Відомі художники недарма здобули свою славу, і хоча на світі є чимало талановитих митців і деякі з них навіть здатні створювати точні копії відомих полотен, все ж копія ніколи не повторюватиме оригінал стовідсотково. Втім, нещодавно за допомогою штучного інтелекту дослідникам вдалося більш-менш з’ясувати те, як саме майстри-художники створювали свої знамениті картини. Звісно, перенестися назад у часі, щоб на власні очі побачити своєрідний тьюторіал від Ван Гога чи Моне, неможливо. Але тепер завдяки системі, розробленій у лабораторії CSAIL на базі Массачусетського технологічного інституту, стало можливим візуалізувати їх техніку малювання так, як це досі нікому ще не вдавалося.
Система машинного навчання Timecraft здатна показати процес написання будь-якої картини, відтворивши точну послідовність мазків пензля, що привела до її створення. Для цього систему спочатку тренували на основі 200 відео-тьюторіалів, присвячених як малюнкам аквареллю, так і цифровому живопису. У такий спосіб науковці створили згорткову нейронну мережу, яка деконструювала витвори мистецтва, спираючись на те, що вона вивчила.
Справжнє чи ні?
Щоб випробувати Timecraft, вчені за її допомогою почали генерувати тьюторіали до тих картин, до яких їхні автори вже й так створили свої власні. Після чого науковці провели оналйн-опитування, порівнюючи оригінальні та згенеровані нейромережею відео та питаючи у глядачів, яке з них їм здається реалістичнішим. Загалом, опитувані десь в половині випадків плутали тьюторіали від Timecraft з оригінальним авторським відео.
Урок історії та живопису
Код Timecraft було викладено дослідниками у відкритий доступ, щоб всі зацікавлені могли й собі спробувати цю технологію. Код проєкту можна знайти тут.
Завдяки дослідникам та цій технології ми тепер маємо можливість побачити процес роботи над видатними витворами мистецтва. А на додачу до віртуального уроку історії отримати тьюторіал від Ван Гога та у такий спосіб ознайомитися із загальними принципами живопису. Наприклад, те як художники починають роботу з тла і поступово «наближаються» до глядача. Або те, що робота над картиною йде «від великого до малого», тобто дрібніші деталі додаються останніми. Чи те, що художники зазвичай розбивають композицію на секції і по черзі працюють з кожною з них, використовуючи водночас не більше двох кольорів.
Може, штучний інтелект ще не скоро стане в один ряд з класиками живопису, але, дивлячись на технологію Timecraft, цілком можна повірити, що одного дня цей момент таки настане.
Штучний інтелект, втім, може виступити не лише в якості вчителя живопису, а й в якості учня. Вашого учня.