фестиваль?
Олена Білик: Для розвитку креативної спільноти необхідне створення локальних форм просторової організації креативної індустрії — креативні простори: арт-об’єкти, творчі лабораторії, майстерні, відкриті простори, лофти і неолофти, локальні онлайн-центри, креативні інформаційні платформи. ГО «Платформа взаємодій «Простір» — громадська організація з Рівного, яку я представляю, — працює з креативними індустріями в регіоні вже третій рік поспіль. «Простір» став тим майданчиком, що об’єднує навколо себе креативну спільноту та спонукає її до розвитку. А фестиваль перш за все стане майданчиком для нетворкінгу та інструментом для натхнення.
Фестиваль підтримує Європейський союз.
Сайт фестивалю.
Нагадаємо також, що 14 вересня Національне бюро програми ЄС «Креативна Європа» в Україні запрошує всіх охочих долучитись до онлайн-вебінару про правила реалізації проєктів за грантової підтримки програми