Нещодавно на 4-му Форумі Креативних Індустрій я спілкувалась з аудиторією на тему «Як креативному підприємцю побудувати вдалий бізнес?». Отже, був час замислитись над тим, як поєднати творчий потік із системною роботою для отримання прибутку. Ділюся інсайтами з власного бізнес-досвіду.
- Треба діяти
Завжди займайте проактивну позицію. Ви здивуєтесь, як може трансформуватись ідея креативного підприємництва під час перевірки на практиці. За роки бізнес-практики ще жодного разу нам не вдавалось реалізувати задумане на сто відсотків. І зараз я впевнена в тому, що це і не потрібно робити. Почніть з перевірки ідей бізнесу в дії до стратегії та плану. Зіткнення з реальністю і вибудовування ідей в процесі, залучення партнерів та стейкхолдерів, навіть зміна бізнес-моделі – все це ок. Головне – діяти рішуче.
Подумайте про те, що за півроку розробки красивої стратегії весь бізнес може докорінно змінитись. Sіngularity University постійно говорить про те, що зміни в наш час відбуваються у геометричній прогресії.
2. Мати стратегію і план дій
Коли період перевірки ідей минув (від трьох до шести місяців), то варто створити стратегію, план дій і рухатись далі. А можна дійти висновку, що ідея не життєздатна. Трапляється і таке. Краще «на березі» це зрозуміти, ніж марно витратити кілька мільйонів та час. Ми часто переоцінюємо значення негативного досвіду та виходу із «зони комфорту». Іноді це може зламати навіть дуже сильних людей.
3. Розвивати сильні сторони
Психологи дійшли висновку, що у дорослому віці варто розвивати лише свої сильні сторони. Для тих, хто отримував базове навчання у радянській школі, це складно зрозуміти. Але я переконалась на практиці, що найкращі гонорари, прибутки та дивіденди бізнесмен отримує, реалізовуючи те, що вміє краще, ніж всі. Уявімо, що один з найбагатших людей планети Білл Гейтс раптово почне розвиватись як танцівник чи дизайнер. Звісно, талановита людина – талановита у всьому, але й час життя обмежено.
Коли у двадцять три роки я сфокусувалась на роботі менеджера і стала керувати компанією, то бажання почали реалізовуватись. Енергії і впевненості побільшало. А ідей для нових креативних проектів вистачить на десять життів.
Якщо ви креативний підприємець, генеруйте та активно дійте. А якщо просто креатор, знайдіть бізнес-партнера менеджера і продовжуйте творити. Ваш партнер попіклується про монетизацію.
4. Формувати команду
Цей пункт можна поставити під номером один. Адже неважливо куди – важливо з ким.
У бізнесі rabota.ua, з якого ми вийшли через продаж акцій у 2009 році, досі працюють люди, прийняті на роботу за мого керівництва 2005-2007 років. У мережі туристичних агенцій «Поїхали з нами» – прекрасна команда лідерів, які почали працювати, коли у нас був лише один офіс на Льва Толстого в Києві, а зараз ми – №1 ритейл в Україні із мережею більш як 360 офісів…
Якщо підприємницьку діяльність можна вести самотужки, то справжній міжнародний бізнес однозначно потребує сильної команди.
5. Намагатись платити кращим співробітникам більше, ніж у середньому по ринку, та не допускати «вигорання»
Може, протягом кількох місяців ви будете фіксувати збитки. Однак, це всього лиш гроші, просто гра. А справжні люди – це подарунок життя.
Хороші співробітники – мега-ефективні люди. Вони виконують свою роботу вправно, досягають цілей, роблять все, щоб компанія розвивалась. Вони – ваша супер-сила.
Але іноді за кризовими явищами, швидким темпом чи просто обставинами ми не помічаємо, як вони вигорають. Наше завдання як власників – намагатись попередити емоційне вигорання, вчасно фіксувати, що відбувається. А потім вже змінювати ситуацію, напрям, оплату чи просто відправляти їх спати чи у відпустку? І таке буває, тим паче, у креаторів.
6. Виконувати бюджет
Виконувати бюджет – ахіллесова п’ята креативних людей. Зізнаюсь, були часи, коли відкритий файл бюджету викликав у мене шок. Так багато цифр, що для людини із образним сприйняттям дійсності вони самі по собі нічого не значать. Але я опанувала себе і пішла на півроку в Міжнародний інститут менеджменту на курс «Фінанси»! Так я раз і назавжди поборола цей страх через розуміння бюджетування.
Яким би креативним підприємцем ви не були, «подружіться» з темою фінансів. І мінімум раз на місяць по годині говоріть із фінансовим директором чи бухгалтером про виконання бюджетів, оптимізацію витрат та контроль. Ця дисципліна просто must! Навіть для дизайнера одягу!
7. Реагувати «зранку»
Зранку будь-яка ситуація виглядає інакше. Найбільш неконтрольована реакція іде одразу після події. Тож яким би креативним підприємцем ви не були, дайте собі час обдумати ситуацію, а потім приймайте рішення.
Тільки не думайте дуже довго. Бо у цьому разі ми вже говоримо про неприйняття рішень і пасивне ставлення до майбутнього.
8. Пам’ятати, що бізнес ДЛЯ ВАС, а не навпаки
Успіх у бізнесі ще не дорівнює успіху у житті. Спробуйте пізнати ваші справжні бажання, непов’язані з роботою і бізнесом, знайдіть нове хоббі. Від чого вам перехоплює подих? Коли ви востаннє раділи, як мала дитина?
Цього року я почала активно дивитись навколо себе. Кінний спорт, теніс, гольф, фільми мовою оригіналу, жіночий книжковий клуб… Виявилось, що ближче до сорока років можна відкрити стільки цікавого і абсолютно нового. Незнайомі відчуття, бурхливі емоції – що ще треба креативній людині для розвитку!
9. Урізноманітнювати життя подорожами та мистецтвом
У будь-якій ситуації подорож – це завжди нові ідеї. Відкрийте країну, де ви ще не були. Знайдіть час відвідати музей, виставку, подивитись приватну колекцію із арт-куратором чи просто експертом. Робіть життя цікавим для себе. Невдовзі і люди підтягнуться, і бізнес буде зростати.
Марія Терехова
Про автора: Марія Терехова розпочала свій шлях у бізнесі 16 років тому з посади виконавчого директора у rabota.ua. Зараз вона є співвласницею of X-Tend Group: New Fashio Zone Group, мережі туристичних агенцій «Поїхали з нами» в Україні, Казахстані та Білорусії, TURNE.com.ua , мережі салонів краси швидкого обслуговування Fast Line Studio, X-tend software development.
Професійний досвід та основні компетенції – розвиток бізнесу, керування збутом, івент-менеджмент та розробка стратегії.